Early intervention with children and families: a collaborative challenge for social work

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1982-0259.2024.e95113

Keywords:

Risk, Children, Early Intervention, Family-centered Support Model, Social Work

Abstract

In this essay, we carry out a self-reflection on the intervention of Social Work in ANIP in families with children exposed to environmental risk factors. We conducted a systematic review of the literature, highlighting (i) the importance
of the family-centered approach and its interconnections with the transactional/ecological systems perspectives and (ii) the
contribution of the concepts of Enabling/Empowering Families to the paradigm shift and, consequently, the replacement of
clinical/welfare models with an intervention in which the family emerges as an active/fundamental element in the processes
of change. From the results, we can highlight (i) the challenges for professionals in implementing collaborative practices
with families and (ii) the demands of working in an early intervention team, both in terms of knowledge of the theoretical
frameworks underlying mediation with families and in terms of training to make decisions based on evidence and the specificities of children/families when faced with concrete circumstances, in order to better respond to their unique needs.

Author Biographies

Manuel Menezes, Instituto Superior Miguel Torga

Professor Auxiliar no Instituto Superior Miguel Torga – 2007 até ao presente. Investigador integrado no ICNOVA – Instituto de Comunicação da NOVA.

Licenciatura em Serviço Social (1992, ISBB). Mestrado em Serviço Social (1998, ISSSL). Doutoramento em Ciências da Comunicação (2007, FCSH/Universidade Nova de Lisboa). Doutoramento em Serviço Social (2018, ISCTE-IUL).

Coordenador da Licenciatura em Design de Comunicação (ISMT, 2008/2017). Professor Adjunto Convidado na ESE – IPCB (2021-2022); Professor Auxiliar Convidado na FPCE – UC (2020/2021); Professor Adjunto Convidado na ESTG – IPV (2019/2020); Professor Auxiliar Convidado na Universidade Católica Portuguesa/Viseu (2007/2013). Assistente no Instituto Superior Bissaya Barreto (1992/2006, ISBB).

Autor de diversas comunicações, ensaios/capítulos de livros. Publicou sete livros. No seu currículo Ciência Vitae os termos mais frequentes na contextualização da produção científica, são: Serviço Social; Assistentes Sociais; Neoliberalismo; Crise Económica; Protecção à Criança; Austeridade; Crianças em Perigo; Pobreza; Riscos Socias; Cidadania Activa; Empowerment; Política Social; Institucionalização; Comunicação; Percepção; Velocidade; Técnica; Acidente; Memória.

Eugénia Ribeiro, Associação Nacional de Intervenção Precoce

Mestre em Serviço Social – ISMT/2019; Licenciatura em Serviço Social – ISMT/2002; Assistente Social, Coordenadora de Equipa na ANIP.

References

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Published

2024-07-12