The impacts of disinformation about Covid-19 on the productive routines of telejournalism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-6924.2022.89662

Keywords:

Telejournalism, Productive routines, Desinformation

Abstract

The article aims to seek to understand how the existing disinformation in the pandemic context has been affecting the productive routines of journalists from TV Paraíba - an affiliate of Rede Globo in Campina Grande/PB. To carry out this analysis, we bring essential studies on disinformation (WARDLE, 2017) and post-truth (D'Ancona, 2018), in addition to taking as a guideline scholars such as Wolf (1999) and Vizeu (1999). The methodology was the Case Study, through semi-structured interviews with a qualitative approach. It was found that, in the clipping adopted in this work, the level of tension between journalists grew in view of the responsibility and need for an even more cautious investigation of the facts in an even more restricted time in the face of the urgency and perishability of data related to the pandemic. In addition, it was found that the professional journalist strengthens his pedagogical role before the population, since these professionals are one of those responsible for denying the misleading information that is circulating in society.

Author Biographies

Rillary Gomes Martins, Federal University of Paraiba

Journalist. Master's student at the Graduate Program in Journalism at the Federal University of Paraíba (PPJ/UFPB).

Mateus Bezerra Araújo, Federal University of Paraiba

Journalist. Master's student at the Graduate Program in Journalism at the Federal University of Paraíba (PPJ/UFPB).

Alfredo Eurico Vizeu Pereira Júnior, Federal University of Paraiba

Professor at the PPJ - Postgraduate Program in Journalism at the Federal University of Paraíba (PPJ/UFPB).

References

ABRAJI. Pesquisas alertam para agravamento do estresse emocional de jornalistas brasileiros. 2020. Disponível em: https://abraji.org.br/noticias/pesquisas-alertam-para- agravamento-do-estresse-emocional-de-jornalistas-brasileiros. Acesso em 04 de julho de 2021.

ADORNO, T. W. “A Indústria Cultural” e "Televisão, Consciência e Indústria Cultural. In: Cohn, Gabriel (org.). Comunicação e Indústria Cultural, São Paulo, Ed. Nacional, 1975.

ALLCOTT, Hunt; GENTZKOW, Matthew. Social Media and Fake News in the 2016 Election. Journal of Economic Perspectives. p. 211-36, 2017. Disponível em: https://web.stanford.edu/~gentzkow/research/fakenews.pdf. Acesso em 16 de julho de 2021.

AVAAZ. (04 de maio de 2020). O Brasil está sofrendo uma infodemia de Covid-19. Disponível em: https://secure.avaaz.org/campaign/po/brasil_infodemia_coronavirus/. Acesso em 18 de julho de 2021.

CASTILHO, F; FIALHO, F. O jornalismo ingressa na era da produção colaborativa de notícias. In RODRIGUES, Carla. Jornalismo Online: Modos de Fazer. Rio de Janeiro: Ed. PUC-Rio e Editora Sulina, 2009. 119 p. - 146 p.

DARNTON, Robert. A verdadeira história das notícias falsas. 2017. El País, 30 de abril de 2017. Disponível em: https://brasil.elpais.com/brasil/2017/04/28/cultura/1493389536_863123.html. Acesso em 16 de julho de 2021.

FANTIN, M. (2011). Mídia-educacão: aspectos históricos e teórico-metodológicos. Olhar de Professor, Ponta Grossa, 14 (1), pp. 27-40. Disponível em: https:// www.revistas2.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/3483/2501. Acesso em 19 de julho de 2021.

FERRARETO, Luiz Artur; MORGADO, Fernando. Covid-19 e comunicação: um guia prático para enfrentar a crise. Rio Grande do Sul: UFRGS, 2020.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. Editora Atlas, São Paulo, 6ª ed., 2008.

JORGE, Thaís de Mendonça. NOTÍCIA e FAKE NEWS: uma reflexão sobre dois aspectos do mesmo fenômeno da mutação, aplicada ao jornalismo contemporâneo. Revista Âncora, João Pessoa, v. 4, n. 2, p. 57-73, jul/dez 2017.

MESQUITA, G.B. Intervenho, logo existo: a audiência potente e as novas relações no jornalismo. Tese (Doutorado em Comunicação). Programa de Pós-Graduação em Comunicação. Universidade Federal de Pernambuco - UFPE, Recife, 2014.

Organização Pan-Americana da Saúde. Entendendo a infodemia e a desinformação na luta contra a COVID-19 [Internet]. Folheto informativo. Saúde digital. Washington, D.C.; 2020.Disponível em: https://iris.paho.org/bitstream/handle/10665.2/52054/Factsheet-Infodemic_por.pdf?sequence=14. Acesso em 18 de julho de 2021.

OXFORD DICTIONARIES. Oxford dictionaries word of the year 2016. Londres, 2016. Disponível em: https://languages.oup.com/word-of-the-year/word-of-the-year-2016. Acesso em 19 de julho de 2021.

P Sánchez-Garcia, E Campos-Domínguez, S Berrocal Gonzalo (2015): As funções inalteráveis do jornalista diante dos perfis emergentes de multimídia. Revista Latina de Comunicação Social, 70, pp.187 a 208. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/283270899_Las_funciones_inalterables_del_periodista_ante_los_perfiles_multimedia_emergentes. Acesso em 24 de julho de 2021.

PATRÍCIO, E. Jornalismo e pandemia: impactos da covid-19 nas rotinas de produção do jornalismo independente do ceará. Pauta Geral - Estudos em Jornalismo, [S.L.], v. 7, p. 1-18, 2020. Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG). http://dx.doi.org/10.5212/revistapautageral.v.7.17060.290. Disponível em: https://revistas2.uepg.br/index.php/pauta/article/view/17060. Acesso em 24 de julho de 2021.

PAVLIK, John. Journalism and new media. Columbia University Press: New York, 2011.

Reuters Institute. 2021. Digital News Report 2021. (online). Disponível em: https://static.poder360.com.br/2021/06/Digital-News-Report-2021.pdf. Acesso em 20 de julho de 2021.

RHODE, André. Jornalismo e pandemia na TV. In: EMERIM, Cárrlida. A (re)invenção do Telejornalismo em tempos de pandemia. Florianópolis: Insular, 2020. p. 1-312.

SILVA, L. J. C. da. Saberes, linguagem e dispositivos didáticos: as dimensões da função pedagógica do telejornalismo / Laerte José Cerqueira da Silva. – Recife, 2018.

UNESCO (2018). A Global Framework of Reference on Digital Literacy Skills for Indicator 4.4.2. UNESCO Institute for Statistics. Montreal, Canadá. Disponível em: http://uis.unesco.org/sites/default/files/documents/ip51-global-framework-reference-digital-literacy-skills-2018-en.pdf Acesso em 19 de julho de 2021.

VIZEU, A.; CORREIA, J. C. A construção do real no telejornalismo: do lugar de segurança ao lugar de referência. In: VIZEU, A. A sociedade do telejornalismo. Petrópolis: Vozes, 2007.

VIZEU, A; LEITE, F. DECIDINDO O QUE É NOTÍCIA: 20 anos depois. Revista Observatório, [S.L.], v. 4, n. 4, p. 284-307, 29 jun. 2018. Universidade Federal do Tocantins. http://dx.doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2018v4n4p284.

WARDLE, Claire; DERAKHSHAN, Hossein. Information disorder: Toward an interdisciplinary framework for research and policymaking. Strasbourg: Council of Europe, 2017. Disponível em: https://rm.coe.int/information-disorder-toward-an-interdisciplinary-framework-for-researc/168076277c. Acesso em 16 de julho de 2021.

WOLF, Mauro. Teorias da comunicação. Lisboa: Presença, 1999.

YIN, Robert K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 3 ed. Porto Alegre: Bookman, 2005.

Published

2022-12-30