The centrality of work in education: return to the teaching act in the classroom

Authors

  • Roberto della Santa Universidade Nova de Lisboa

DOI:

https://doi.org/10.1590/1982-0259.2022.e80054

Abstract

The act of teaching is at risk. It is necessary to protect it, nurture it and clear its way. Never before has it been so necessary. That is why such an essay is proposed. Through the dialectical method, with a vast tradition in humanistic thinking, the following exposition aims to shape a critical inquiry - through literature review, methodological criticism and notes obtained via participatory-action research carried out throughout the Portuguese territory (2017 -2020) – on the form and meaning of the act of teaching, in the classroom, as the indivisible and most basic elemental unit of work in education at all levels, modalities and formats actually existent.

Author Biography

Roberto della Santa, Universidade Nova de Lisboa

Doutor em Ciências Sociais pela Faculdade de Filosofia e Ciências da Universidade Estadual Paulista
(UNESP/ Marília)
Investigador Integrado do Instituto de História Contemporânea da Faculdade de Ciências Sociais e
Humanas na Universidade Nova de Lisboa, Portugal
Professor Convidado do Programa de Pós-Graduação de Serviço Social e Desenvolvimento Regional da
Universidade Federal Fluminense, RJ, Brasil
Co-Coordenador Científico do Observatório para as Condições de Trabalho e Vida, Projecto
Nova4TheGlobe, Lisboa, Paris e Rio de Janeiro (Portugal, França e Brasil)

References

BENJAMIN, W. A obra de arte na era da sua reprodutibilidade técnica. In: BENJAMIN, W. Magia e técnica, arte e política. Obras

escolhidas 1. São Paulo: Ed. Brasiliense, 1993.

BRECHT, B. O rádio como aparato de comunicação. Estudos Avançados, São Paulo, v. 21, n 60, p. 227-232, ago. 2007.

CORDEIRO, D. A formação do discernimento. Tese (Doutorado em Filosofia) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas,

Universidade Federal de São Paulo, 2008.

CORDEIRO, D. O Ato Docente na Era da sua Reprodutibilidade Técnica. Revista de Filosofia Moderna e Contemporânea, Brasília,

v.8, n.3, dez. 2020, p. 207-224.

MARX, K. Zur Kritik der Politischen Okonomie. Berlin: Hofenberg, 1 maio 2017.

SAVIANI, D. Pedagogia Histórico-Crítica. São Paulo: Autores Associados, 2013.

SCHÖN, D. Formar professores como profissionais reflexivos. In: NÓVOA, A. (Org.). Os professores e a sua formação. 3. ed. Lisboa:

Dom Quixote, 1997. p. 79-91.

THE MIRROR Has Two Faces. Diretor: Barbra Streisand. Califórnia: TriStar Pictures, 15 nov. 1996.

Published

2022-01-20