Affects in the Political Engagement in the Brazilian Marchas das Vadias (2011-2017)
DOI:
https://doi.org/10.1590/1806-9584-2020v28n272429Abstract
The affects that cross bodies are both shaped by and capable of shaping political and social structures and practices (Sara AHMED, 2015). Emotions such as pain and indignation, felt by feminist subjects in the face of oppression and inequality, can both transform and be transformed into collective spaces of struggle, giving rise to hope, belonging and strength in the contact between bodies and subjectivities. Through the analysis of interviews with organizers of Marchas das Vadias in five Brazilian capitals, this article aims to analyze the role of emotions and affects in the engagement of activists with the feminism of the MdV, considered mobilizations that put the feminist claims back in the streets from the second decade of the 21st century.Downloads
References
AHMED, Sara. La política cultural de las emociones. Tradução de Cecília Olivares Mansuy. México, DF: Universidad Nacional Autónoma de México, 2015.
AHMED, Sara. Vivir una vida feminista. Tradução de María Enguix. Barcelona: Bellaterra, 2018.
BENTO, Berenice Alves de Melo. O que é transexualidade. São Paulo: Brasiliense, 2008.
GUZZO, Morgani. Corpos e campos plurais: os feminismos das Marchas das Vadias no Brasil. 2019. Tese (Doutorado) – Centro de Filosofia e Ciências Humanas, Programa de Pós-Graduação em Ciências Humanas, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2019.
HEMMINGS, Clare. “Invoking affects. Cultural theory and the ontological turn”. Cultural Studies, v. 19, n. 5, p. 548-567, set. 2005. Disponível em https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/09502380500365473. Acesso em 12/08/2019.
JAQUET, Chantal. A unidade do corpo e da mente. Afetos, ações e paixões em Espinoza. Tradução de Marcos Ferreira de Paula e Luís César Guimarães Oliva. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.
PEDRO, Joana Maria. “As mulheres e a separação das esferas”. Diálogos, Maringá, v. 4, n. 1, p. 33-39, 2000. Disponível em http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/Dialogos/article/view/37600. Acesso em 12/08/2019.
PEDRO, Joana Maria. “Narrativas Fundadoras do feminismo: poderes e conflitos (1970-1978)”. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 26, n. 52, p. 249-272, dez. 2006. Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-01882006000200011. Acesso em 12/08/2019.
PEDRO, Joana Maria. “Os feminismos e os muros de 1968, no Cone Sul”. Clio, Recife, v. 26, n. 1, p. 59-82, jan./jun. 2008. Disponível em https://periodicos.ufpe.br/revistas/revistaclio/article/view/24194/19633. Acesso em 12/08/2019.
PEÑA, Julia Antivilo. Entre lo sagrado y lo profano se tejen rebeldías. Arte feminista nuestro americano. Bogotá: Ediciones desde Abajo, 2015.
RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível: estética e política. Tradução de Mônica Costa Netto. São Paulo: EXO Experimental Org.; Ed. 34, 2005.
RANCIÈRE, Jacques. O desentendimento: política e filosofia. Tradução de Ângela Leite Lopes. São Paulo: Ed. 34, 1996.
SEIGWORTH, Gregory J.; GREGG, Melissa. “An Inventory of Shimmers”. In: GREGG, Melissa; SEIGWORTH, Gregory J. (Eds.). The affect theory reader. Durham & London: Duke University Press, 2010. p. 1-25.
SNYDER, Cara K.; VEIGA, Ana Maria; WOLFF, Cristina Scheibe. “‘América Latina Vai Ser Toda Feminista’: Visualizing & Realizing Transnational Feminisms in the Women’s Worlds March for Rights”. Ada: A Journal of Gender, New Media, and Technology, n. 14, 10.5399/uo/ada.2018.14.2, 2018. Disponível em https://adanewmedia.org/2018/11/issue14-snyderveigawolff/. Acesso em 12/08/2019.
VELÁSQUEZ, Susana. Violencias Cotidianas, Violencia de género: escuchar, aprender, ayudar. Buenos Aires: Paidos Iberica, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Revista Estudos Feministas is under the Creative Commons International 4.0 Attribution License (CC BY 4.0), that allows sharing the work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
The license allows:
Sharing (copying and redistributing the material in any support or format) and/or adapting (remixing, transforming, and creating from the material) for any purpose, even if commercial.
The licensor cannot revoke these rights provided the terms of the license are respected. The terms are the following:
Attribution – you should give the appropriate credit, provide a link to the license and indicate if changes were made. This can be done in several ways without suggesting that the licensor has approved of the use.
Without additional restrictions – You cannot apply legal terms or technological measures that prevent others from doing something allowed by the license.