Self-management: political and methodological challenges to the incubation of solidarity economic

Authors

  • Noëlle M. P. Lechat UNIJUÍ - Ijuí - RS
  • Eronita da Silva Barcelos UNIJUÍ - Ijuí - RS

Abstract

After reviewing the historic origins of self-management in France and Brazil, this article questions people’s ability for selfmanagement, or the situation in which without a boss there is no viable society. It turns to Clastres to show that, if political power is an inherent need of social life, it does not need to be hierarchical. There is no innate human nature, but our specificity as human beings is precisely our ability to transform ourselves and the world. Self-management is a central concept of the Brazilian solidarity economics movement because it distances itself from capitalist and welfare relations and encourages radical democracy. Self-management has a multidimensional character (being social, economic, political and technical) and therefore, it is not enough to want to implant selfmanagement. It is also necessary to create the conditions for its realization. The article also reflects on the methodology of selfmanagement practiced by members of a university incubator of solidarity economics.

Author Biographies

Noëlle M. P. Lechat, UNIJUÍ - Ijuí - RS

Possui graduação em Sociologia - Université Catholique de Louvain (1970), licenciatura em Sciences Sociales - Université de l'Etat à Liège (1978), mestrado em Antropologia Social (1993) e doutorado em Ciências Sociais (2004) pela UNICAMP. Atualmente é professor titular do Departamento de Ciências Sociais da UNIJUÍ e professora do Mestrado em Desenvolvimento onde integra a linha de pesquisa: Direito, cidadania e desenvolvimento. É coordenadora científica da Incubadora de Economia Solidária da UNIJUÍ.

Mais informações: Currículo Lattes - CNPq.

Eronita da Silva Barcelos, UNIJUÍ - Ijuí - RS

Possui graduação em Pedagogia Habilitação Em Orientação Educacional pela UNIJUÍ (1963), graduação em Pedagogia Habilitação Em Administração Escolar pela UNIJUÍ (1975), especialização em Educação Metodologia do Ensino Superior pela UNIJUÍ (1976) e especialização em Avaliação A Distância pela UnB (2000). Atualmente é professor titular da Escola de Educação Básica Francisco de Assis e professor titular da UNIJUÍ. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Fundamentos da Educação.

Mais informações: Currículo Lattes - CNPq.

Published

2008-01-01