The curricularization of extension in Brazil: history, concepts and challenges

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1982-0259.2024.e97067

Keywords:

Higher Education, University Extension, Curricularization

Abstract

The aim of this text is to outline the trajectory and conceptions of extension in higher education and to address the challenges related to extension as a compulsory curricular component. The article is the result of a bibliographical review, based on articles, surveys, but also the use of statistical data, a study of the legal system, with a view to a quantitative and qualitative analysis. The work consists of an introduction, followed by a reflection on the history and conceptions of extension and finally the conclusions, which deal with the challenges. The study points out that the curricularization of extension is very important in professional training and in terms of commitment to society, however, there are many challenges considering the problem of funding, guaranteeing conditions and institutional contributions, the reality of teachers and students and the issues surrounding higher education in the country such as privatization and the entrepreneurialization of education.

Author Biography

Iolanda Carvalho Fontenele, Federal University of Piauí

Doutora em Políticas Públicas pela Universidade Federal do Maranhão.
Professora do Departamento de Serviço Social, da Universidade Federal do Piauí (UFPI).

References

ABEPSS. Comissão Temporária de Trabalho. Documento preliminar acerca da Curricularização da Extensão. Brasília, DF: Comissão Temporária de Trabalho, 2021. Disponível em: https://www.abepss.org.br/20210608_documento-preliminar-curricularizacao-daextensao.pdf. Acesso em: 01 set. 2023.

ALVES, G. Neodesenvolvimentismo e precarização do trabalho no Brasil. São Paulo: Boitempo. Partes I, II, III, 2013. Disponível em: https://blogdaboitempo.com.br/neodesenvolvimentismo-e-precarizacao-do-trabalho-no-brasil/. Acesso em: 02 jun. 2013.

BEZERRA, A. N. S; SOUSA, F. M. L; COLARES, A. A. A curricularização da extensão na formação docente: aproximações e contradições para uma práxis transformadora. Revista Olhar de Professor, Ponta Grossa, v. 25, p. 1–22, dez. 2022, Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/20879. Acesso em: 25 out. 2023.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil: texto constitucional promulgado em 5 de outubro de 1988, compilado até a Emenda Constitucional nº 128/2022. Brasília: Supremo Tribunal Federal, Secretaria de Altos Estudos, Pesquisas e Gestão da Informação, 2023. Disponível em: https://portal.stf.jus.br/CF(1).pdf. Acesso em: 02 jun. 2023.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Senado Federal/Coordenação de Edições Técnicas, 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 01 set. 2023.

BRASIL. Presidência da República. Lei nº 10.172, de 9 de janeiro de 2001. Aprova o Plano Nacional de Educação e dá outras providências. 2001. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/leis_2001/I10172.htm. Acesso em: 01 set. 2023.

BRASIL. Presidência da República. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Plano Nacional de Educação. Brasília, DF: Presidência da República, 2014. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/I13005.htm. Acesso em: 01 set. 2023.

BRASIL. Presidência da República. Plano Nacional de Educação PNE 2014-2024. Linha de Base. Brasília, DF: Presidência da República/DIRED, 2015. Disponível em: https://download.inep.gov.br/plano_nacional_de_educação_pne_2014_2024_linha_de_base. Acesso em: 01 set. 2023.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução nº 7, de 18 de dezembro de 2018. Estabelece as Diretrizes para a Extensão na Educação Superior Brasileira e regimenta o disposto na Meta 12.7 da Lei nº 13.005/2014, que aprova o Plano Nacional de Educação - PNE 2014-2024 e dá outras providências. Brasília, DF: CNE, 2018. Disponível em: https://normativasconselhos.mec.gov.br/CNE_RES_CNECESN72018.pdf. Acesso em: 01 set. 2023.

BRASIL. Gabinete de Transição Governamental. Relatório Final. Brasília (DF): Brasil do Futuro/ Governo de Transição, 2022a. Disponível em: https://static.poder360.com.br.Relatorio-final-da-transicao-de-Lula.pdf. Acesso em: 04 jul. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação/INEP. Censo da Educação Superior 2020. Brasília, DF: Ministério da Educação/INEP, 2022b. Disponível em: https://www.ifg.edu.br/CensoSuperior2020_17 02 2022 – Final11h00min.pdf. Acesso em: 01 set. 2023.

CHAUÍ, M. A universidade pública sob nova perspectiva. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, RJ, n. 24, 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/rbedu/download(36).pdf. Acesso em: 27 set. 2023.

FERNANDES, F. Universidade brasileira: reforma ou revolução? 2. ed. rev. ampl. São Paulo, SP: Alfa-Ômega, 1979.

FONTENELE, I. C. A privatização da proteção social no Brasil: alguns apontamentos sobre a problemática. Teresina, PI: UFPI, 2023.

FORPROEX. Política Nacional de Extensão Universitária. In: ENCONTRO NACIONAL DO FORPROEX, 31., 2012, Manaus. Disponível em: https://www.ufmg.br/proex/renex/images/documentos/2012-07-13-Politica-Nacional-de-Extensao.pdf. Acesso em: 15 abr. 2020.

FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo, SP: Autores Associados/Cortez, 1989. (Coleção Polêmicas do nosso tempo, v. 4).

FREIRE, P. Educação e mudança. Tradução de Moacir Gadotti e Lillian Lopes Martin. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1994. (Coleção educação e comunicação, v. 1).

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática Educativa. 25. ed. São Paulo, SP: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, R. Ética e Política Contemporâneas. Cuiabá, MT: UFMT EM REDE/SETEC, 2021. Disponível em: https://setec.ufmt.br/Etica_Politica_Contemporanea.pdf. Acesso em: 30 ago. 2023.

GADOTTI, M. Extensão Universitária: Para quê? São Paulo, SP: Instituto Paulo Freire, 2017. Disponível em: https://www.paulofreire.org/Extensão_Universitária_-_Moacir_Gadotti_fevereiro_2017.pdf. Acesso em: 01 set. 2023.

IAMAMOTO, M. V. O Serviço Social na cena contemporânea. In: CFESS/ABEPSS. Serviço Social: direitos sociais e competências profissionais. Brasília (DF): CFESS/ABEPSS, 2009. Disponível em: http://www.unirio.br/ess/viewLIVRO COMPLETO-CFESSServicoSocial-Direitos Sociais.pdf. Acesso em: 20 ago. 2014.

INSTITUTO SEMESP. Mapa do ensino Superior no Brasil 2023. 13. ed. São Paulo, SP: Instituto SEMESP, 2023. Disponível em: https://www.semes.org.br/mapa-do-ensino-superior-no-brasil-2023.pdf. Acesso em: 01 set. 2023.

JIMENEZ, M. O; et al. A extensão e a universidade brasileira: do estatuto das universidades até a curricularização da extensão. Revista Educação: Teoria e Prática, Rio Claro, SP, v. 33, n. 66, 2023. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15304/12646. Acesso em: 27 out. 2023.

MARTINS, P. F. M.; SILVA, E. G.; MAURÍCIO, N. M. M. A história da Assistência Estudantil no ensino superior brasileiro: programa nacional de assistência estudantil e o aumento das classes “D” e “E” nas universidades federais. Revista Observatório, Palmas, TO: UFT, v. 5, n. 6, p. 886–911, out–dez. 2019. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/7493/16352. Acesso em: 01 set. 2023.

MINTO, L. W. Para que o futuro não fique para trás: a universidade brasileira e o bolsonarismo. Revista Argumentum Debate, Vitória, ES, v. 14, n. 1, p. 26-37, jan./abr. 2021. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/argumentum/article/view/37848/25038. Acesso em: 27 out. 2023.

POCHMANN, M. Mercado de trabalho: o que há de novo no Brasil. In: Parcerias Estratégicas. Edição Especial: análise sobre a PNAD – 2004. Brasília, DF: Centro de Gestão e Estudos Estratégicos, n. 22, 2006.

RAMALHETE, M. P. Galeria de perdas: a educação brasileira após o golpe (2016-2022). Revista Práxis Educativa. Ponta Grossa, PR: UEPG/Programa de Pós-Graduação em Educação, v. 18, jul. 2023. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?pid=S1809-43092023000100119&script=sci_arttext. Acesso em: 01 set. 2023.

RIBEIRO, D. Ensaios Insólitos. Porto Alegre: L&PM Editores Ltda, 1979.

SAVIANI, D. Crise estrutural, conjuntura nacional, coronavírus e educação – o desmonte da educação nacional. Revista Exitus, Santarém, PA, v. 10, 2020. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2237-94602020000100012. Acesso em: 01 set. 2023.

SAVIANI, D. Ensino público e algumas falas sobre Universidade. São Paulo, SP: Cortez/Autores Associados, 1986. (Coleção Polêmicas do nosso tempo, n. 10).

SAVIANI, D. O choque teórico da politecnia. Revista Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, RJ, v. 1, n. 1, p. 131-152, 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/download(45).pdf. Acesso em: 27 out. 2023.

SCHWARTZMAN, S. Ciência, universidade e ideologia: a política do conhecimento. Rio de Janeiro, RJ: Centro Edelstein, 2008. Disponível em: http://books.scielo.org/schwartzman-9788599662502.pdf. Acesso em: 01 set. 2023.

SERAFIM, A. B. A curricularização da extensão e o neoliberalismo: a governabilidade na resolução e nos discursos de docentes. 2023. 111f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade São Francisco (USF), Programa de Pós-Graduação em Educação, Itatiba, SP, 2023. Disponível em: https://www.usf.edu.br/3130579654274102.pdf. Acesso em: 27 set. 2023.

SINGER, A. O Lulismo em crise: um quebra cabeça do período Dilma (2011-2016). São Paulo, SP: Companhia das Letras, 2018.

SOUSA, A. A. Expansão do Ensino Superior e a Política de Assistência Estudantil: análise a partir da percepção dos discentes assistidos na UFPB. 2021. 108f. Dissertação (Mestrado em Gestão e Avaliação da educação Superior) – Universidade Federal da Paraíba UFPB, Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas, João Pessoa, PB, 2021. Disponível em: https://repositório.ufpb.br/jspui/handle/123456789/22533. Acesso em: 20 set. 2023.

Published

2024-09-10