Poetics in art, design and anthropology: an analysis of two artistic-photographic projects

Authors

  • Clarissa Martins Alves Universidade Anhembi-Morumbi (UAM)
  • Gilbertto Prado Universidade de São Paulo, São Paulo
  • Priscilla Gonçalves Lopes Sem afiliação.
  • Luiz Salomão Robas Gomez Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC).

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-9288.2016v13n1p180

Abstract

This theoretical essay discusses hybrid approaches and articulations between art, design and anthropology from the design anthropologys perspective. Through two photographic artworks analyses we present some methodologic procedures and creative processes that encompass these fields and increase their possibilities and boundaries of action. Lastly, we present some contributions to design studies at the intersection between these fields, related to new technologies, image polysemy and new languages that enrich the construction of associations and the sense production in the project context.

Author Biographies

Clarissa Martins Alves, Universidade Anhembi-Morumbi (UAM)

Doutoranda em Design pela Universidade Anhembi-Morumbi (UAM), Mestra em Design pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) e Graduada em Design de Produto pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina (IFSC). Desenvolve pesquisas nas áreas de estudos de tendências, design e antropologia e poéticas da arte e do design.

Gilbertto Prado, Universidade de São Paulo, São Paulo

Artista e professor, estudou Engenharia e Artes Plásticas na Unicamp e em 1994 obteve seu doutorado em Artes na Universidade de Paris 1 - Panthéon Sorbonne. Tem realizado e participado de inúmeras exposições no Brasil e no exterior como XVI Bienal de São Paulo, (setor: Mail Art, 1981); Welcomet Mr. Halley , Paço das Artes (1985); City Portraits/Art-réseaux, Galerie Donguy (1990); Mutations de l'image, Vidéothèque de Paris (1994); Arte e Tecnologia no MAC-USP (1995), Mediações no Itaú Cultural (1997), City Canibal, no Paço das Artes SP (1998), II Bienal do Mercosul (1999), Link_Age / MECAD, Barcelona; XXV Bienal de São Paulo (Net Arte, 2002); >=4D , CCBB - Brasília (2004); Corpos Virtuais no Espaço Telemar, RJ; Cinético Digital no Itaú Cultural (2005); com o Grupo Poéticas Digitais na mostra Interconnect@ between attention and immersion, ZKM, Karlsruhe - Alemanha (2006); Memória do Futuro, Itaú Cultural (2007); Chain Reaction, Museum of the City of Skopje, Macedonia (2008); Bienal: Arte Nuevo InteractivA '09, Museo de la Ciudad, Mérida, Yucatan, México (2009); Galeria Expandida, Luciana Brito, São Paulo; Emoçao Art.ficial 5.0, Itaú Cultural (2010); EmMeios#3, Museu Nacional da República, Brasília (2011); III Mostra 3M de Arte Digital: Tecnofagias, Instituto Tomie Ohtake, São Paulo (2012); 
IV Festival de Arte e Tecnologia do Recife ? Centro Cultural Correios (2013); Singularidades/ Anotações: Rumos Artes Visuais 1998-2013, Itaú Cultural, (2014); Caixa dos Horizontes Possíveis, Paço das Artes (2014); Singularidades/ Anotações, Paço Imperial Rio de Janeiro (2015); 6th Media Art Biennale WRO 2015, Wroclaw, Polônia (2015); Cibergeografías, Centro Cultural de España de Montevideo (2016); ISEA 2017/16Th Image Festival, Manizales, Colombia (2017). Recebeu o 9º Prix Möbius International des Multimédias, Beijin, China, 2001 (Menção Especial), Prêmio Transmídia Itaú Cultural (2002) e o 6º Prêmio Sergio Motta de Arte e Tecnologia, (Grupo Poéticas Digitais), 2006, entre outros. Publicou em 2003 o livro, Arte telemática: dos intercâmbios pontuais aos ambientes virtuais multiusuário, pelo Itaú Cultural. Foi Professor do Instituto de Artes da Unicamp, Professor Convidado da Universidade de Paris 8 e realizou pós-doutoramento na Faculdade de Belas Artes da Universidade Politécnica de Valencia. Atualmente é Professor Senior da Universidade de São Paulo e Professor da Universidade Anhembi Morumbi. Atua nos Programas de Pós-Graduação em Artes visuais da ECA-USP e no PPG Design da UAM. É coordenador do Grupo Poéticas Digitais, trabalha com Arte em Rede e instalações interativas. ***** www.gilberttoprado.net ***** www.poeticasdigitais.net

Priscilla Gonçalves Lopes, Sem afiliação.

Graduada em Design Gráfico pela UFSC e pós-graduada em Artes Visuais pelo SENAC.

Luiz Salomão Robas Gomez, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC).

Doutor em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (2004) e em Engenharia e Gestão Industrial na Universidade da Beira Interior - Portugal (2012). Atualmente é professor Associado II da Universidade Federal de Santa Catarina onde coordena o Laboratório de Orientação da Gênese Organizacional - LOGO.

Published

2017-07-31

Issue

Section

Articles