Family album: photobiography, memory and history in Brazilian theater

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7984.2022.e85554

Keywords:

Paulo Autran, Fernanda Montenegro, Trajectories, Photobiographies, Memory and cultural authority

Abstract

The article focuses on the books that the actor Paulo Autran and the actress Fernanda Montenegro produced about their trajectories and careers in the form of photobiographies and also in the Autran archive. It makes use of a comparative device supported by the objectification work of the interpreters' experience materialized in these sources. It aims to advance the reflection on the marks of genre and generation, the narrative flow, the mechanisms of memory - what is selected, what is excluded, what is kept - and its relationship with the construction of the artistic name in theater. The discussion of the methodological challenges involved in this procedure also aims to deepen the analysis of the social and institutional conditions for the production of written and visual sources, as well as the reminiscences that nourish most of the interviews and printed (or collected directly) testimonies that we, social scientists, we use to apprehend the trajectories of the agents and the dynamics of the artistic fields.

References

ALMEIDA, M. I. Panorama visto do Rio: Companhia Tônia-Celi-Autra. Rio de Janeiro: Inacen, 1987.

ALMEIDA, M. I. Panorama visto do Rio: Teatro Cacilda Becker. Rio de Janeiro: Inacen,1987.

ARTIÈRES, P. Arquivar-se: a propósito de certas práticas de auto arquivamento. In: TRAVANCAS, I. & ROUCHOU, J. & Heymann, L. (orgs.) Arquivos pessoais: reflexões multidisciplinares e experiências de pesquisa. Rio de Janeiro: Faperj e FGV, 2013.

AUERBACH, E. La cour et la ville. In: Ensaios de literatura ocidental. São Paulo: Duas Cidades, Editora 34, 2007.

AUERBACH, E. Mimesis. The Representation of Reality in Western Literature. Princeton: Princeton University Press, 2003.

AUTRAN, P - Entrevista exibida em setembro de 2002 no programa Roda Viva, da TV Cultura, reproduzida no livro organizado por Paulo Markun, O melhor do Roda Viva. São Paulo,:Ed. Conex, 2005, pp.237-252.

AUTRAN, P. Paulo Autran, sem comentários. São Paulo: Cosac@Naif, 2005.

AUTRAN, P. Depoimentos. Rio de Janeiro, Funarte/SNT, 1978, vol. IV, pp.113-139.

AUTRAN, P. Entrevista em conjunto com Tônia Carrero exibida em maio de 1990 no programa Roda Viva, da TV Cultura, reproduzida em DVD.

BAXANDALL, M. Painting and Experience in Fifteenth Century Italy. 2a. ed. Oxford: Oxford University Press, 1988.

BOURDIEU, P. Les règles de l’art. Genèse et structure du champ littéraire. Paris: Éditions du Seuil, 1992.

BRANDÃO, C. O Grande Teatro Tupi no Rio de Janeiro: o teleteatro e suas múltiplas faces. Juiz de Fora: Editora da UFJF, 2005.

BRANDÃO, T. Um teatro se improvisa: a cena carioca de 1943 a 1968. In: KAZ, L & HELIODARA, B. & BRANDÃO, T. & MAGALDI, S. & MARINHO, F. (orgs) Brasil: palco e paixão -um século de teatro. Rio de Janeiro: Aprazível Edições, 2005, pp.122-140;

BRANDÃO, T. A máquina de repetir e a fábrica de estrelas: Teatro dos Sete. Rio de Janeiro, 7 Letras, 2002,

BRANDÃO, T. A máquina de repetir e a fábrica de estrelas: Teatro dos sete. Rio de Janeiro, 7 Letras, 2002

BRAUDEL, F. Le Modèle Italien. Paris: Flammarion, 1994.

CASANOVA, P. Kafka en colère. Paris: Seuil, 2011.

CHARLE, C. A gênese da sociedade do espetáculo: teatro em Paris, Berlim, Londres e Viena. São Paulo: Companhia das Letras, 2012

ELIAS, N. Mozart: sociologia de um gênio. Rio de Janeiro: Zahar, 1991.

GUZIK, A. & PEREIRA, M. L. (orgs.) Dionysos, n.25 (número especial sobre o Teatro Brasileiro de Comédia). Rio de Janeiro, 1980;

GUZIK, A. Paulo Autran – um homem no palco. São Paulo: Boitempo, 1998.

GUZIK, A. TBC: crônica de um sonho. São Paulo: Perspectiva, 1986.

HEYMANN, L. Arquivos pessoais em perspectiva etnográfica. In: TRAVANCAS, I. & ROUCHOU, J. & Heymann, L. (orgs.) Arquivos pessoais: reflexões multidisciplinares e experiências de pesquisa. Rio de Janeiro: Faperj e FGV, 2013.

MARR, D. Patrick White - A Life Sydney: Random House Australia, 1991.

MARR, D. The Letters of Patrick White. Sydney: Random House, 1994.

MCKEMMISH, S. Provas de mim....novas considerações. TRAVANCAS, I. & ROUCHOU, J. & Heymann, L. (orgs.) Arquivos pessoais: reflexões multidisciplinares e experiências de pesquisa. Rio de Janeiro: Faperj e FGV, 2013, pp;15-43.

MICELI, S. A elite eclesiástica brasileira. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1998,

MICELI, S. Intelectuais à brasileira. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.

MICELI, S. Sonhos da periferia. São Paulo: Todavia, 2018.

MONTENEGRO, F. A vida de Fernanda Montenegro: depoimento. Rio de Janeiro: Editora Cultura, s/d.

MONTENEGRO, F. Itinerário fotográfico. São Paulo: Edições do Sesc, 2018.

MONTENEGRO, F. Viagem ao outro: sobre a arte do ator. Rio de Janeiro: Fundacen, 1998.

PONTES, H. Destinos mistos: os críticos do Grupo Clima em São Paulo, 1940-68. São Paulo: Companhia das Letras, 1998

PONTES, H. Intérpretes da metrópole: história social e relações de gênero no teatro e no campo intelectual, 1940-1968. São Paulo: Edusp/Fapesp, 2010;

PONTES, H. Mariazinha e Verônica: classe e gênero nos palcos da metrópole. Novos Estudos Cebrap, São Paulo, n. 97, pp.149-166, 2013.

PONTES, H. & CESAR, R. Cities, stages and audiences: Rio de Janeiro and São Paulo in two acts. Sociologia e Antropologia, v. 7, pp. 491-519, 2017.

PONTES, H. & MICELI, S. Figuração em cena da história social. In: MICELI, S. & PONTES, H. (orgs.). Cultura e Sociedade: Brasil e Argentina. São Paulo: Edusp, 2014, pp. 161-186.

PONTES, H. A cidade encenada: teatro e culturas urbanas dissidentes: In: GORELIK, A. & PEIXOTO, F. (orgs.) Cidades sul-americanas como arenas culturais. São Paulo: Edições Sesc, 2019, pp.299-312.

PRADO, D. Peças, pessoas, personagens: o teatro brasileiro de Procópio Ferreira a Cacilda Becker. São Paulo, Companhia das Letras, 1993, p. 141.

SARLO, B. Una modernidad periférica. Buenos Aires, 1920 y 1930. Buenos Ares: Nueva Visión, 1998.

SCHORSKE, C. Viena fin-de-siècle. São Paulo: Companhia das Letras, 1993.

STOLER, A. L. Carnal Knowledge and Imperial Power: Race and the Intimate in Colonial Rule. Berkeley, Los Angeles & Londres: University of California, 2002.

VERNANT, P. A travessia das fronteiras. São Paulo: Edusp, 2009.

WHITE, P. http://www.nobelprize.org/nobel_prizes/literature/laureates/1973/white.

WILLIAMS, R. The Bloomsbury fraction. In: Problems in materialism and culture. London: Verso Editions, 1982, pp.148-169

Published

2022-10-14