Coping with ‘Medicalizing Knowledge’ and School Practices in Florianópolis

Authors

Abstract

This article discusses the presence of the ‘medicalizing knowledge’ in public schools of Florianópolis (SC). The study questions the phenomenon of medicalization in formal education, reflecting on its consequences for the student’s school performance and its ideological function as medicalization tends to hide the school’s responsibility as an institution that reproduces social inequalities. This research is positioned in the field of education sociology, and adopts a quantitative-qualitative approach, reviewing the literature about medicalization and the educational and health policies on (non)medicalizing practices. The research then conducts a study of the unique contexts of action (SARMENTO, 2011), using empirical procedures, and reflects if the use of the concept of medicalization contributes to achieving the research goals when based on a Sartrean methodological theoretical conception in the field of education sociology. Finally, aspects of sociological research on the subject are analyzed, finding that there is a growing interest in medicalization in the field of school education, as well as there is a demarcation of the socio-historical approach related to the anti-psychiatry movement.

Author Biographies

Lara Beatriz Fuck, Federal University of Santa Catarina, Education Center, Graduate Program in Education, Florianópolis, SC, Brazil.

Graduated in Psychology from the Federal University of Santa Catarina (1994).
Formation in Existentialist Scientific Psychology (1997), by NUCA - Beaver Nucleus of Studies and Activities in Existentialism.
Master in Education, Graduate Program in Education, Federal University of Santa Catarina (UFSC), Brazil (2010).
Doctoral student in Education, in the Sociology and History of Education Line, in the Graduate Program in Education (UFSC).
Member and researcher of the Center for Studies and Research Education and Contemporary Society, coordinated by Prof. Alexandre Fernandez Vaz.
Psychologist who owns the Relations Office. Member of the Beaver Center of Studies and Activities in Existentialism (NUCA).
Has experience in Psychology, focusing on Clinical Psychology (since 1998), Child Psychology and Educational Psychology (since 1994).

Fabio Machado Pinto, Federal University of Santa Catarina, Education Center, Graduate Program in Education, Florianópolis, SC, Brazil.

Fábio Machado Pinto é graduado em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Catarina (1991-1994), possui formação em Psicologia Existencialista pelo Núcleo Castor (1997-2000), mestrado em Sociologia pela Universidade Técnica de Lisboa (1995-1998), mestrado (2004-2005) e doutorado (2005-2012) em Sciences de Léducation - Université de Paris 8. Como professor do Centro de Educação da Universidade Federal de Santa Catarina, desde 1996, tem atuado nas disciplinas de Metodologia e Estágio Supervisionado Educação Física, Infância e Educação do Corpo, Capoeira. É professor permanente dos programas de Pós-graduação em Educação (mestrado e doutorado) e pesquisador do Núcleo de Estudos e Pesquisas Educação e Sociedade Contemporânea, coordenado pelo Prof. Alexandre Fernandez Vaz. Desde 2012, é supervisor do subprojeto de Educação Física do PIBID/CAPES/UFSC desde 2012. Concluiu doutorado em Ciências da Educação na Université Paris 8 - Saint Denis, trabalhando na équipe ESCOL/CIRCEFT com os professores Elisabeth Bautier, Patrick Rayou, Ridha Ennafaa, Bernard Charlot. Os estudos de tese foram concluídos com o titulo: "Pratiques Corporelles et le Rapport aux savoirs : logiques et processus de mobilisation à laprentissage des pratiques corporelles em Éducation Physique au Brésil", tese defendida com orientação de Jean-Yves Rochex. Realizou seminários junto à Université Paris 5 ? René Descartes (Sociogie de lEnfance, Prof. Regine Sirota) e na Ecole de Hautes Etudes en Sciences Sociales (Histoire du Corps, Prof. Georges Vigarello). Desde 2012 vem participando da rede de pesquisa Mercosul na Universidad Nacional de La Plata, Argentina, na Universidad de La República, Uruguai. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Formação de Professores, atuando principalmente nos seguintes temas: sociologia da educação de do esporte, formação de professores, processos de Escolarização, com ênfase nas experiências corporais, estudos biográficos, educação popular e capoeira.

References

AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION. Diagnostic and statistical manual of mental disorders: DSM-5. 5. ed. Arlington, VA: American Psychiatric Association, 2013.

BRZOZOWSKI, F. S.; CAPONI, S. N. C. Medicalização dos desvios de comportamento na infância: aspectos positivos e negativos. Psicologia: Ciência e Profissão, Brasília, v. 33, n. 1, p. 208-221, 2013.

BELTRAME, M. M.; BOARINI, M. L. Saúde Mental e Infância: reflexões sobre demanda escolar de um CAPSI. Psicologia: Ciência e Profissão, Brasília, v. 33, n. 2, p. 336-349, 2013.

BERG, V. J. H. O paciente psiquiátrico: esboço de psicopatologia fenomenológica. 4. ed. São Paulo: Mestre Jou, 1981.

BERTOLINO, P. Tardieu: humanismo e medicina. [S. l.: s. n.], 2009. Disponível em: http://nuca.org.br/Textos/Nova%20pasta/Macabro_Engodo_III%20_Tardieu%20_humanismo_e_mediicina.pdf. Acesso em: 8 jan. 2019.

BERTOLINO, P. Sartre: Psicologia & Filosofia. [S. l.: s. n.], 2015. Disponível em: http://nuca.org.br/Textos/Sartre_Psicologia_e_Filosofia.pdf. Acesso em: 08 jan. 2019.

BOURDIEU, P.; PASSERON, J. C. La reproduction: éléments pour une théorie du système d’enseignement. Paris: Minuit, 1970.

BOURDIEU, P. La distinction: critique sociale du jugement. Paris: Minuit, 1979.

BOURDIEU, P. Le sens pratique. Paris: Minuit, 1980.

CANGUILHEM, G. O normal e o patológico. 6. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2009.

CHARLOT, B., BAUTIER, É.; ROCHEX, J. Y. École et savoir dans le banlieue: et ailleurs. Paris: Armand Colin, 1992.

CHARLOT. B. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Porto Alegre: Artmed, 2000.

CHARLOT, B. A noção de relação com o saber: bases de apoio teórico e fundamentos antropológicos. In: CHARLOT, B. Os jovens e o saber: perspectivas mundiais. Porto Alegre: Artmed, 2001. p. 15-32.

CONSELHO FEDERAL DE PSICOLOGIA. Subsídios para a campanha: não à medicalização da vida: medicalização da educação. [Brasília, DF]: Conselho Federal de Psicologia, [2012?]. Disponível em: https://site.cfp.org.br/wp-content/uploads/2012/07/Caderno_AF.pdf. Acesso em: 3 jul. 2019.

CRESWELL, J. W.; PLANO-CLARK, V. L. Pesquisa de métodos mistos. 2. ed. Porto Alegre: Penso, 2013.

FÓRUM SOBRE MEDICALIZAÇÃO DA EDUCAÇÃO E DA SOCIEDADE. Nota Técnica. O Consumo de Psicofármacos no Brasil dados do Sistema Nacional de Gerenciamento de Produtos Controlados ANVISA (2007-2014), junho de 2015. Disponível em: http://medicalizacao.org.br/wp-content/uploads/2015/06/NotaTecnicaForumnet_v2.pdf. Acesso em: 27 set. 2019.

FUCK, L. B. Raízes da psiquiatrização da escola: aspectos da mitomania. 2010. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2010.

FUCK, L. B. Abuso sexual, homossexualidade, HIV e suicídio. In: CONGRESSO PSICOLOGIA CIÊNCIA E PROFISSÃO, 2., 2006, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: UNINOVE, 2006. Disponível em: http://nuca.org.br/Textos/Congresso/Abusosexual.pdf. Acesso em: 3 jul. 2019.

GOFFMAN, E. Manicômios, prisões e conventos. São Paulo: Perspectiva, 1961.

LAHIRE, B. Patrimónios individuais de disposições: para uma sociologia à escala individual. Revista Sociologia, Problemas e Práticas, n.. 49, p. 11-42, set./dez. 2005. Disponível em: http://www.scielo.mec.pt/pdf/spp/n49/n49a02.pdf. Acesso em: 12 mar. 2019.

LAING, R. D. O Eu e os outros. Petrópolis, RJ: Vozes, 1972.

LAING, R. D. O Eu dividido: estudo existencial da sanidade e da loucura. 3. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1978.

LAING, R. D.; COOPER, D. Razão e Violência. Petrópolis, RJ: Vozes, 1976.

LAING, R. D.; ESTERSON, A. Sanidade, loucura e família. 2. ed. Belo Horizonte: Interlivros, 1980.

LEONARDO, N.S. T.; SUZUKI, M.A. Medicalização dos problemas de comportamento na escola: perspectivas de professores. Fractal, Rev. Psicol. [online], v. 28, n. 1, p. 46-54, 2016. ISSN 1984-0292. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1984-02922016000100046&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 27 set. 2019.

PATTO, M. H. S. A produção do fracasso escolar: histórias de submissão e rebeldia. 2. ed. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1999.

RIBEIRO, M. I. S. A medicalização da educação na contramão das diretrizes curriculares nacionais da educação básica. Revista Entreideias, Salvador, v. 3, n. 1, p. 13-29, jan./jun. 2014.

ROCHEX, J. Y. Le sens de l'expérience scolaire: entre activité et subjectivité. Paris: PUF, 1995.

ROCHEX, J. Y. A noção de relação com o saber: convergências e debates teóricos. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 32, n. 3, p. 637-650, set./dez. 2006.

SANTA CATARINA. Governo do Estado. Secretaria de Estado da Educação. Proposta curricular de Santa Catarina: formação integral da educação básica. 2014. Disponível em: http://www.uniedu.sed.sc.gov.br/index.php/graduacao/proesde/cursos-de-extensao/midiateca/proposta-curricular-de-santa-catarina/359-2014-proposta-curricular-de-santa-catarina-formacao-integral-na-educacao-basica/file. Acesso em: 3 jul. 2019.

SANTOS, L. H. S.; FREITAS, C. R. TDAH, aprimoramento e medicalização no âmbito da saúde mental global: uma entrevista com Ilina Singh (Parte 2). Interface (Botucatu), Botucatu, v. 22, n. 65, p. 631-641, abr./jun. 2018.

SARMENTO, M. J. O Estudo de caso etnográfico em educação. In: Zago, N. et al. (org.) Itinerários de pesquisa: perspectivas qualitativas em sociologia da educação. 2. ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2011, p. 137 -179.

SARTRE, J. P. La nausée. Paris: Gallimard, 1938.

SARTRE, J. P. La Transcendence de l’Ego: esquisse d’une description phénoménologique, Paris: Recherches Philosofiques, n. 6, 1936-37, p. 85-123.

SARTRE, J. P. Critique de la raison dialectique. Tome I: Théorie des ensembles pratiques. Paris Gallimard, 1960.

SARTRE, J. P. Les Mots. Paris: Gallimard, 1964.

SARTRE, J. P. L’Idiot de la Famille: Gustave Flaubert de 1821 a 1857. Paris: Gallimard, 1971-72.

SARTRE, Jean-Paul. O existencialismo é um humanismo: a imaginação: questão de método. Tradução: Rita Correia Guedes; Luiz Roberto Salinas Forte; Bento Prado Junior. São Paulo: Nova Cultural, 1987.

SARTRE, J. P. La Transcendence de l’Ego: esquisse d’une déscription phénoménologique, Paris: Vrin, 1988.

SARTRE, J. P. A questão de método. In: SARTRE, J. P. Crítica da razão dialética: precedido por questões de método. Rio de janeiro: DP&A, 2002.

SARTRE, J. P. O idiota da família. v. 1, Tradução: Julia da Rosa Simões. Porto Alegre: L&PM, 2013.

SZASZ, T. S. A fabricação da loucura. 2. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 1978a.

SZASZ, T. S. Esquizofrenia: o símbolo sagrado da psiquiatria. Rio de Janeiro: Zahar, 1978b.

SZASZ, T. S. O mito da doença mental: fundamento de uma teoria da conduta pessoal. Rio de Janeiro: Zahar, 1979.

ZORZANELLI, R. T.; ORTEGA, F.; JÚNIOR, B. B. Um panorama sobre as variações em torno do conceito de medicalização entre 1950-2010. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 19, n. 6, p. 1859-1868, jun. 2014.

ZUCOLOTO, P. C. S. V. O médico higienista na escola: as origens históricas da medicalização do fracasso escolar, Revista Brasileira Crescimento Desenvolvimento Humano, São Paulo, v. 17, n. 1, p. 136-145, abr. 2007.

Published

2019-11-08