“I am Barbie and I am bruta”: the empowerment in cycling

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1806-9584-2019v27n254777

Abstract

In this article, we analyze the construction of the empowerment of women in an urban cycling
group in Sertão Pernambucano. We conducted ethnography for one year through participant observation, in-depth interviews, and daily follow-up of activities, events, and social media of a women-led cycling group. And, we included in this group, the men who participated actively in the activities and events carried out. The theoretical frameworks that underpinned our analyzes were the relational and performative perspectives of gender studies. We conclude that women ‘s experiences of empowerment have been anchored in the experiences of physicality, as well as in the relationships of solidarity and companionship experienced by the participants in the practice of the group modality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tassia Souza Cavalcanti, IF SERTÃO-PE

Mestra em Psicologia pela Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF)
Instituto Federal de Ciência e tecnologia do Sertão Pernambucano (IF-SERTAO PE)
Possui graduação em Psicologia pela Universidade Federal de Pernambuco (2007). Mestrado em Psicologia pela Universidade Federal do Vale do São Francisco (2017). Pós Graduação Latu Senso em Educação Profissional de Jovens e Adultos pelo IF Sertão Pernambucano (2011). Atualmente é Psicóloga do Instituto Federal de de Educação, Ciência e Tecnologia do Sertão Pernambucano- Campus Petrolina. Tem experiência na area de Psicologia social, atuando principalmente nos seguintes temas: gênero, práticas corporais e sexualidade.

Anyelle Brito Leite Santos, UNIVASF

Mestra em Psicologia na Universidade Federal do Vale do São Francisco - UNIVASF. Especialista em Políticas Públicas em Saúde Coletiva pela Universidade Regional do Cariri - URCA. Possui graduação em Psicologia pela Faculdade Leão Sampaio

Camila Batista Gama Moura, UPE

Especialista em Educação, Contemporaneidade e Novas Tecnologias pela Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF)

Universidade de Pernambuco (UPE)

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade de Pernambuco (2014). Atualmente cursa Mestrado em Educação na Universidade de Pernambuco e especialização em Educação, Contemporaneidade e Novas Tecnologias na Universidade Federal do Vale do São Francisco. Atua como professora do EJA- Educação de Jovens e Adultos- no Município de Petrolina.

Diego Luz Moura, UNIVASF

Mestre e Doutor em Educação Física pela Universidade Gama Filho (UGF). Realizou estágio de pós-doutorado em Ciências do Exercício e do Esporte (UERJ). É Professor Adjunto da Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF) atuando no curso de Licenciatura em Educação Física e em três cursos de Mestrado: Educação Física, Psicologia e em Ciências da Saúde e Biológicas. É líder do LECPEF (Laboratório de Estudos Culturais e Pedagógicos da Educação Física). Possui experiência no ensino da educação física na educação básica tendo atuado na Secretaria Municipal e Estadual de Educação do Rio de Janeiro, ministrando aulas para o ensino infantil, fundamental, médio e EJA. Coordena o projeto de extensão Dialogando sobre o Ensino da Educação Física que desde 2016 promove espaços de formação permanente para professores de educação física da Educação Básica.

Published

2019-09-05

How to Cite

Cavalcanti, T. S., Santos, A. B. L., Moura, C. B. G., & Moura, D. L. (2019). “I am Barbie and I am bruta”: the empowerment in cycling. Revista Estudos Feministas, 27(2). https://doi.org/10.1590/1806-9584-2019v27n254777

Issue

Section

Articles