Women in A World of Men: Female Representation in Narcos and the Illusion of “Universal” Serial Fiction
DOI:
https://doi.org/10.1590/1806-9584-2021v29n167486Abstract
This article analyzes the treatment of female characters in a contemporary narco-narrative, the third season of Narcos. Our research problem is to understand female representation in highly consumed products which, under a seemingly “neutral”, international, professional aesthetic, directed at a wide spectrum of “demanding” consumers, mainly give visibilty to male characteres. We use a case study to understand how, under the guise of universality, serial fiction maintains female underrepresentation.
Downloads
References
ALMEIDA, Heloisa Buarque de. “Melodrama comercial: reflexões sobre a feminilização da telenovela”. cadernos pagu, Campinas, n. 9, p. 171-194, 2002.
BAZIN, André. Qu’est-ce que le cinéma? Paris: Les Éditions du Cerf, 2002.
BELTING, Hans. La vraie image. Paris: Gallimard, 2007.
BERGER, John. Ways of seeing. London: Penguin Books, 2008.
BOURDIEU, Pierre. A dominação masculina. Rio de Janeiro: Best Bolso, 2017.
COLONNA, Vincent. L’Art des Séries Télé. Paris: Payot & Rivages, 2015.
CONNELL, Robert William. Masculinities. Berkeley/Los Angeles: University of California Press, 2005.
GROSSI, Miriam Pillar. “Masculinidades: uma revisão teórica”. A ntropologia em primeira mão, Florianópolis, v. 75, n. 1, p. 5-37, 2004.
HAMBURGER, Esther Império. “A expansão do ‘feminino’ no espaço público brasileiro: novelas de televisão nas décadas de 1970 e 80”. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 15, n. 1, p. 153-175, janeiro/abril 2007.
JAMESON, Fredric. “Reificação e utopia na cultura de massa”. Crítica marxista, v. 1, n. 1, p. 1-25, 1994.
JODELET, Denise. “Représentations sociales: un domaine en expansión”. In: JODELET, Denise (Org.). Les représentations sociales. Paris: Presses Universitaires de France, 1991. p. 31-61.
JODELET, Denise. Representações Sociais e Mundos da Vida. Curitiba: PUCPRESS, 2017.
JORGE, Marina Soler. “O cinema e a imagem verdadeira”. ARS, São Paulo, v. 11, n. 22, p. 98-121, julho/dezembro 2013.
KIMMEL, Michael S. “A produção simultânea de masculinidades hegemônicas e subalternas”. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, v. 4, n. 9, p. 103-117, outubro 1998.
LAURETIS, Teresa de. Technologies of Gender. Indiana: Indiana University Press, 1987.
MARTIN, Brett. Homens Difíceis. São Paulo: Aleph, 2014.
MARTINI, Nelson Minello. “Masculinidades: un concepto en construcción”. Nueva Antropología, Distrito Federal, México, v. 18, n. 61, p. 11-30, setembro 2002.
MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. A ideologia alemã: crítica da mais recente filosofia alemã em seus representantes Feuerbach, B. Bauer e Stirner, e do socialismo alemão em seus diferentes profetas. São Paulo: Boitempo, 2015.
MEDRADO, Benedito; LYRA, Jorge. “Por uma matriz feminista de gênero para os estudos sobre homens e masculinidades”. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 16, n. 3, p. 809-840, setembro/dezembro 2008.
MENEZES, Paulo. “Problematizando a ‘representação’: fundamentos sociológicos da relação entre cinema, real e sociedade”. In: RAMOS, Fernão; MOURÃO, Maria Dora; CATANI, Afrânio; GATTI, André Piero (Orgs.). Estudos de cinema SOCINE. Porto Alegre: Sulina, 2000. p. 333-348.
ORTIZ, Renato. Mundialização e Cultura. São Paulo: Brasiliense, 1994.
PETRO, Patrice. “Mass culture and the feminine: The ‘place’ of television in film studies”. Cinema Journal, Austin, v. 25, n. 3, p. 5-21, abril/junho 1986.
RABENHORST, Eduardo Ramalho; CAMARGO, Raquel Peixoto do Amaral. “(Re)presentar: contribuições das teorias feministas à noção da representação”. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 21, n. 3, p. 981-1000, setembro/dezembro 2013.
ŽIŽEK, Slavoj. Lacrimae rerum: ensaios sobre cinema moderno. São Paulo: Boitempo, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista Estudos Feministas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Revista Estudos Feministas is under the Creative Commons International 4.0 Attribution License (CC BY 4.0), that allows sharing the work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
The license allows:
Sharing (copying and redistributing the material in any support or format) and/or adapting (remixing, transforming, and creating from the material) for any purpose, even if commercial.
The licensor cannot revoke these rights provided the terms of the license are respected. The terms are the following:
Attribution – you should give the appropriate credit, provide a link to the license and indicate if changes were made. This can be done in several ways without suggesting that the licensor has approved of the use.
Without additional restrictions – You cannot apply legal terms or technological measures that prevent others from doing something allowed by the license.