Articial Intelligence in Journalism: first impressions on the use of ChatGPT
DOI:
https://doi.org/10.5007/1984-6924.2023.95061Keywords:
artificial intelligence, journalism, ChatGPTAbstract
This article discusses the use of artificial intelligence, specifically ChatGPT, in the journalistic routine of Brazilian media outlets, based on the experience of three reporters. To do so, a brief theoretical overview is provided on the concepts of artificial intelligence, machine learning, and natural language processing. Through a questionnaire consisting of 13 questions, our objective is to analyze the experiences that are being carried out with ChatGPT in newsrooms, from motivations to advantages and disadvantages, as well as precautions and projections regarding the tool's utilization in journalism. Further investigation is warranted as the use of artificial intelligence tools becomes more popularized and institutionalized in journalism.
References
ABDULRAHMAN, Shaden. Journalism meets AI: How Chat GPT Can Revolutionize Your Work Process and Content Creation. 2023. Disponível em: https://www.linkedin.com/pulse/journalism-meets-ai-how-chat-gpt-can-revolutionize-your-abdulrahman/. Acesso em: 19 jun. 2023.
BALDESSAR, Maria José; ZANDOMêNICO, Regina. Os desafios da qualificação profissional do jornalista diante da inteligência artificial nas redações / The challenges of journalists' professional qualifications in the face of artificial intelligence in the newsrooms. Brazilian Journal Of Development, [S.L.], v. 8, n. 3, p. 17959-17964, 12 mar. 2022. South Florida Publishing LLC. http://dx.doi.org/10.34117/bjdv8n3-164.
BARANOWSKI, Paweł. Francesco Marconi (2020). Newsmakers: artificial intelligence and the future of journalism. Central European Journal Of Communication, [S.L.], v. 14, n. 229, p. 357-360, 28 dez. 2021. Polish Communication Association. http://dx.doi.org/10.51480/1899-5101.14.2(29).11.
BARCELOS, Marcelo Silva. Um olhar no jornalismo futuro a partir da Internet das Coisas (IoT) e Inteligência Artifical (AI): prospecções científicas e os desafios tecnológicos nas redações. 2019. 338 f. Tese (Doutorado) - Curso de Jornalismo, Centro de Comunicação e Expressão, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/214828 . Acesso em: 19 jun. 2023.
DEWES, João Osvaldo. Amostragem em bola de neve e respondent-driven sampling: uma descrição de métodos. 2013. 53 f. TCC (Doutorado) - Curso de Estatística, Departamento de Matemática, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2013. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/93246. Acesso em: 19 jun. 2023.
FONTANELLA, B.; RICAS, J.; TURATO, E. Amostragem por saturação em pesquisas qualitativas em saúde: contribuições teóricas. Cadernos de Saúde Pública, [S.L.], v. 24, n. 1, p. 17-27, jan. 2008. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/s0102- 311x2008000100003
GIL, Carlos, A. Como Elaborar Projetos de Pesquisa, 6ª edição. São Paulo, Atlas, 2002.
GUERRA, Marci (Colômbia). Chat GPT for Journalism: Revolutionizing the Future of Reporting. 2023. Disponível em: https://brandalytics.co/chat-gpt-for-journalism/. Acesso em: 19 jun. 2023.
HOCHSTEIN, Marina Cemaj. The Benefits and Pitfalls of ChatGPT for Journalists. 2023. Disponível em: https://www.icfj.org/news/benefits-and-pitfalls-chatgpt-journalists. Acesso em: 19 jun. 2023.
MAIA, Ana Cláudia Bortolozzi. Questionário e entrevista na pesquisa qualitativa: elaboração, aplicação e análise de conteúdo. São Carlos: Pedro & João Editores, 2020. 52 p. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/341259892_Questionario_e_entrevista_na_pesquisa_qualitativa_Elaboracao_aplicacao_e_analise_de_conteudo. Acesso em: 19 jun. 2023
NÚCLEO JORNALISMO (Brasil) (ed.). Núcleo publica política de uso de Inteligência Artificial. 2023. Disponível em: https://www.icfj.org/news/benefits-and-pitfalls-chatgpt-journalists . Acesso em: 19 jun. 2023.
ROSSONI, Luciano; GPT, Chat. A inteligência artificial e eu: escrevendo o editorial juntamente com o ChatGPT. Revista Eletrônica de Ciência Administrativa, [S.L.], v. 21, n. 3, p. 399-405, 1 out. 2022. IBEPES (Instituto Brasileiro de Estudos e Pesquisas Sociais). http://dx.doi.org/10.21529/recadm.2022ed3.
SANTANA, Marlesson. Deep Learning: do Conceito às Aplicações: O que é, como surgiu
e quando usar Deep Learning.. 2018. Disponível em: https://medium.com/data-hackers/deep-learning-do-conceito-%C3%A0s-aplica%C3%A7%C3%B5es-e8e91a7c7eaf. Acesso em: 19 jun. 2023.
SCHUTZER, Daniel. Artificial Intelligence: An Application - oriented Approach. Van Nostrand Reinhold Company Inc, 1987.
PAVLIK, John V.. Collaborating With ChatGPT: considering the implications of generative artificial intelligence for journalism and media education. Journalism & Mass Communication Educator, [S.L.], v. 78, n. 1, p. 84-93, 7 jan. 2023. SAGE Publications. http://dx.doi.org/10.1177/10776958221149577.
TÚÑEZ-LÓPEZ, Miguel et al. Automatización, bots y algoritmos en la redacción de noticias. Impacto y calidad del periodismo artificial. Revista Latina de Comunicación Social, [S.L.], p. 1411-1433, 6 set. 2019.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Ao encaminhar textos à revista Estudos em Jornalismo e Mídia, o autor estará cedendo integralmente seus direitos patrimoniais da obra à publicação, permanecendo detentor de seus direitos morais (autoria e identificação na obra), conforme estabelece a legislação específica. O trabalho publicado é considerado colaboração e, portanto, o autor não receberá qualquer remuneração para tal, bem como nada lhe será cobrado em troca para a publicação. As ideias e opiniões expressas no artigo são de exclusiva responsabilidade do autor, não refletindo, necessariamente, as opiniões da revista. Citações e transcrições são permitidas mediante menção às fontes. A revista Estudos em Jornalismo e Mídia está sob a Licença Creative Commons