On the body, reflexivity and power: a dialogue between Anthony Giddens and Michel Foucault

Authors

  • Ivan Marcelo Gomes Universidade Estadual do Oeste do Paraná
  • Felipe Quintão de Almeida Universidade Federal de Santa Catarina
  • Alexandre Fernandez Vaz Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7984.2009v8n15p299

Abstract

This article deals with the British sociologist Anthony Giddens’ critical assessments of the work of the French philosopher Michel Foucault. We ask whether Giddens’ criticisms are appropriate, in light of the re-elaborations that Foucault himself carried out over the course of his trajectory and particularly in his latter years. For these purposes, we take the (in) capacity of individual action in relation to the (non)subjective processes which have taken place in modern society as a guideline for our reflections, adopting notions of subject and power to analyze the body’s place within these discourses. We conclude with an analysis of some common elements in both theorists’ theoretical perspectives, present despite the epistemological and political nuances that distinguish them. Keywords: subject, body, power, politics.

Author Biographies

Ivan Marcelo Gomes, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Doutor em Ciências Humanas pela UFSC; professor da UNIOESTE, campus Cascavel; membro do Núcleo de Estudos e Pesquisas Educação e Sociedade Contemporânea (CED/UFSC/CNPq) e do Grupo de Pesquisas em Educação, Cultura, Linguagem e Arte (UNIOESTE)

Felipe Quintão de Almeida, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutorando em Educação na Universidade Federal de Santa Catarina, bolsista CNPq; membro do Laboratório de Estudos em Educação Física (CEFD/UFES) e do Núcleo de Estudos e Pesquisas Educação e Sociedade Contemporânea (CED/ UFSC/CNPq).

Alexandre Fernandez Vaz, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutor pela Universidade de Hannover; professor dos Programas de Pós-Graduação em Educação, Interdisciplinar em Ciências Humanas e em Educação Física da Universidade Federal de Santa Catarina; coordenador do Núcleo de Estudos e Pesquisas Educação e Sociedade Contemporânea; pesquisador CNPq.

Published

2009-10-29

Issue

Section

Artigos