To read emptiness / to read digital poetics and their arts
DOI:
https://doi.org/10.5007/1807-9288.2022.e83944Keywords:
Digital Poetry, Reading-Writing, Alvaro Andrade Garcia, André ValliasAbstract
The purpose of this paper is to read some poems from the 1980s and 1990s by the poets Alvaro Andrade Garcia and André Vallias. We thus seek to expose the changes that the digital culture has imposed on the fields of literature and the arts in general. To this end, we seek to discuss the problems arising from the obsolescence of machines and the difficulties in accessing and reading digital texts, as well as the need for their preservation. Then we discuss aspects of literariness in digital works and the reading conditions of these creations. We brought, therefore, the discussion of aspects related to the remediation of digital texts, their memory and the ways of reading in this field, considering the current stage of the machines and the arts of the poets studied here. In the final part, we highlighted the hypertextual poem Aller, by André Vallias, to show the digital work is, at the same time, a way for an open and expansive sense of reading and also to build the infinite library dreamed by Borges.
References
BITTENCOURT, Gilda da Silva. A literatura comparada diante dos avanços tecnológicos. In: JOBIM, José Luís et al. (org). Os sentidos dos lugares. Rio de Janeiro, ABRALIC, 2005. p. 42-51.
BOLTER, J. D.; GRUZIN, R. Remediation: Understanding New Media. Cambrigde, Massachussets: MIT Press, 2000.
BORGES, Jorge Luis. A biblioteca de Babel. In: BORGES, J. L. Ficções. Trad. Carlos Nejar. Porto Alegre: Editora Globo, 1972. p. 84-94.
FLUSSER, Villém. A escrita: há futuro para a escrita? São Paulo: Annablume, 2010.
GARCIA, Álvaro A. Prefácio da versão lite 7.0 – sobreviver após o desastre. In: SÍTIO DA IMAGINAÇÃO – versão lite, [2020]. Disponível em: https://sitiodeimaginacao.blog. Acesso em: 02 set 2021.
GARCIA, Álvaro A. Pepsi Machine. Ateliê Ciclope, 1991. 1 video (1:25 min). Disponível em: https://sitiodeimaginacao.blog/1991/08/17/pepsi-machine/. Acesso em 02 set. 2021.
GARCIA, Álvaro A. Quarteto de sopros. Ateliê Ciclope, 1991. 1 video (2:47 min).
GARCIA, Álvaro A. A faculdade dos sensos. Belo Horizonte: Risco do Ofício, 1994.
GARCIA, Álvaro Andrade et al. Quarteto de sopros. Belo Horizonte: Mazza Edições, 1987. (Improviso para teclado e flauta; Pequeno serão estival; Estações de Lúcio, Dito o Moço; Planetário de Eros).
GOBIRA, Pablo. A arte volátil. In: GOBIRA, Pablo (org). Memória do digital e outras questões das artes e museologia. Belo Horizonte: EdUEMG, 2019. p. 13-19.
GOBIRA, Pablo & CORRÊA, Fernanda. A preservação digital da poesia: uma análise do Arquivo Digital da PO.EX. In: GOBIRA, Pablo (org). Memória do digital e outras questões das artes e museologia. Belo Horizonte: EdUEMG, 2019. p. 165-187.
MACHADO, Arlindo. Introdução. In: Máquina e Imaginário: o desafio das poéticas tecnológicas. 3ª ed. São Paulo: EDUSP, 2001. p. 09-20.
MANOVICH, Lev. A Vanguarda como software. Revista de Comunicação e linguagens (Tendências da cultura contemporânea). Lisboa: Centro de Estudos de Comunicação e Linguagens da UNL; Relógio D’Água Editores, 28, out. 2000. p. 421-439
PEREIRA, Bianka Vilhena. As antiologias ou discursos duplos no pensamento de Protágoras: as influências de Heráclito e Parmênindes. É: Revista – Ética e Filosofia Política, Juiz de Fora: UFJF, n. 19, v. 2, 1-14, 2016. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/eticaefilosofia/article/view/17622. Acesso em: 30 ago. 2021.
PERRONE-MOISÉS, Leyla. Mutações da literatura no séc. XXI. São Paulo: Cia das Letras, 2016. Edição Digital Kindle.
PLAZA PINTO, Joana. Modernidade e diferença colonial nos discursos hegemônicos sobre língua no Brasil. Muitas vozes – Revista do PPG em Linguagem, identidade e subjetividade/UEPG, Ponta Grossa, v. 1, n. 2, 171-180, 2012. Disponível em: https://revistas2.uepg.br/index.php/muitasvozes/issue/view/364/Muitas%20Vozes%2C%20v.1%2C%20n.2. Acesso em: 01 set 2-21.
POIESIS: POEMA ENTRE PIXEL E PROGRAMA: exposição internacional de poesia /curadores André Vallias, Adolfo Montejo Navas, Friedrich W. Block. Rio de Janeiro: Instituto Telemar, 2008. Disponível em: http://www.p0es1s.net/poiesis_rio.html. Acesso em: 30 ago 21,
RICARTE, Patrícia C. & SILVA, Rogério B. Descategorizar e recategorizar a poiésis a partir do digital – entrevista com Álvaro Andrade Garcia. Texto Digital. Florianópolis: UFSC, v. 10, n. 1, 262-285, 2014.
SANTOS, Alckmar Luiz dos. Leitura de nós: ciberespaço e literatura. São Paulo: Itaú Cultural, 2003.
SANTOS, Alckmar Luiz dos. Transbordos e reformações do texto eletrônico. In: Arquivos. Compós – Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação, 2015. Disponível em: http://www.compos.org.br/data/biblioteca_962.pdf. Acesso em: 02 set. 2021.
SÍTIO DE IMAGINAÇÃO/www.ciclope.art.br – versão 4.5 – dia 1764. Belo Horizonte: Ateliê Ciclope, s.d (CD-ROM)
SÍTIO DA IMAGINAÇÃO – versão lite. Disponível em: https://sitiodeimaginacao.blog. Acesso em: 02 set. 2021.
VALLIAS, André. We have not understood Descartes. In: KAC, Eduardo. Média Poetry: an international anthology. Chicago, USA: The University of Chicago Press, 2007. p. 85-96.
VALLIAS, André. Ode; Discurso do Método, In: Aleer: antilogia laboríntica. Refazenda. Rio de Janeiro: Refazenda web site, [2012]. 2 videos (1 min). Disponível em: https://www.refazenda.com.br/aleer/. Acesso em: 29 ago. 2021.
VALLIAS, André. entre pixel e programa >. In: POIESIS : POEMA ENTRE PIXEL E PROGRAMA : exposição internacional de poesia /curadores André Vallias, Adolfo Montejo Navas, Friedrich W. Block. Rio de Janeiro : Instituto Telemar, 2008. p. 25. http://www.p0es1s.net/poiesis_rio.html. Acesso em: 30 ago. 2021.
WIESE, Maíra Borges. A poesia digital de André Vallias. Coimbra, Portugal: Universidade de Coimbra, 2012. (dissertação de mestrado)
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Rogério Barbosa da Silva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who have their works published in Texto Digital agree that:
Copyrights remain with the authors, who grant the journal the right of first publishing their submitted manuscripts. All materials published by the journalare under an Attribution 4.0 International - Creative Commons License, which allows them to be shared since authorship and first publication credits are mentioned.
The Attribution 4.0 International - Creative Commons allows the copy and redistribution of the material in any medium or format, as well as its adaptation for any purpose, even commercially.
Authors can take additional contracts for non-exclusive distribution of the version of their works published by our journal separately (e.g. to publish it in an institutional repository or as a book chapter) with both expressed authorship acknowledgment and Texto Digital’s first publication credit.