Scholar paths and Professional destinations: the case of social sciences in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7984.2019v18n41p88

Abstract

This work focuses on the relations between scholar paths and professional destinations in brazilian social sciences. This is a first exploration of a database composed by a set of professors that are part of graduated programs in anthropology and archeology, political science and internacional relations and sociology. The main hypothesis that order this research is that the distinct modes of scholar paths connect themselves to the hierarchies of the destinations’courses and institutions. The goal is to size the way in which the structure of the graduate courses distinguish modalities of scholar investments and impact in the teacher’s body profile. To do that, an multiple correspondence analysis (MCA) was conducted taking the origin’s scholar institution, the foundation date of the courses, the evaluation concepts and the arrival point in terms of professional bond. The results indicate that the conexions between origin’s and destination’s institution are dependent on the relations between center and periphery on national and international level, impacting in distinct modes in the chances of access at the careers and the affirmation in the field of social sciences.

Author Biography

Rodrigo da Rosa Bordignon, UFSC

Professor do Departamento de Sociologia e Ciência Política e do Programa de Pós-Graduação em Sociologia Política da UFSC.

References

ALMEIDA, A. M. et al. Pesquisando os grupos dominantes - notas de pesquisa sobre o acesso às informações. Revista Pós Ciências Sociais, v. 13, p. 47-64, 2012.

ARRUDA, M. A. N. A modernidade do possível : cientistas e ciências sociais em Minas Gerais. MICELI, S (Org.). História das ciências sociais no Brasil. V. 1. São Paulo: Vértice, Editora Revista dos Tribunais, Idesp, 1989.

ARRUDA, M. A. N. A Sociologia no Brasil : Florestan Fernandes e a “escola paulista”. In: MICELI, S (Org.). História das ciências sociais no Brasil. V. 2. São Paulo: Editora Sumaré, 1995.

BOLTANSKY, L.; BOURDIEU, P. O diploma e o cargo: relações entre o sistema de produção e o sistema de reprodução. In: CATANI, A.; NOGUEIRA, M. A. (orgs). Escritos de Educação: Pierre Bourdieu. Rio de Janeiro: Vozes, 2007, p. 127-44.

BOURDIEU, P. La noblesse d’État : grandes écoles et espirit de corps. Paris : Les Éditions de Minuit, 1989.

BOURDIEU, P.Classificação, desclassificação, reclassificação. In: CATANI, A.; NOGUEIRA, M. A. (orgs). Escritos de Educação: Pierre Bourdieu. Rio de Janeiro: Vozes, 2007, p. 145-84.

BOURDIEU, P. ; SAINT-MARTIN, M. Agrégation et Segregation. Actes de la recherche en sciences sociales, v. 69, 1987.

BURRIS, V. The academic caste system: prestige hierarchies in PHD Exchange Networks. American Sociological Review, v. 69, n. 2, 2004, p. 239-264.

CANEDO, L. Les boursiers de la Fondation Ford et la recomposition des sciences sociales brésiliennes : le cas de la science politique. Cahiers de la recherche sur l’éducation et les savoirs, Hors-série, n. 2, 2009, p. 33-55.

CORADINI, O. L. Origens sociais e princípios de hierarquização escolar: a formação de “intelectuais à brasileira”. Cadernos de Ciência Política, n. 6, Porto Alegre, 1997.

CORADINI, O. L. Expansão universitária : circulação internacional e diversidade dos campos disciplinares. Paris : junho de 2000 (Mimeo).

CORADINI, O. L. Formation et insertion professionnelle des professeurs de sciences humaines et sociales au Rio Grande do Sul. Cahiers du Brésil Contemporain, n. 57/58-59/60, 2005.

CORADINI, O. L. Titulação escolar, mercado e capital social na hierarquização escolar: as relações entre a obtenção do título de doutor em sociologia e o ingresso na carreira. Revista Pós Ciências Sociais, v. 8, nº 15, 2011.

CORADINI, O. L. Carreiras, Spoil System e Princípios de Avaliação no CNPq. Colóquio Internacional: Circulação internacional, formação e recomposição dos grupos dirigentes. <http://www.fe.unicamp.br/focus/Atividades/Eventos/Coloquio2012.htm>. 2012.

CORRÊA, M. A antropologia no Brasil (1960-1980). MICELI, S (Org.). História das ciências sociais no Brasil. V. 2. São Paulo: Editora Sumaré, 1995.

CORRÊA, M. Os traficantes do simbólico & outros ensaios sobre a história da antropologia. São Paulo: Unicamp, 2013.

FORJAZ, M. C. S. A emergência da ciência política no Brasil: aspectos institucionais. Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo, v. 12, 35, 1997.

GARCIA Jr. A. Études internationales et renouveu des modes de pensée et des institutions politiques : le cas du Brésil. Cahiers de la recherche sur l’éducation et les savoirs, Hors-série, n. 2, 2009, p. 07-31.

GARCIA Jr. A. Mobilité universitaire et circulation internationale des idées : le cas du Brésil contemporain. Revue de Synthèse, t. 132, série 6, n. 4, 2011, p. 567-574.

GARCIA Jr. A. Fundamentos empíricos da razão antropológica: a criação do PPGAS e a seleção das espécies científicas. MANA 15(2), 2009, p. 411-447.

GARCIA Jr. A. ; CANEDO, L. Les boursiers brésiliens et l’accès aux formations d’excellence internationales. Cahiers du Brésil Contemporain, n. 57/58-59/60, 2004-2005.

HEILBRON, J. Échanges culturels transnationaux et mondialisation: quelques réflexions. Regards sociologiques, n. 22, 2001, p. 141-154.

JACKSON, L. C. ; BARBOZA, D. P. Histórias das ciências sociais no Brasil. In. MARTINS, C. B. ; MICELI, S (orgs.). Sociologia brasileira hoje. São Paulo: Ateliê Editorial, 2017.

KARADY, V. L’expansion universitaire et l’évolution des inégalités devant la carrière d’enseignant au début de la IIIe République. Revue Française de Sociologie, 14-4, 1973, p. 443-470.

KEINERT, F. C.; SILVA, D. P. A gênese da ciência política brasileira. Tempo Social - Revista de sociologia da USP, v. 22, n. 1, 2010, p. 79-98.

LEROUX, B. Analyse géométrique des données multidimensionnelles. Paris: Dunod, 2013.

MICELI, S (Org.). História das ciências sociais no Brasil. V. 1. São Paulo: Vértice, Editora Revista dos Tribunais, Idesp, 1989.

MICELI, S (Org.). História das ciências sociais no Brasil. V. 2. São Paulo: Editora Sumaré, 1995.

TRINDADE, H. Ciências sociais no Brasil em perspectiva: fundação, consolidação e institucionalização. In: ___. As ciências sociais na América Latina em perspectiva comparada: 1930-2005. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2006. p. 73-177.

Published

2019-09-23

Issue

Section

Thematic Dossier