From news to cards: a case study on rewriting and multimodality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-9288.2025.e104250

Keywords:

Rewriting, Multimodality, Digital environment, Card, Scientific dissemination, News

Abstract

This paper presents the result of research that investigated the process of rewriting a scientific news article (produced for a university website) into cards published on the Instagram profile of the same institution, bearing in mind that those texts have to undergo multimodal reshaping as one genre is transposed from one locus to another. Although the research has a broader scope and includes other analyses, this article focuses exclusively on the rewriting process. The corpus consisted of selected news stories and a number of derivative cards. Analysis procedures consisted of 1) observing the selected news item’s production conditions and generic characteristics; 2) observing the set of cards’ production conditions, generic characteristics, and multimodal elements; 3) showing the differences found in the news item-to-card transition, describing the rewriting process involved in producing those cards. Analysis of the corpus used in this study showed that multimodality plays a fundamental role in this process of rewriting, as it makes it possible to combine and integrate different modes of representation, expanding the communicative potential of texts and enriching their expressiveness. It also showed that news-into-card rewriting did not factor in key pieces of information, which could have hindered readers’ comprehension.  Such transposition, as it occurred, led to loss of information that would have been relevant to readers’ comprehension. This result corroborates the importance of considering multimodal elements in card production, as well as of respecting generic characteristics and original production conditions of both source and target texts.

Author Biographies

Josiane de Pádua Inácio, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Revisora de textos no Centro de Comunicação da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Graduada em Letras pela Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP), especialista em Língua Portuguesa pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas) e mestre pelo Programa de Pós-graduação em Estudos Linguísticos da UFMG, com área de concentração em Linguística Aplicada - Linguagem e Tecnologia.

Daniervelin Renata Marques Pereira, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

É professora adjunta vinculada à área Linguística do Texto e do Discurso da Faculdade de Letras na Universidade Federal de Minas Gerais desde 2018. Realizou pós-doutorado em 2024 na Université de Liège (Bélgica) e na Universidade Federal Fluminense. Tem doutorado em Semiótica e Linguística Geral pela Universidade de São Paulo (USP), com período-sanduíche na Université Paris 8 (Paris-FR), mestrado em Linguística Aplicada pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) e graduação em Letras-Licenciatura Português/Francês pela Faculdade de Letras/UFMG. Coordena com a profa. Ana Cristina Fricke Matte o Grupo de Pesquisa Texto Livre: Semiótica e Tecnologia, sendo uma de suas iniciativas a revista Texto Livre: Linguagem e Tecnologia (ISSN 1983-3652), da qual é editora-chefe. Coordena também com a profa. Adriane Sartori o projeto de pesquisa e extensão "Entre Páginas: leitura para crianças em hospitais", que recebeu financiamento da Fapemig de 2021-2023. É membro do Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos (POSLIN) e do Mestrado Profissional em Letras (PROFLETRAS) da UFMG. Integra a comissão de semiótica da Abralin e da Anpoll. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Linguística Aplicada, atuando principalmente nos seguintes campos: Semiótica Discursiva, Linguagem e tecnologia, Ensino-aprendizagem de Língua Portuguesa, Multiletramentos, Letramento acadêmico e Cultura Livre.

References

BARBOSA, Luana Macieira. Anvisa autoriza ensaios clínicos da SpiN-Tec. Universidade Federal de Minas Gerais. 4 out. 2022. Disponível em: https://ufmg.br/comunicacao/noticias/ensaios-clinicos-da-spin-tec-sao-autorizados. Acesso em: 27 set. 2024.

BARBOSA, Vânia Soares. Do leitor ao leitor-olhante: percursos de uma leitura multimodal. In: SANTOS, Záira Bomfante dos; GUALBERTO, Clarice Lages (Orgs.). Semiótica Social e multimodalidade: Um tributo a Gunther Kress. Vitória, ES: Edufes, 2023. p. 194-204.

CASTRO, Julia; AZEVEDO, Patrick; FUMAGALLI, Marcilio et al. Promotion of neutralizing antibody-independent immunity to wild-type and SARS-CoV-2 variants of concern using an RBD-Nucleocapsid fusion protein. Nature Communications, London, v. 13, n. 4831, p. 1-16, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.1038/s41467-022-32547-y. Acesso em: 10 abr. 2024.

D’ANDREA, Carlos Frederico de Brito; RIBEIRO, Ana Elisa. Retextualizar e reescrever, editar e revisar: reflexões sobre a produção de textos e as redes de produção editorial. Veredas on-line, PPG Linguística/UFJF, Juiz de Fora, 1/2010, p. 64-74.

GUALBERTO, Clarice Lages. Multimodalidade em livros didáticos de língua portuguesa: uma análise a partir da semiótica social e da gramática do design visual, 2016. 179 f. Tese (doutorado) – Universidade Federal de Minas Gerais, Faculdade de Letras, 2016. Disponível em: https://bityli.com/9DV1d. Acesso em: 27 mar. 2024.

GUALBERTO, Clarice Lages; SANTOS, Záira Bomfante dos. Multimodalidade no contexto brasileiro: um estado da arte. D.E.L.T.A. v. 35, n. 2, p. 1-30, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/delta/v35n2/1678-460X-delta-35-02-e2019350205.pdf. Acesso em: 27 mar. 2024.

KRESS, Gunther. Literacy in the new media age. London: Routledge, 2003.

KRESS, Gunther. Multimodality: A social semiotic approach to contemporary communication. London: Routledge, 2010.

KRESS, Gunther; VAN LEUWEEN, Theodore. Multimodal discourse. The modes and media of contemporary communication. London: Hodder Arnold, 2001.

KRESS, Gunther; VAN LEEUWEN, Theodore. Reading images. The grammar of visual design. 2. ed. London: Routledge, 2006.

MATENCIO, Maria de Lourdes M. Referenciação e retextualização de textos acadêmicos: um estudo do resumo e da resenha. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DA ABRALIN, 3., 2003. Rio de Janeiro. Anais [...] Rio de janeiro, Universidade federal do Rio de janeiro, 2003.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Da fala para a escrita: atividades de retextualização. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

PAIVA, Francis Arthuso. Concepção de texto multimodal na leitura de infográfico digital por meio de protocolo verbal. Signo, Santa Cruz do Sul, v. 38, n. 64, jan./jun. 2013. p. 118-134.

RIBEIRO, Ana Elisa. Multimodalidade, textos e tecnologias: provocações para a sala de aula. São Paulo: Parábola Editorial, 2021.

RIBEIRO, Ana Elisa. Textos multimodais na sala de aula: exercícios. Revista Triângulo, v. 13, n. 3 set - dez. 2020, p. 24 - 38.

SARTORI, Adriane Teresinha. O processo de produção de textos escritos na escola: teorias e práticas. São Carlos: Pedro & João Editores, 2019. 142p.

TRAVAGLIA, Neusa Gonçalves. Tradução retextualização: a tradução numa perspectiva textual. Uberlândia: Edufu, 2003.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE MINAS GERAIS. SpiN-Tec, imunizante da UFMG contra a covid. Instagram, [S.l.], 5 out. 2022. Centro de Comunicação UFMG. Disponível em: https://www.instagram.com/p/CjWKIxfsZZD/?img_index=1. Acesso em: 20 mar. 2023.

Published

2025-09-03