Social Work and Scientific Research: A Vital Relationship for Professional Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1982-02592020v23n1p81

Abstract

Professional education in social work entails interaction with many factors of daily life, and scientific research is a way to
learn about these factors. Based on this assumption, this study discusses the position of theoretical and practical scientific research
regarding professional education, presenting its inherent challenges and highlighting its importance in the teaching-learning process. The
discussion is organized in a brief introduction, followed by a debate on the meaning of scientific research. The article reflects on the
importance of scientific research in the professional education of social workers and provides final considerations and reflections.
Supported by a literature review and guided by the critical social theory, the study recognizes the relevance of the investigative
dimension amidst the contradictions of the economic system and the cult of social and cultural stigmas. This dimension is crucial to
developing a profession committed to the rupture of discriminatory analyzes and the construction of a humanly emancipated society.

Author Biographies

Luciene Araújo, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)

Bacharela em Serviço Social pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN) (2017). Mestranda do Programa de Pós-graduação em Serviço Social e Direitos Sociais da UERN (2018), sendo bolsista CAPES no período de 09/2018 a 08/2019. Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Políticas Públicas (GEPP/UERN) desde 2017. 

Gilcélia Batista de Góis, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)

Doutora em Ciências Sociais pelo Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2013). Professora adjunta da Faculdade de Serviço Social da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte. Professora do Programa de Pós-Graduação em Serviço Social e Direitos Sociais (PPGSSDS/UERN-Mestrado). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Políticas Públicas da Faculdade de Serviço Social da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (GEPP/FASSO/UERN). Coordenadora do Núcleo de Estudos e Pesquisa sobre a Terceira Idade (NEPTI/FASSO/UERN). Assessora de Pró-Reitoria de Ensino e Graduação (PROEG). 

Gleidiane Almeida de Freitas, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)

Possui graduação em Serviço Social pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (2018).Foi bolsista do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica (PIBIC), pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN), durante um ano (2017-2018). Interessa-se, em estudar e pesquisar sobre as seguintes temáticas: Políticas Sociais, Serviço Social, Participação e Controle Social. Atualmente está participando do Núcleo de Estudo e Pesquisa sobre a Terceira Idade (NEPTI) da Faculdade de Serviço Social) e da Frente Mossoroense Contra a Privatização da Saúde.

Mariana Gleicy de Oliveira Silva Sousa, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)

Assistente social pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN). Técnico em Logística - Universidade Potiguar (UNP). Auxiliar Administrativo ? Serviço Nacional de Aprendizagem Comercial (SENAC) Foi estagiária do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte ( Estagio Obrigatório) um ano e meio- 2017-2018. Estagiária do Ministério Publico do Estado do Rio Grande do Norte(2018-2019).

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Published

2020-02-13