PINK TAX: why do women pay more than men for the same services? an exploratory study in the five largest metropolitan regions in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1982-0259.2024.e93288

Keywords:

Pink Tax, Gender Inequality in Market, Price Discrimination

Abstract

Evidence on the practice of higher prices on products and services for women, known as pink tax, is observed in
several countries around the world. In Brazil, the existing literature on the subject is still extremely incipient, and focuses mainly on product prices. First, the article reviews the international and Brazilian literature on the subject of the pink tax. Next, we present our own research results. We investigated the existence of pink taxes in the laundry and beauty salon services in the five largest metropolitan regions of Brazil. The article also discusses the relationship between gender and economic space, the economic nature of the pink tax from the point of view of traditional economics, and women’s consumption in the face of some stereotypes attributed to women in contemporaneity.

Author Biographies

Brena Paula Magno Fernandez, Universidade Federal de Santa Catarina

Possui Pós-Doutorado em Filosofia da Ação pela Universidade do Porto (2017), Pós-Doutorado em Filosofia da Ciência pela Universidade de São Paulo (2007), Doutorado em Ciências Humanas pela Universidade Federal de Santa Catarina (2004), Mestrado em Filosofia pela Universidade Federal de Santa Catarina (2000), Especialização em Filosofia Econômica pela Fundação Getúlio Vargas - RJ (1993), Especialização em Lógica, Filosofia Prática e Filosofia Econômica pela Johann Wolfgang von Goethe Universität - Frankfurt (1995) e Graduação em Economia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1991). Atualmente é professora adjunta do Departamento de Economia e do Programa de Pós-Graduação em Relações Internacionais da Universidade Federal de Santa Catarina. Tem experiência na área de filosofia da ciência, com ênfase em metodologia científica, atuando principalmente nos seguintes temas: epistemologia e metodologia da economia, filosofia das ciências sociais, imbricação entre ciência e valores e racionalidade econômica. 

Lara Pinheiro e Silva, Universidade Federal de Santa Catarina

Graduação em Ciências Econômicas pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC).
Pesquisadora no Núcleo de Estudos em Economia Feminista (CNPq).

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Published

2024-07-12