Otherness, public realm and education: discussions from Richard Sennet and Zygmunt Bauman

Authors

  • Giuliana Franco Leal Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro/RJ

DOI:

https://doi.org/10.5007/2178-4582.2017v51n1p144

Abstract

In this paper, we discuss the rapport between education and the difficulties of construction of civil forms of coexistence between strangers in the contemporary world. The theoretical research is based on texts by Richard Sennett and Zygmunt Bauman about the crisis in public realm. The objectives are to answer the following questions: (a) How is the crisis in public realm on twentieth and twenty-first centuries? (b) What are its social consequences? (c) Are there alternatives to that crisis, in which education - especially formal elementary education - can participate? How can we do it? A look at reality shows that education tends to have private purposes, but the school can also be a way to overcoming this crisis, as we discuss in this paper.

Author Biography

Giuliana Franco Leal, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro/RJ

Professora de Sociologia no Campus Macaé da Universidade Federal do Rio de Janeiro.

References

ARENDT, Hanna. Entre o passado e o futuro. São Paulo: Perspectiva, 1978.

____. A condição humana.. Rio de Janeiro: Forense Universitária,1999.

CARVALHO, Isabel Cristina de Moura. As transformações da esfera pública e a ação ecológica: educação e política em tempos de crise da modernidade. Revista Brasileira de Educação, vol.11, n.32, p.308-315, maio/ago.2006.

CARVALHO, José Sergio F. O declínio do sentido público da educação. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Brasilia, vol.89, n.223, p.411-424, set./dez.2008.

CASTEL, Robert. Les metamorphoses de la question sociale: une chronique du salariat. Paris: Fayard, 1995.

DURKHEIM, Émile. A divisão do trabalho social. Lisboa: Editorial Presença, 1984.

BAUMAN, Zygmunt. O mal estar na pós-modernidade. Rio de Janeiro: Zahar, 1998.

____. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.

____. Comunidade: a busca por segurança no mundo atual. Rio de Janeiro: Zahar, 2003.

____. Vida líquida. Rio de Janeiro: Zahar, 2009.

GOFFMAN, Erving. Relations in public: microstudies of the public order. New York: Basic Books, 1971.

HIRATA, Helena. Flexibilidade, trabalho e gênero. In: Hirata, H.; Segnini, L. (org.). Organização, trabalho e gênero. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2007. Pp.89-107.

LÉVI-STRAUSS, Claude. Tristes trópicos, Lisboa/São Paulo: Ed. 70/Martins Fontes, 1981.

MARQUES, Francisco P.J.A. Debates políticos na internet. Opinião Pública, Campinas, vol.12, n.1, abr.-mai.2006.

RIBEIRO, Luci. Estranhos no mundo contemporâneo: exclusão social, preconceito e intolerância. Curitiba: Appris, 2014.

SENNETT, Richard. O declínio do homem público: as tiranias da intimidade. São Paulo: Companhia das Letras, 1988.

____. A corrosão do caráter: consequências pessoais do trabalho no novo capitalismo. Rio de Janeiro, São Paulo: Editora Record, 2005.

____. A cultura do novo capitalismo. Rio de Janeiro: Record, 2012.

____. Carne e pedra: o corpo e a cidade na civilização ocidental. Rio de Janeiro: BestBolso, 2014.

SOUZA, Erika Renata de. Marcadores sociais da diferença e infância: relações de poder no contexto escolar. Cadernos Pagu (26), p.169-199, jan.-jun.2006.

STRECK, Danilo. A educação popular e a (re)construção do público. Há fogo sobre as brasas? Revista Brasileira de Educação, vol.11, n.32, p.272-284, maio/ago.2006.

WEINTRAUB, Jeff. The theory and politics of the public/privated distinction. In: WEINTRAUB, J.; KUMAR, K. (ed.). Public and private in thought and practice: perspectives on a grand dichotom. Chicago: The University of Chicago Press, 1997, p.01-42.

Published

2017-11-16

Issue

Section

Artigos