The value of science: meanings attributed to science in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-7984.2023.e94769Keywords:
Science, Budget cuts, Discourses, Values, BrazilAbstract
The article is a reflective exercise: it is a critical analysis seeking to understand the meanings that underpin, in our contemporary context, the becoming of scientific practices. In order to recognize and comprehend the meanings attributed to the value of science, the representations and public discourses of actors who play a prominent role in the scientific system in Brazil are analyzed, within the context of budget cuts in 2017. There is a tendency to present the value of science through vague and tautological arguments. The value is presented as self-evident, emphasizing primarily the contribution of science to social, economic, and political life. These results highlight the obstacles to public communication about the relevance of science, a key aspect in the public scenario of defending scientific action, its outputs, and institutions.
References
Academia Brasileira de Ciências – ABC. Notícias. 2017. Disponível em: https://www.abc.org.br/. Acesso em: 16 dez. 2017.
BARBOSA, R. Reforma do ensino primário. Parecer e Projeto da Comissão de Instrução Pública. Rio de Janeiro: Typographia Nacional. 1883.
BOURDIEU, P. O campo científico. In: ORTIZ, R. (org.). Bourdieu – Sociologia. São Paulo: Ática, 1983. v. 39. p. 122-155. ( Coleção Grandes Cientistas Sociais).
BOURDIEU, P. Para uma sociologia da ciência. Lisboa: edições 70 Ltda, 2008.
CUPANI, A. Sobre a ciência: estudos de filosofia da ciência. Florianópolis: Editora da UFSC, 2018.
FOLHA DE S. PAULO. 2017. Notícias. 2017. Disponível em: https://www.folha.uol.com.br/. Acesso em: 16 dez. 2017.
KLIKSBERG, B. Más ética, más desarrollo. 3. ed. Buenos Aires: Ed. Temas, 2004.
KUHN, T. Objetividade, juízo de valor e escolha de teorias. In: KUHN, T. A Tensão Essencial. SãoPaulo: Ed. da UNESP, 2011. p. 339–359 .
LACEY, H. Valores e Atividade Científica. São Paulo: ed. 34, 2008.
LATOUR, B; WOOLGAR, S. A vida de laboratório: a produção dos fatos científicos. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 1997.
LEONI, M. Formas e motivos da produção científica de conhecimento: o caso das produções de conhecimento sociológico sobre saúde. 00 f. Tese (Doutorado em Sociologia Política) – Programa de Pós-Graduação em Sociologia Política, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2020.
LUHMANN, N. La sociedad de la sociedad. México: Editorial Herder, 2006.
LUHMANN, N. Introdução à Teoria dos Sistemas. Aulas publicadas por Javier Torres Nafarrate.3. ed. Petrópolis: Vozes, 2011.
MERTON, R. Sociologia: teoria e estrutura. São Paulo: Mestre Jou, 1970.
MERTON, R. Ensaios de sociologia da ciência. São Paulo: Ed. 34, 2013.
MINISTÉRIO DE CIÊNCIA, TECNOLOGIA E INOVAÇÃO – MCTIC. Livro Branco: Ciência, Tecnologia e Inovação. Brasília: MCTI, 2002.
MINISTÉRIO DE CIÊNCIA, TECNOLOGIA E INOVAÇÃO – MCTIC. Estratégia Nacional de Ciência, Tecnologia e Inovação 2016-2019. Brasília: MCTI, 2016.
PARSONS, T. The social system. London: The Free Press, 1964.
PARSONS, T. Action theory and the human condition. London: Ed. The Free Press, 1978.
SCHWARTZMAN, S. Um espaço para a ciência: a formação da comunidade científica no Brasil. Brasília, DF: MCT/CNPq, 2001.
SOCIEDADE BRASILEIRA PARA O PROGRESSO DA CIÊNCIA – SBPC. Notícias. 2017. Disponível em: http://portal.sbpcnet.org.br/. Acesso em: 16 dez. 2017.
WEBER, M. Ciência e política: duas vocações. São Paulo: Ed. Culturix, 1968.
ZIMAN, J. Science in Civil Society. UK: Imprint Academy, 2007.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The articles and other work published in Política & Sociedade, a journal associated to the Graduate Program in Sociology at UFSC, are the property of the journal. A new publication of the same text, whether by the initiative of the author or third parties, must indicate that it was previously published in this journal, citing the edition and date of publication.
This work is licensed under the Creative Common License