Regulation of Life in the Brazilian Transexualizing Process: an analysis of public policy

Authors

  • Pablo Cardozo Rocon Universidade Federal do Espírito Santo
  • Francis Sodré Universidade Federal do Espírito Santo
  • Alexsandro Rodrigues Universidade Federal do Espírito Santo

DOI:

https://doi.org/10.1590/1414-49802016.00200011

Abstract

The history of the Brazilian transexualizing process is marked by legal resolution of the demand, medicalization of the trans experience and regulation of life by the state. This program has proven to be selective because of a diagnosis supported by the binary heterosexual matrix for genders, which serves as a criteria for entering the programs, which does not guarantee universal access to healthcare services. A qualitative approach was taken accompanied by document research. The data were analyzed based on Foucault’s categories of discipline, biopolitics and biopower. It concludes that the transexualizing process has served as a disciplinary measure over the population that uses it, and as a mechanism for the administration of the trans life in the population. Thus, the selectivity can be understood as a result of the action of the state that, in the exercise of biopower, conducts a division between who will live and who will die.

Author Biographies

Pablo Cardozo Rocon, Universidade Federal do Espírito Santo

Bacharel em Serviço Social e Mestrando em Saúde Coletiva pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Participa do Grupo de Estudos e Pesquisas em Sexualidades (Geps) e do Grupo de Estudos em Trabalho e Saúde (Gemtes).

Francis Sodré, Universidade Federal do Espírito Santo

Assistente Social, Mestre em Saúde Pública pela Escola Nacional de Saúde Pública da Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) e Doutora em Saúde Coletiva pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Coordenadora do Grupo de Estudos em Trabalho e Saúde (Gemtes). Professora do Departamento de Serviço Social e no Programa de Pós Graduação em Saúde Coletiva da Universidade Federal do Espírito Santo.

Alexsandro Rodrigues, Universidade Federal do Espírito Santo

Pedagogo, Mestre em Educação pela Universidade Federal Fluminense e Doutor em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo. Coordenador do Grupo de Estudos e Pesquisas em Sexualidades (Geps). Professor no Departamento de Teorias e Práticas do Ensino e no Programa de Pós-Graduação em Psicologia Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo.

Published

2016-11-17

Issue

Section

Applied research