Perspectives on intelligence and creativity studies as from multiple thinking

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2178-4582.2019.e42855

Abstract

This paper discusses the possibilities of studying intelligence and creativity. From a brief review of the research developed in the area, it is clear that there is little agreement even on the concepts involved. Thus, in order to take a fresh look at the subject, the proposal of social psychology is inserted, which seeks to understand the themes included in the socio-historical-cultural environment in which they appear and develop. From Moscovici’s theory of social representations are brought concepts such as natural thought, cognitive polyphasia, objectification, anchoring and social influence in order to understand the formation of social representations and thinking. Multiple thinking manifests itself through differentiated logics suited to thediversity of situations that are experienced, does not reject the magical thinking, used in everyday matters, or scientific thinking,necessary in academic settings, as well as embraces intelligence and creativity applied to plural doing and knowing.

Author Biographies

Janaina Maria Fernandes Merhy, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal do Rio de Janeiro

Edson Alves de Souza Filho, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Professor Titular da Universidade Federal do Rio de Janeiro - Programa de Pós-Graduação em Psicologia

References

ALENCAR, Eunice M. L. Soriano de. Criatividade. Brasília: Edunb, 1993.

AMARAL, Virgílio. Regulações Psicossociais na Organização de Crenças sobre a Inteligência: Relações entre Representações Sociais de Inteligência e Concepções Pessoais de Inteligência. Psicologia, Lisboa, v.20, n.2, 2006. Disponível em: http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-20492006000200006&lng=pt&nrm=iso. Acesso em 06 jan. 2016.

BECKER, Maria Alice d’Avila et al. Estudo exploratório da conceitualização de criatividade em estudantes universitários. Psicol. Reflex. Crit., Porto Alegre, v. 14, n. 3, 2001. Disponível em: http://ref.scielo.org/s2ff5r . Acesso em: 05 abr. 2014. http://dx.doi.org/10.1590/S0102-79722001000300012.

EYSENCK, H. J. As formas de medir a criatividade. In: BODEN, M. A.(Org.). Dimensões da criatividade. Porto Alegre: Artes Médicas, 1999. p. 203-244.

GAMA, Maria Clara Sodré S. Educação de superdotados: teoria e prática. São Paulo: EPU, 2006.

GARDNER, H. Estruturas da mente - a teoria das inteligências múltiplas. Porto Alegre: Artmed, 1994.

GARRIDO, E. Presentación. In: MUGNY, G.; PÉREZ, J. (Org.) Psicología Social del desarrollo cognitivo. Barcelona: Editorial Anthropos, 1988, p. 9-16.

GLAVEANU, V.P. Children and creativity: A most (un)likely pair? Thinking Skills and Creativity. v. 6, ago. 2011, p. 122-131. doi:10.1016/j.tsc.2011.03.002

GLAVEANU, V.P. Revisiting the “Art Bias” in Lay Conceptions of Creativity. Creativity Research Journal. Londres, vol. 26 (1), 2014, p. 11-20. http://dx.doi.org/10.1080/10400419.2014.873656

JAPIASSÚ, H.; MARCONDES, D. Dicionário básico de Filosofia. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.

JODELET, Denise. La representación social: fenómenos, concepto y teoría. In: Moscovici, Serge (comp.). Psicología Social II. Pensamiento y vida social. Psicología social y problemas sociales. Barcelona: Ediciones Paidós, 1986.

JOVCHELOVITCH, S. Psicologia Social, saber, comunidade e cultura. Psicol. Soc., Porto Alegre, v. 16, n. 2, Ago. 2004. Disponível em: http://ref.scielo.org/62bdgz . Acesso em: 3 abr. 2004. http://dx.doi.org/10.1590/S0102-71822004000200004.

LEMAINE, G. Social differentiation and social originality. Eur. J. Soc. Psychol., 4: 17–52, 1974. doi: 10.1002/ejsp.2420040103

MOSCOVICI, Serge. A Representação social da psicanálise. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1978.

MOSCOVICI, Serge. La nouvelle pensée magique, Bulletin de Psychologie, 45, 301- 324.

MOSCOVICI, Serge. Representações sociais: investigações em psicologia social. Rio de Janeiro: Vozes, 2007.

MOSCOVICI, Serge. Psicologia das minorias ativas. Rio de Janeiro: Vozes, 2011.

MOSCOVICI, Serge; HEWSTONE, Miles. De la ciencia al sentido común. In S. Moscovici (Org.) Psicología social, II. Barcelona: Ediciones Paidós, 1984.

MUGNY, G., CARUGATI, F. L’intelligence au pluriel. Cousset: Delval, 1985.

MUGNY, G.; CARUGATI, F. Social representations of intelligence. Cambridge University Press,1989.

OLIVEIRA-CASTRO, Jorge M.; OLIVEIRA-CASTRO, Karina M.. A Função Adverbial de "Inteligência": Definições e Usos em Psicologia. Psic.: Teor. e Pesq., Brasília, v. 17, n. 3, p.257-264, Set. 2001. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722001000300008&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 08 Jan. 2016. http://dx.doi.org/10.1590/S0102-37722001000300008.

PLUCKER, J.; ESPING, A. Intelligence and creativity: a complex but important relationship. Asia Pacific Education Review. v. 16 (2), p. 153-159, Jun. 2015.

ROAZZI, A.; SOUZA, B. Repensando a inteligência. Paidéia, Ribeirão Preto, vol. 12, n. 23, p. 31-55, 2002. Disponível em: http://ref.scielo.org/z7j8zp. Acesso em: 3 abr. 2014. http://dx.doi.org/10.1590/S0103-863X2002000200004.

SOUZA FILHO, E. A. de. Análise de representações sociais. In: SPINK, Mary Jane (Org.). O conhecimento no cotidiano: as representações sociais na perspectiva da Psicologia Social. São Paulo: Brasiliense, 1993.311 p.

VINCENT, Denise. O futuro dos superdotados. In: BERGÈS-BOUNES, Marika; CALMETTES-JEAN, Sandrine. A cultura dos superdotados? Porto Alegre: CMC, 2010. p. 131-138.

Published

2020-07-08

Issue

Section

Artigos