The objectification of the woman in the cinematographic adaptations of Iracema
DOI:
https://doi.org/10.5007/2178-4582.2019.e65743Abstract
This study approaches the objectification of women in the cinema from the films Iracema, uma transa amazônica (1974)and Iracema, a virgem dos lábios de mel(1979). Bibliographic research was carried out about sociopolitical context of Brazil in the 1970s and film analysis based on feminist theory of cinema, with the main guidelines by Laura Mulvey, Molly Haskel, Claire Johnston and Mary Ann Doane. The results pointed out that, even when dealing with films with different proposals, since one has a political intent of social denunciation and the other reflects canonical film adaptation, both show signs of the objectification process of women in the construction of the protagonist. This highlights the pre-existence of misogynistic processes in the production of contemporary cinema. We conclude that the feminist theory of cinema follows as a relevant critical reference to analysis and film re-readings.
References
ADORNO, Theodor. W. Minima Moralia: reflexões sobre a vida lesada. Rio de Janeiro: Beco do Azouge, 2008.
ABREU, Nuno Cesar. Boca do Lixo: cinema e classes populares. Campinas, SP: Editora da UNICAMP, 2006.
ACSELRAD, Marcio. A teoria feminista vai ao cinema: configurações e reconfigurações do feminino na tela. Vozes e Diálogo, v. 14, n. 01, 2015.
AUGÉ, Marc. Não-lugares: introdução a uma antropologia da supermodernidade. Papirus Editora, 1994.
BERGER, John. Modos de ver. Rio de Janeiro, Rocco, 1999.
BEAUVOIR, Simone. O segundo sexo. São Paulo: Difusão Européia do Livro, 1970.
DOANE, Mary A. The Desire to Desire: The Woman's Film of the 1940's. Indiana University Press, 1987.
HASKELL, Molly. From reverence to rape: The treatment of women in the movies. University of Chicago Press, 2016.
JOHNSTON, Claire. Women’s cinema as counter-cinema. Londres: Society for Education in film and television, 1973.
JUNIOR, Luis Alberto Gottwald. Pornochanchada ou filme histórico?: uma análise do erotismo em Iracema: a virgem dos lábios de mel-1979. Métis: história & cultura, v. 13, n. 26, 2014.
KAMITA, Rosana Cássia. Relações de gênero no cinema: contestação e resistência. Estudos Feministas, v. 25, n. 3, p. 1393-1404, 2017.
KAPLAN, E. Ann. A mulher e o cinema: os dois lados da câmera. Trad. Helen M. Potter Pessoa. Rio de Janeiro: Rocco, 1995.
KILOMBA, Grada. Plantation Memories: Episodes of Everyday Racism. Münster: Unrast Verlag, 2012. Disponível em: https://goo.gl/w3ZbQh. Acesso em: 12 dez 2017.
LORDE, Audre. Não existe hierarquia de opressão. In: HOLLANDA, Heloísa Buarque de (Org). Pensamento feminista: conceitos fundamentais. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2019a.
LORDE, Audre. Idade, raça, classe e gênero: mulheres redefinindo a diferença. In: HOLLANDA, Heloísa Buarque de (Org). Pensamento feminista: conceitos fundamentais. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2019b.
MACHADO, Arlindo. O sujeito na tela: modos de enunciação no cinema e no ciberespaço. São Paulo: Paulus, 2007.
MULVEY, Laura. Prazer visual e o cinema narrativo. In: XAVIER, Ismail (org). A experiência do cinema. Rio de Janeiro: Edições Graal: Embrafilme, 2008.
NOGUEIRA, Conceição. Gênero na psicologia social e as teorias feministas: dois caminhos entrecruzados. In: Portugal, FT; Jacó-Vilela, A.N.(Org) Clio-psyché. Gênero, psicologia e história. Rio de Janeiro: NAU, 2012.
STAM, Robert. Introdução à teoria do cinema. Campinas: Papirus, 2003.
WOOLF, Virgínia. Um teto todo seu. São Paulo: Tordesilhas, 2014.
WOITOWICZ, Karina Janz; PEDRO, Joana Maria. O Movimento Feminista durante a ditadura militar no Brasil e no Chile: conjugando as lutas pela democracia política com o direito ao corpo. Espaço Plural, v. 21, p. 43-56, 2009.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Esta obra está licenciada sob uma Licença Creative Commons