Mistaken Identity and critique of social entrepreneurship: the exploration of oppression

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1982-0259.2022.e84255

Abstract

The objective is to reflect on how the unfolding of identity issues found fertile ground for social diffusion when combined with the ideology of entrepreneurship, as if the solution to oppressions passed through the dissemination of an alleged entrepreneurial spirit as a means of inclusion of social minorities that historically have struggled to sell and reproduce their workforce. Such practices culminated the so-called social entrepreneurship that encompasses variants such as black, favela, female entrepreneurship, among others, and which has been alluded by progressive sectors as an inclusive action to combat prejudice. Among the reflections, it is shown that it is the expression of the effective conjugation of capital when using
the oppression historically constituted to expand the exploitation and it is warned that disregarding the material conditions of existence, hiding the expansion of the exploitation of these populations, can become a trap that magnifies oppression, that
is the mistaken identity.

Author Biography

Janaynna de Moura Ferraz, UFRN

Doutora em Administração pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG).
Professora Permanente no Programa de Pós-Graduação em Serviço Social (UFRN).

References

ALVAREZ, S. A.; BARNEY, J. B. Entrepreneurial opportunities and poverty alleviation. Entrepreneurship Theory and Practice, v.38, n. 1, p. 159-184, 2014.

ANDERSON, A. R.; OBENG, B. A. Enterprise as socially situated in a rural poor fishing community. Journal of Rural Studies, [s.l.], v. 49, p. 23-31, 2017.

ANTUNES, R. O privilégio da servidão: o novo proletariado de serviço na era digital. São Paulo: Boitempo, 2018.

ATEMS, B.; SHAND, G. An empirical analysis of the relationship between entrepreneurship and income inequality. Small Business Economics, Bloomington, v. 51, n. 4, p. 905-922, 2018.

CARMO, L. J. O. et al. Empreendedorismo como uma Ideologia Neoliberal. Cadernos EBAPE.BR, Rio de Janeiro, v. 19, n. 1, p. 18-31, 2021.

CHASIN, J. Marx: estatuto ontológico e resolução metodológica. São Paulo: Boitempo, 2009.

COLLAVO, T. Unpacking social entrepreneurship: exploring the definition chaos and its consequences in England. Journal of Entrepreneurship, Management and Innovation, v. 14, n. 2, p. 19-47, 2018.

COLLINS, J.; PORRAS, J. I. Feitas para durar: práticas bem-sucedidas de empresas visionárias. Rio de Janeiro: Alta Books, 2020.

CUNHA, E. P. Ensino da administração política e consciência de classe. Revista Brasileira de Administração Política, Salvador, v. 9, n. 2, 2016.

CUNHA, E. P. Marx e a organização como abstração arbitrária. In: ENCONTRO DE ESTUDOS ORGANIZACIONAIS DA ANPAD, 6., 2010, Florianópolis. Anais [...]. Florianópolis, p. 1-7, 2010.

DEES, J. G. The meaning of social entrepreneurship 1, 2. In: Case Studies in Social Entrepreneurship and Sustainability. Routledge, 2018. p. 22-30.

DORAN, J.; MCCARTHY, N.; O’CONNOR, M. The role of entrepreneurship in stimulating economic growth in developed and developing countries. Cogent Economics & Finance, [s. l.], v. 6, n. 1, 2018.

ESPINOSA-CRISTIA, J. F.; BERNASCONI, O. Nem Política, nem Sociedade: Questionando a Justificativa de Políticas Públicas Pró-Empreendedorismo no Chile. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 60, n. 2, 131-143, 2020.

FERRAZ, D. L. S. Sequestro da Subjetividade: Revisitar o Conceito e Apreender o Real. REAd: Revista Eletrônica de Administração, Porto Alegre, v. 25, n. 1, p. 238-268, 2019.

FERRAZ, J. M. Para além da prática empreendedora no capitalismo brasileiro. São Paulo: Almedina, 2021.

FERRAZ, J. M.; FERRAZ, D. L. S. Do espírito do capitalismo ao espírito empreendedor: a consolidação das ideias acerca da prática empreendedora numa abordagem histórico-materialista. Cadernos EBAPE.BR, Rio de Janeiro, 2021. Disponível em: https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/cadernosebape/article/view/83811. Acesso em: 11 jan. 2022.

FERRETTI, A. S. Z.; SOUZA, E. M. Resistir para existir: compreensão dos discursos sobre gênero e empreendedorismo a partir de uma perspectiva crítica. In: ENAPAD, 64, 2020, evento on-line. Anais ..., 2020. p. 1-16.

FRASER, N. O velho está morrendo e o novo não pode nascer. São Paulo: Autonomia Literária, 2020.

GARCIA, A. S. et al. Produção científica sobre empreendedorismo social e construção de uma agenda para pesquisa futuras: um Estudo Bibliométrico na base Web Of Science (1994-2018). Administração Pública e Gestão Social, v. 13, n. 1, 2021.

GIBBONS, J.; HAZY, J.K. Leading a Large‐Scale Distributed Social Enterprise. Nonprofit Management and Leadership, [s. l.], v. 27, p. 299-316, 2017.

GOIS, P.; FERRAZ, J. M. Introdução ao pinkwashing: Representatividade e marcas engajadas. Revista Pensamento Contemporâneo em Administração, Florianópolis, v. 15, n. 2, p. 88-103, 1 jul. 2021.

GONZALEZ, L. Por um feminismo afro-latino-americano: ensaios, intervenções e diálogos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2020.

GRIFFITHS, M. D.; GUNDRY, L. K.; KICKUL, J. R. The socio‐political, economic, and cultural determinants of social entrepreneurship activity: An empirical examination. Journal of Small Business and Enterprise Development, v. 20, n. 2, p. 341-357, 2013.

HAIDER, A. A armadilha da identidade: raça e classe nos dias de hoje. São Paulo: Veneta, 2019.

LOPES JR, D. S. et al. Fatores socioeconômicos como motivadores para o empreendedorismo social. Revista de Ciências da Administração, Florianópolis, v. 22, n. 56, p. 75-90, 2020.

LUKÁCS, G. Prolegômenos para uma ontologia do ser social: questões de princípios para uma ontologia hoje tornada possível. São Paulo: Boitempo, 2010.

LUMPKIN, G. T.; BACQ, S.; PIDDUCK, R. J. Where Change Happens: Community‐Level Phenomena in Social Entrepreneurship Research. Journal of Small Business Management, v. 56, n. 1, p. 24-50, 2018.

MARLOW, S.; MARTINEZ DY, A. Annual review article: Is it time to rethink the gender agenda in entrepreneurship research? International Small Business Journal, [s. l.] v. 36, n. 1, p. 3-22, 2018.

MARX, K. O capital: crítica da economia política, livro 1, o processo de produção do capital. São Paulo: Boitempo, 2013.

MARX, K. Manuscritos econômico-filosóficos. São Paulo: Boitempo, 2015.

MARX, K. Miséria da Filosofia. São Paulo: Boitempo, 2017.

MATOS, S.; HALL, J. An exploratory study of entrepreneurs in impoverished communities: when institutional factors and individual characteristics result in non-productive entrepreneurship. Entrepreneurship & Regional Development, [s. l.], v. 32, n. 1-2, p. 134-155, 2020.

MONTESANTI, B. Brasileiros esperam marcas mais engajadas, aponta levantamento. Folha de São Paulo, São Paulo, 20 nov. 2020.

Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/mercado/2020/11/brasileiros-esperam-marcas-mais-engajadas-aponta-levantamento.shtml. Acesso em: 04 jan. 2021.

MOURA, C. Sociologia do negro brasileiro. São Paulo: Perspectiva, 2019.

NAUDÉ, W. Entrepreneurship is not a binding constraint on growth and development in the poorest countries. World Development, v. 39, n. 1, p. 33-44, 2011.

NESTLÉ. Our approach, 2021. Não paginado. Disponível em: https://www.nestle.in/csv/what-is-csv. Acesso em: 12 set. 2021.

PAIVA JR, F. G.; GUERRA, J. R. F. O empreendedorismo como marco solidário na esfera do desenvolvimento. Revista Gestão & Planejamento, Salvador, v. 11, n. 2, p. 267-276, 2010.

PORTER, M. E.; KRAMER, M. R. The Big Idea: Creating Shared Value. How to reinvent capitalism—and unleash a wave of innovation and growth. Harvard Business Review, Cambridge, v. 89, n. 1-2, 2011.

SAAD FILHO, A. Neoliberalismo: Uma análise marxista. Marx e o Marxismo-Revista do NIEP-Marx, Niterói, v. 3, n. 4, p. 58-72, 2015.

SAFFIOTI, H. O poder do macho. São Paulo: Moderna, 1987.

SALVAGNI, J. As caminhoneiras: uma carona nas discussões de gênero, trabalho e identidade. Cadernos EBAPE. BR, Rio de Janeiro, v. 18, n. 3, p. 572-582, 2020.

SARKAR, S.; RUFIN, C.; HAUGHTON, J. Inequality and entrepreneurial thresholds. Journal of Business Venturing, [s. l.], v. 33, n. 3, p. 278-295, 2018.

SCHULMAN, S. A Documentary Guide to Pinkwashing. Huffington Post, Washington, 12 jun. 2011. Disponível em: https://www.huffpost.com/entry/israel-pinkwashing_b_1132369. Acesso em: 12 set. 2021.

SILVA, J. R. Empreendedorismo social: redes de relacionamento entre os stakeholders e parcerias para formação de competências pessoais e sociais no Instituto Favela da Paz. Dissertação (Mestrado) – Curso de Administração, Universidade Paulista, São Paulo, 2018.

SMACHYLO, V.; KHALINA, V.; KYLNYTSKA, Y. Development of the social entrepreneurship in Ukraine as an innovative form of the business. Marketing and Management of Innovations, n. 1, p. 235-246, 2018. https://doi.org/10.21272/mmi.2018.1-17.

SMITH, A. A riqueza das nações investigação sobre sua natureza e suas causas. São Paulo: Abril Cultural, 1983.

VALE, G. M. V. Empreendedorismo, marginalidade e estratificação social. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 54, n. 3, p. 310-321, 2014.

WELLEN, H. A. R. Contribuição à crítica da ‘economia solidária’. Revista Katálysis, Florianópolis, v. 11, n. 1, p. 105-115, 2008.

Published

2022-05-06