Working memory and the effect of topic familiarity on comprehension of information read on computer screens

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-9288.2025.e105651

Keywords:

Working Memory, Topic familiarity, Comprehension of information read on computer screens

Abstract

Several independent studies have investigated the effects of working memory capacity and prior knowledge (in this study explored as topic familiarity) on text comprehension. However, until the present moment, few, if none, studies have simultaneously addressed both constructs, that is, how comprehension of information read on computer screens, among readers with lower and higher working memory capacity is impacted by topic familiarity. Thus, this study was carried out in order to investigate how comprehension tests scores of texts read on screens varied with the presence or absence of topic familiarity with groups of readers of different working memory spans. The results indicate a positive impact of topic familiarity, especially for the group of readers with lower working-memory spans, which leads us to consider this study motivating for future research that seeks ways to reduce the demands on working memory capacity and thus enabling better reading comprehension for students with cognitive challenges. Furthermore, reading on digital media has become an inevitable part of contemporary life, hence the importance of obtaining comprehension scores from readings done on electronic devices.

Author Biographies

Socorro Gardenia Carvalho de Paula, Instituto Federal do Ceará (IFCE)

Possui graduação em Letras com habilitação em Português e Inglês pela Universidade Federal do Ceará e mestrado em Estudos da Tradução pela Universidade Federal do Ceará.  Ex-bolsista Fulbright (2013), participando do programa de certificação de Língua Inglesa para professores de Inglês, na Universidade do Texas em Austin. Ex-bolsista Capes (2024), como pesquisadora visitante na Northeastern University em Boston. Atualmente, está cursando doutorado em Linguística pela Universidade Federal do Ceará e atua como professora do Instituto Federal do Ceará - Campus Paracuru. Tem experiência na área de Linguística, com ênfase em Cognição, Processamento e Desenvolvimento da Linguagem, atuando principalmente com os seguintes temas: Memória de Trabalho e Desempenho em Tarefas Orais e de Leitura; Memória de Trabalho e Processamento de Leitura; Processamento de Leitura em Meios Digitais; Ensino e Aprendizagem da Língua Inglesa e Estudos da Tradução.

Janaina Weissheimer, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

Janaina Weissheimer é professora associada no departamento de Línguas Estrangeiras Modernas da UFRN, membro permanente do programa de pós-Graduação em Estudos da Linguagem e colaboradora do AprendiLab (Laboratório de Aprendizagem e Leitura) do Instituto do Cérebro da UFRN. Possui doutorado em Letras Inglês pela UFSC e realizou estágio pós-doutoral em Neurociências no Kutas Cognitive Electrophysiology Lab na University of California San Diego UCSD (2014-2015).

Vládia Maria Cabral Borges , Universidade Federal do Ceará (UFC)

Ph.D. em Educação pela Universidade de Rhode Island, EUA (2006). Professora adjunta do Departamento de Letras Estrangeiras da Universidade Federal do Ceará desde 1994, Diretora do Centro de Humanidades da UFC, pelo quadriênio 2015-2019, e coordena o Programa Inglês sem Fronteiras no âmbito da UFC. Pesquisa e orienta pesquisas nas áreas de: processamento textual; metodologia de ensino-aprendizagem de línguas estrangeiras; e ensino-aprendizagem de línguas mediado pelo computador.

References

ABDELAAL, N. M.; SASE, A. S. Relationship between prior knowledge and reading comprehension. Advances in Language and Literary Studies, v. 5, n.6, p.125-131, 2014.

ALLIENDE, F. G.; CONDEMARÍN, M. Leitura: teoria, avaliação e desenvolvimento. Porto Alegre: Artes Médicas, 1987.

BADDELEY, A. D. The episodic buffer: a new component of working memory? Trends in cognitive Sciences, p. 417-423, 2000.

BADDELEY, A. D.; HITCH, G. Working memory: In.G. A. BOWE (Ed.), The psychology of learning and motivation (v.8, pp. 47-89). New York: Academic Press, 1974.

BARETTA, L.; GUARÁ-TAVARES, M. G. Question formation and working memory capacity on L2 reading comprehension. Signo. Santa Cruz do Sul, v.43, n. 77, p. 98-114, 2018.

BARRET, T. C. What is reading? Some current conceptions. In: ROBINSON, H. M. (org.). Innovation of the National Society for the Study of Education. Chicago: University of Chicago Press, 1968.

BOHN-GETTLER, C. M.; KENDEOU, P. The interplay of reader goals, working memory and text structure during reading. Contemporary Educational Psychology, v. 39, p. 206-219, 2014.

BORGES, V.M.C.; LEMOS, K.M.F. Retenção das informações em diferentes tipos de textos lidos em diferentes tipos de mídias. Linguagem & Ensino, Pelotas, v. 25, n. especial, p. 80-100, 2022.

BROEK, P.V.D.; JR, R. F. L.; LINDERHOLM, T.; GUSTAFSON, M. The effects of reader’s goals on inference generation and memory for texts. Memory & Cognition, v. 29, n.8, p. 1081-1087, 2001.

FUJII, R. C.; WEISSHEIMER, J. A relação entre memória de trabalho e competência leitora em crianças do 3o ano fundamental. Letrônica, v. 10, p. 610-623, 2017.

GEIGER, J.; MILLIS, K. Assessing the impact of reading goals and text structures on comprehension. Reading Psychology, v.25, p. 93-110, 2004.

HORIBA, Y.; FUKAYA, K.; Reading and learning from L2 text: effects of Reading goal topic familiarity, and language proficiency. Reading in a Foreign Language, v.27, n.1, p.22-46, 2015.

JAEGGI, S.M.; BUSCHKUEHL, M.; PERRIG, W.J.; LOSSLI, S.V. Working memory training improves reading processes in typically developing children. Child Neuropsychology, v. 18, n.1, p.62-78, 2012.

JEONGSOON, J. Exploring working memory capacity as an independent contributor to L2 discourse comprehension: a study of Korean EFL learners. Language Research, v. 51, n.2, p. 443-473, 2015.

JUST, M.; CARPENTER, P. A. Capacity theory of comprehension: individual differences in working memory. Psychological Review, v.99, p.122–149, 1992.

KINTSCH, W.; VAN DIJK, T. A. Toward a model of text comprehension and production. Psychological Review, v.85, p.363–394, 1978.

LI, Y.; BRANTMEIER, C. The effects of working memory capacity on reading comprehension and strategy use with Chinese EFL university students. An International Online Journal, v.21, p. 1-26, 2021.

LINDERHOLM, T.; BROEK, P. V. D. The effects of Reading purpose and working memory capacity on the processing of expository texts. Journal of Educational Psychology, v. 94, n.4, p. 778-784, 2002.

McNAMARA, D. S., & KINTSCH, W. Learning from texts: Effects of prior knowledge and text coherence. Discourse Processes, v. 22, n.3, p. 247–288, 1996.

MENEGASSI, R. J. Compreensão e interpretação no processo de leitura: noções básicas ao professor. UNIMAR – Maringá, v. 17, n.1, p. 85-94, 1995.

OLIVEIRA, D.A.; WOELFER, S.W.; TOMITCH, L.M.B. Construindo um Teste de Capacidade de Leitura Autoaplicável com Apresentação Aleatória de Estímulos. Neuropsicologia Latinoamericana, v.13, n.1, 2021. Recuperado a partir de : https://www.neuropsicolatina.org/index.php/Neuropsicologia_Latinoamericana/article/view/560.

OLIVEIRA, N. B. A relação do conhecimento prévio com a compreensão leitora mediante um olhar psicopedagógico. 2015. 28 f. Trabalho de conclusão de curso (Bacharelado em psicopedagogia), Universidade Federal da Paraíba, 2015.

PRAT, C. S.; JUST, M. A. Exploring the neural dynamics underpinning individual differences in sentence comprehension. Cerebral cortex. v. 21, n.8, p. 1747-1760, 2011.

PRIEBE, S. J.; KEENAN, J. M.; MILLER, A. C. How prior knowledge affects word identification and comprehension. Reading and writing, v.25, p. 131–149, 2012.

RUMELHART, D. E. Schemata: The building blocks of cognition. In R. J. Spiro, B. C. Bruce, & W. F. Brewer (Eds.), Theoretical issues in reading comprehension, p .35-58, 1980.

SHIN, J.; DRONJIC, V.; PARK, B. The interplay between working memory and background knowledge in L2 reading comprehension. Tesol Quarterly, v. 53, n.2, p.320-347, 2019.

SMITH. R.; SNOW. P.; SERRY, T.; HAMMOND. L. The Role of Background Knowledge in Reading Comprehension: A Critical Review. Reading Psychology, v. 42, n.3, p. 214-240, 2021.

SIQUEIRA, M.; ZIMMER, M.C. Aspectos linguísticos e cognitivos da leitura. Rev. De Letras, v. 1, n. 28, p. 33-38, 2006.

TARCHI, C. Fostering Reading Comprehension of expository texts through the activation of readers’ prior knowledge and inference-making skills. International Journal of Educational Research, v.72, p. 80-88, 2015.

TOMITCH, L. A capacidade da memória de trabalho e a ilusão da compreensão em leitura. Fragmentos, n. 24, Florianópolis/ jan – jun, 2003.

VAN DIJK, T. A.; KINTSCH, W. Strategies of discourse comprehension. New York: Academic Press, 1983.

Downloads

Published

2025-09-03