Article: Elections, public opinion and media: reflections arising from Brazilian elections in 2002

Authors

  • Luis Felipe Miguel Universidade de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.5007/%25x

Abstract

The electronic media play a central role in the contemporary electoral processes. They supply most of the information from which the voters make their choices - and they are also, more and more, the means through which candidates address the public. In the case of Brazil, the importance of the mass media is still larger, due to the enormous penetration of radio and television, the low education rate and the weak rooting of the political parties. The general elections in 2002 revealed modifications in the relationship pattern between the media and the candidates. lnstead of the alignment of the political broadcasting stations, mainly that of "Rede Globo", with a candidate, there was an effort to extract, of ali, commitments with conservative politics.

Author Biography

Luis Felipe Miguel, Universidade de Brasília

Luis Felipe Miguel concluiu o doutorado em Ciências Sociais pela Universidade Estadual de Campinas em 1997. Atualmente é Professor associado da Universidade de Brasília e Bolsista de Produtividade em Pesquisa do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico. Publicou 65 artigos em periódicos especializados e 12 trabalhos em anais de eventos. Possui 6 capítulos de livros e 4 livros publicados. Entre 1997 e 2007 coordenou 9 projetos de pesquisa. Atualmente coordena 2 projetos de pesquisa. Atua na área de Ciência Política, com ênfase em Mídia e Política, em Teoria da Democracia. e em Gênero e Política Em seu currículo Lattes os termos mais freqüentes na contextualização da produção científica, tecnológica e artístico-cultural são: mídia e política, política brasileira, teoria da democracia, representação política, democracia, eleições, discurso político, teoria política contemporânea, transição democrática e gênero.

Published

2003-01-01

Issue

Section

Thematic Dossier