Coping with ‘Medicalizing Knowledge’ and School Practices in Florianópolis
Abstract
This article discusses the presence of the ‘medicalizing knowledge’ in public schools of Florianópolis (SC). The study questions the phenomenon of medicalization in formal education, reflecting on its consequences for the student’s school performance and its ideological function as medicalization tends to hide the school’s responsibility as an institution that reproduces social inequalities. This research is positioned in the field of education sociology, and adopts a quantitative-qualitative approach, reviewing the literature about medicalization and the educational and health policies on (non)medicalizing practices. The research then conducts a study of the unique contexts of action (SARMENTO, 2011), using empirical procedures, and reflects if the use of the concept of medicalization contributes to achieving the research goals when based on a Sartrean methodological theoretical conception in the field of education sociology. Finally, aspects of sociological research on the subject are analyzed, finding that there is a growing interest in medicalization in the field of school education, as well as there is a demarcation of the socio-historical approach related to the anti-psychiatry movement.
References
AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION. Diagnostic and statistical manual of mental disorders: DSM-5. 5. ed. Arlington, VA: American Psychiatric Association, 2013.
BRZOZOWSKI, F. S.; CAPONI, S. N. C. Medicalização dos desvios de comportamento na infância: aspectos positivos e negativos. Psicologia: Ciência e Profissão, Brasília, v. 33, n. 1, p. 208-221, 2013.
BELTRAME, M. M.; BOARINI, M. L. Saúde Mental e Infância: reflexões sobre demanda escolar de um CAPSI. Psicologia: Ciência e Profissão, Brasília, v. 33, n. 2, p. 336-349, 2013.
BERG, V. J. H. O paciente psiquiátrico: esboço de psicopatologia fenomenológica. 4. ed. São Paulo: Mestre Jou, 1981.
BERTOLINO, P. Tardieu: humanismo e medicina. [S. l.: s. n.], 2009. Disponível em: http://nuca.org.br/Textos/Nova%20pasta/Macabro_Engodo_III%20_Tardieu%20_humanismo_e_mediicina.pdf. Acesso em: 8 jan. 2019.
BERTOLINO, P. Sartre: Psicologia & Filosofia. [S. l.: s. n.], 2015. Disponível em: http://nuca.org.br/Textos/Sartre_Psicologia_e_Filosofia.pdf. Acesso em: 08 jan. 2019.
BOURDIEU, P.; PASSERON, J. C. La reproduction: éléments pour une théorie du système d’enseignement. Paris: Minuit, 1970.
BOURDIEU, P. La distinction: critique sociale du jugement. Paris: Minuit, 1979.
BOURDIEU, P. Le sens pratique. Paris: Minuit, 1980.
CANGUILHEM, G. O normal e o patológico. 6. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2009.
CHARLOT, B., BAUTIER, É.; ROCHEX, J. Y. École et savoir dans le banlieue: et ailleurs. Paris: Armand Colin, 1992.
CHARLOT. B. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Porto Alegre: Artmed, 2000.
CHARLOT, B. A noção de relação com o saber: bases de apoio teórico e fundamentos antropológicos. In: CHARLOT, B. Os jovens e o saber: perspectivas mundiais. Porto Alegre: Artmed, 2001. p. 15-32.
CONSELHO FEDERAL DE PSICOLOGIA. Subsídios para a campanha: não à medicalização da vida: medicalização da educação. [Brasília, DF]: Conselho Federal de Psicologia, [2012?]. Disponível em: https://site.cfp.org.br/wp-content/uploads/2012/07/Caderno_AF.pdf. Acesso em: 3 jul. 2019.
CRESWELL, J. W.; PLANO-CLARK, V. L. Pesquisa de métodos mistos. 2. ed. Porto Alegre: Penso, 2013.
FÓRUM SOBRE MEDICALIZAÇÃO DA EDUCAÇÃO E DA SOCIEDADE. Nota Técnica. O Consumo de Psicofármacos no Brasil dados do Sistema Nacional de Gerenciamento de Produtos Controlados ANVISA (2007-2014), junho de 2015. Disponível em: http://medicalizacao.org.br/wp-content/uploads/2015/06/NotaTecnicaForumnet_v2.pdf. Acesso em: 27 set. 2019.
FUCK, L. B. Raízes da psiquiatrização da escola: aspectos da mitomania. 2010. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2010.
FUCK, L. B. Abuso sexual, homossexualidade, HIV e suicídio. In: CONGRESSO PSICOLOGIA CIÊNCIA E PROFISSÃO, 2., 2006, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: UNINOVE, 2006. Disponível em: http://nuca.org.br/Textos/Congresso/Abusosexual.pdf. Acesso em: 3 jul. 2019.
GOFFMAN, E. Manicômios, prisões e conventos. São Paulo: Perspectiva, 1961.
LAHIRE, B. Patrimónios individuais de disposições: para uma sociologia à escala individual. Revista Sociologia, Problemas e Práticas, n.. 49, p. 11-42, set./dez. 2005. Disponível em: http://www.scielo.mec.pt/pdf/spp/n49/n49a02.pdf. Acesso em: 12 mar. 2019.
LAING, R. D. O Eu e os outros. Petrópolis, RJ: Vozes, 1972.
LAING, R. D. O Eu dividido: estudo existencial da sanidade e da loucura. 3. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1978.
LAING, R. D.; COOPER, D. Razão e Violência. Petrópolis, RJ: Vozes, 1976.
LAING, R. D.; ESTERSON, A. Sanidade, loucura e família. 2. ed. Belo Horizonte: Interlivros, 1980.
LEONARDO, N.S. T.; SUZUKI, M.A. Medicalização dos problemas de comportamento na escola: perspectivas de professores. Fractal, Rev. Psicol. [online], v. 28, n. 1, p. 46-54, 2016. ISSN 1984-0292. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1984-02922016000100046&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 27 set. 2019.
PATTO, M. H. S. A produção do fracasso escolar: histórias de submissão e rebeldia. 2. ed. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1999.
RIBEIRO, M. I. S. A medicalização da educação na contramão das diretrizes curriculares nacionais da educação básica. Revista Entreideias, Salvador, v. 3, n. 1, p. 13-29, jan./jun. 2014.
ROCHEX, J. Y. Le sens de l'expérience scolaire: entre activité et subjectivité. Paris: PUF, 1995.
ROCHEX, J. Y. A noção de relação com o saber: convergências e debates teóricos. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 32, n. 3, p. 637-650, set./dez. 2006.
SANTA CATARINA. Governo do Estado. Secretaria de Estado da Educação. Proposta curricular de Santa Catarina: formação integral da educação básica. 2014. Disponível em: http://www.uniedu.sed.sc.gov.br/index.php/graduacao/proesde/cursos-de-extensao/midiateca/proposta-curricular-de-santa-catarina/359-2014-proposta-curricular-de-santa-catarina-formacao-integral-na-educacao-basica/file. Acesso em: 3 jul. 2019.
SANTOS, L. H. S.; FREITAS, C. R. TDAH, aprimoramento e medicalização no âmbito da saúde mental global: uma entrevista com Ilina Singh (Parte 2). Interface (Botucatu), Botucatu, v. 22, n. 65, p. 631-641, abr./jun. 2018.
SARMENTO, M. J. O Estudo de caso etnográfico em educação. In: Zago, N. et al. (org.) Itinerários de pesquisa: perspectivas qualitativas em sociologia da educação. 2. ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2011, p. 137 -179.
SARTRE, J. P. La nausée. Paris: Gallimard, 1938.
SARTRE, J. P. La Transcendence de l’Ego: esquisse d’une description phénoménologique, Paris: Recherches Philosofiques, n. 6, 1936-37, p. 85-123.
SARTRE, J. P. Critique de la raison dialectique. Tome I: Théorie des ensembles pratiques. Paris Gallimard, 1960.
SARTRE, J. P. Les Mots. Paris: Gallimard, 1964.
SARTRE, J. P. L’Idiot de la Famille: Gustave Flaubert de 1821 a 1857. Paris: Gallimard, 1971-72.
SARTRE, Jean-Paul. O existencialismo é um humanismo: a imaginação: questão de método. Tradução: Rita Correia Guedes; Luiz Roberto Salinas Forte; Bento Prado Junior. São Paulo: Nova Cultural, 1987.
SARTRE, J. P. La Transcendence de l’Ego: esquisse d’une déscription phénoménologique, Paris: Vrin, 1988.
SARTRE, J. P. A questão de método. In: SARTRE, J. P. Crítica da razão dialética: precedido por questões de método. Rio de janeiro: DP&A, 2002.
SARTRE, J. P. O idiota da família. v. 1, Tradução: Julia da Rosa Simões. Porto Alegre: L&PM, 2013.
SZASZ, T. S. A fabricação da loucura. 2. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 1978a.
SZASZ, T. S. Esquizofrenia: o símbolo sagrado da psiquiatria. Rio de Janeiro: Zahar, 1978b.
SZASZ, T. S. O mito da doença mental: fundamento de uma teoria da conduta pessoal. Rio de Janeiro: Zahar, 1979.
ZORZANELLI, R. T.; ORTEGA, F.; JÚNIOR, B. B. Um panorama sobre as variações em torno do conceito de medicalização entre 1950-2010. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 19, n. 6, p. 1859-1868, jun. 2014.
ZUCOLOTO, P. C. S. V. O médico higienista na escola: as origens históricas da medicalização do fracasso escolar, Revista Brasileira Crescimento Desenvolvimento Humano, São Paulo, v. 17, n. 1, p. 136-145, abr. 2007.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyrights for articles published in this journal are the author's, with first publication rights for the journal. Due to appearing in this Public Access Magazine, the articles are free to use, with their own attributions, in educational, professional and public management applications. The Magazine adopted the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. This license allows you to copy, distribute and reproduce in any medium, as well as adapt, transform and create from this material, provided that for non-commercial purposes and that due credit is given to the authors and the source, a link to the Creative License is inserted. Commons and whether changes have been made. In such cases, no permission is required from the authors or editors. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or a book chapter).