SEO in journalism: testable headlines and their implications

Authors

  • Thaisa Bueno Universidade Federal do Maranhão (UFMA)
  • Lucas Santiago Arraes Reino Universidade Federal do Maranhão

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-6924.2019v16n2p98

Abstract

This article studies journalistic headlines in cyber media from the perspective of professionals who work in the area in large and small news organizations in Brazil. Journalists from Veja Magazine, BuzzFeed, El País Brasil, Zero Hora and Semana Online were interviewed in order to understand how the monitoring requirements of SEO (Search Engine Optimization) metrics and strategies have transformed the journalistic narrative, with the purpose of producing headlines of the stories. The study seeks to understand how this struggle for engagement interferes in the writing and edition of the headlines, as well as reflect on how journalists see this interposition and its impact on what is understood by quality journalism, based on the basic orientation of informing, from the perspective of journalists undergoing this change.

Author Biographies

Thaisa Bueno, Universidade Federal do Maranhão (UFMA)

Doutora em Comunicação pela Pontifícia Universidade Federal do Rio Grande do Sul (PUC-RS). Professora do programa de pós-graduação Mestrado em Comunicação na Universidade Federal do Maranhão (UFMA) de Imperatriz. É coordenadora do grupo de pesquisa Gciber (Grupo de Pesquisa em Comunicação e Cibercultura) e integrante do Ciberjor (Grupo de Pesquisa em Ciberjornalismo), em parceria com a UFMS. E-mail: thaisabu@gmail.com.

Lucas Santiago Arraes Reino, Universidade Federal do Maranhão

Doutor em Comunicação pela Pontifícia Universidade Federal do Rio Grande do Sul (PUC-RS), professor do Programa de Pós-graduação Mestrado em Comunicação Universidade Federal do Maranhão (UFMA) de Imperatriz. Integra os grupos de pesquisa Gciber (Grupo de Pesquisa em Comunicação e Cibercultura) e Ciberjor (Grupo de Pesquisa em Ciberjornalismo). E-mail: lucas@ufma.br.

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Published

2019-11-11