Political and Economic Disputes over Brazilian Educational Democratization in the 21st Century

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1982-02592019v22n3p447

Abstract

This article discusses whether the social practice in defense of education policy in Brazil, under the current conditions capitalism imposes, acquires a new critical sense and anti-capitalist features. A brief historical review of the main social struggles in education of this century in Brazil is presented, supported by a dialogue with Marxist authors. The results point to the need for further research on the process of consolidation of an antagonistic educational project, coordinated with the movement of overcoming the capitalist order. The social work has the ethical commitment to be part of this educational project and strengthen it, led by an expanded concept of democracy.

Author Biography

Carlos Felipe Nunes Moreira, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Faculdade de Serviço Social, Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Atualmente é professor da Faculdade de Serviço Social da UERJ. Graduado em Serviço Social pela UERJ (2006), Mestre (2010) e Doutor (2018) em Serviço Social pela UERJ. Trabalhou, de 2007 a 2015, como Assistente Social na Prefeitura da Cidade do Rio de Janeiro, no Programa Interdisciplinar de Apoio às Escolas (PROINAPE), da Secretaria de Educação. Pesquisador no Grupo de Estudo e Pesquisa sobre o Serviço Social na Área da Educação (GEPESSE), da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Integrante da diretoria do CRESS-RJ nas gestões 2011/2014 e 2014/2017.

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Published

2019-11-08