For an inclusive school or a necessary subversion of hegemonic (psycho)pedagogical discourse
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-7984.2020.e73724Abstract
In order to inquire about the functioning and status of the implementation of the “inclusive
school”, the text presents and develops the notion of (psycho)pedagogical illusion. This
is considered a key part of the naturalizing pedagogical ideal. Thus, it is claimed that the old pedagogical naturalism that established an essential difference between “normal” and “abnormal” – enough for them to be prevented from going to ordinary schools –, today, paradoxically gives rise to the idea of “special educational needs”, proposed by the Salamanca Statement (1994). This notion gives scope, in turn, for the practices of “diagnosing” and “labeling” children. Such a gesture, particularly widespread in Brazil, impoverishes the school experience of children, condemning them to the condition of “excluded from within”. It is proposed, then, in the context of psychoanalytic studies in education, the epistemological subversion of the naturalizing ideal, responsible for the obstacles imposed on the event of a worthy education.
References
ALTHUSSER, L. Positions. Paris: Éditions Sociales, 1976.
ARIÈS, Ph. L’enfant et la vie familiale sous l’Ancien Régime. Paris: Seuil, 1973 [1960].
BOURDIEU, P.; CHAMPAGNE, P. Les exclus de l’intérieur. In: BOURDIEU, P. La Misère du monde. Paris: Seuil, 1993. p. 597-608.
CAPONI, S. Uma Sala Tranquila. Neurolépticos para uma biopolítica da indiferença. São Paulo: Editora LiberArs, 2019.
CRESPIN, G. L’épopée symbolique du nouveau-né. Toulouse: Éditions Érès, 2010.
FANIZZI, C.; LAJONQUIÈRE, L. (DE). O discurso medicalizante e a educação: o sujeito no impasse. Estilos da Clínica, São Paulo, 25 (1), p. 105-122, maio 2020. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v25i1p105-122
FREUD, S. Algumas Reflexões Sobre a Psicologia do Escolar. In: FREUD, S. Edição Standard Brasileira das Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud. Volume 13. Rio de Janeiro: Imago Editora, 1990 [1914], p. 285-289.
FREUD, S. Inibições, sintomas e ansiedade. In: FREUD, S. Edição Standard Brasileira das Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud. Volume 20. Rio de Janeiro: Imago Editora, 1990 [1925], p. 107-210.
FREUD, S. O futuro de uma ilusão. In: FREUD, S. Edição Standard Brasileira das Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud. Volume 21. Rio de Janeiro: Imago Editora, 1990 [1927], p. 15-79.
FREUD, S. O mal-estar na civilização. In: FREUD, S. Edição Standard Brasileira das Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud. Volume 21. Rio de Janeiro: Imago Editora, 1990 [1929], p. 81-177.
IMBERT, F. La question de l’éthique dans le champ éducatif. Vigneux: Matrice, 1993.
LAJONQUIÈRE, L. (DE). Infância e ilusão (psico)pedagógica. Petrópolis: Editora Vozes, 1999.
LAJONQUIÈRE, L. (DE). A psicanálise e o debate sobre o desaparecimento da infância. Educação & Realidade, Porto Alegre, v.31, n° 1, p.89-106, jun. 2006.
LAJONQUIÈRE, L. (DE). Niños extraños. En Cursiva. Revista Temática, Buenos Aires, 4, pp. 41-46, abr. 2008.
LAJONQUIÈRE, L. (DE). De como jogamos fora a criança com a água suja do amoródio. Trabalho apresentado no 7° Colóquio Internacional do LEPSI, São Paulo, nov. 2008. Recuperado de
LAJONQUIÈRE, L. (DE). Figures de l’infantile. Paris: L’Harmattan, 2013 [2010].
LAJONQUIÈRE, L. (DE). A mestria da palavra e a formação de professores. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 36, n. 3, p. 849-865, dez. 2011. Disponível em <https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/13316/14336>.
LAJONQUIÈRE, L. (DE). De Victor de l’Aveyron à Helen Keller: du bon usage de la parole dans l’éducation des enfants. Cliopsy. Revue électronique, Paris, n. 11, p. 55-67, 2014. Disponível em https://www.revuecliopsy.fr/wp-content/uploads/2014/05/055-c11-ok-Leandro.pdf
LAJONQUIÈRE, L. (DE). Sigmund Freud e o interesse pedagógico da psicanálise. In: KUPERMANN, D. (org.). Por que Freud? São Paulo: Zagodoni, 2017a. p. 243-254.
LAJONQUIÈRE, L. (DE). Do interesse epistemológico dos estudos psicanalíticos na educação. In: PEREIRA M. (org.). Os sintomas na educação de hoje: que fazemos com isso? Belo Horizonte: Scriptum, 2017b. p. 32-38.
LAJONQUIÈRE, L. (DE). As ilusões (psico)pedagógicas e o sonho de uma escola para todos. In: ARREGUY, M. E. (org.). Racismo, capitalismo e subjetividade: leituras psicanalíticas e filosóficas. Niterói: EDUFF, pp. 59 -68, 2018.
LAJONQUIÈRE, L. (DE). Quando o sonho cessa e a Ilusão Psicopedagógica nos invade, a escola entra em crise. Notas comparativas Argentina, Brasil, França. Revista ETD - Educação Temática Digital, 21 (2), p. 297-315, 2019. DOI: https://doi.org/10.20396/etd.v21i2.8651506
LACAN, J. Deux notes sur l’enfant. Ornicar? Paris, n. 37, p. 13-14, 1986 [1969].
LACAN, J. Le Séminaire Livre I. Paris: Seuil, 1975 [1953-1954].
LACAN, J. Le Séminaire Livre VII. Paris: Seuil, 1986 [1959-1960].
LACAN, J. Le Séminaire Livre XVI. Paris: Seuil, 2006 [1968-1969].
LÉVI-STRAUSS, C. Anthropologie structurale. Paris: Plon, 1958.
MANNONI, M. Éducation impossible. Paris: Seuil, 1973
RODRIGUES, R.; REIS, M. A ilusão (psico)pedagógica e o empobrecimento das experiências educativas (Entrevista com Leandro de Lajonquière). Estilos da Clínica, São Paulo, 23 (2), p. 430-450, 2018. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v23i2p430-450
ROSSET, C. L’anti-nature – Éléments pour une philosophie tragique. Paris: PUF, 1973.
SOUZA-PATTO, M. H. Psicologia e ideologia. São Paulo: Queiroz Editor, 1984.
SOUZA-PATTO, M. H. A produção do fracasso escolar. Histórias de submissão e rebeldia. São Paulo: Queiroz Editor, 1993.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Política & Sociedade

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The articles and other work published in Política & Sociedade, a journal associated to the Graduate Program in Sociology at UFSC, are the property of the journal. A new publication of the same text, whether by the initiative of the author or third parties, must indicate that it was previously published in this journal, citing the edition and date of publication.
This work is licensed under the Creative Common License