Nested markets: an institutional and relational perspective of analysis of the economic and commodity exchanges

Authors

  • Abel Cassol Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Natália Salvate Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Sergio Schneider Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7984.2016v15n33p314

Abstract

This paper presents the prospect of nested markets as socially constructed markets and embedded in relations between different agents that share a set of rules, norms, values and

social conventions. From the analysis of two empirical cases - rural tourism in Roteiro Caminhos de Pedra and Feira do Pequeno Produtor de Passo Fundo / RS – it discusses the construction and dynamics of these markets, applying the framework of nested markets and their relationship with institutionalist approaches, especially with regard to the New Institutional Economics of Elinor Oström. The main scope is to demonstrate how socially constructed markets are related to broader markets and, therefore, do not operate in isolation, but are influenced and are constantly interacting with conventional markets.
Keywords: 

Author Biographies

Abel Cassol, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutorando em Sociologia. Mestre em Sociologia pelo Programa de Pós-Graduação em Sociologia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

Natália Salvate, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutoranda em Desenvolvimento Rural. Mestre em Desenvolvimento Rural – Pós-Graduação em Desenvolvimento Rural da Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

Sergio Schneider, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutor em Sociologia. Professor Associado IV do Departamento de Sociologia e membro permanente dos Programas de Pós-Graduação em Desenvolvimento Rural (PGDR) e Sociologia (PPGS) da Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

Published

2016-11-21

Issue

Section

Thematic Dossier