Computational visuality and fissures of the post-digital: an approach to Trevor Paglen’s invisible images

Authors

  • André Góes Mintz Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-9288.2018v14n1p75

Abstract

This paper proposes to describe aspects of a computational visuality that is reflexively approached in recent works of the Unitedstatesian artist Trevor Paglen. Such effort aims at describing particular configurations of vision as a historic and sociotechnical construct, which today would be characterized by the increasingly diffused mediation of computer vision technologies. This matter is situated in relation to discussions regarding the ‘post-digital’, a category that seeks to name an advanced stage of digital technologies’ integration to contemporary life. It is then argued that Paglen’s work, through its reflexive approach of computational mediations of the visible, strains certain perspectives of post-digital aesthetics that characterized by a naturalization of digital mediation and the abandonment of the digital as a distinguishing category.

Author Biography

André Góes Mintz, Universidade Federal de Minas Gerais

Doutorando (2017-) em Comunicação Social pela Universidade Federal de Minas Gerais, com bolsa concedida pela CAPES. Master of Arts (2017) em Media Arts Cultures pela Aalborg University (Dinamarca), Lodz University (Polônia) e Danube University Krems (Áustria). Mestre (2015) e Bacharel (2009) em Comunicação Social pela Universidade Federal de Minas Gerais. Foi professor da Associação Imagem Comunitária (AIC) de 2013 a 2015, atuando no no curso técnico em Produção Multimídia da Oi Kabum! Escola de Arte e Tecnologia em disciplinas da área de mídias e artes digitais. Foi coordenador do núcleo de audiovisual do Espaço do Conhecimento UFMG de 2013 a 2014 e assessor de audiovisual da mesma instituição de 2010 a 2013, responsável por atividades relacionadas à fachada digital e ao planetário digital fulldome. Foi coordenador do Marginalia+Lab, laboratório colaborativo de arte e tecnologia e membro do coletivo Marginalia Project, de 2009 a 2012. Tem experiência na área de artes e comunicação, com ênfase em audiovisual, mídias digitais e interativas e na relação arte e tecnologia.

References

BERRY, David M.; DIETER, Michael. Thinking postdigital aesthetics: art, computation and design. In: BERRY, David M.; DIETER, Michael (Eds.). Postdigital Aesthetics. London: Palgrave Macmillan UK, 2015. p. 1–11.

BRIDLE, James. The New Aesthetic. 2012. Disponível em: <https://web.archive.org/web/20120115070051/http://www.riglondon.com/blog/2011/05/06/the-new-aesthetic/>. Acesso em: 3 jun. 2018.

BRUNO, Fernanda. Contramanual para câmeras inteligentes: vigilância, tecnologia e percepção. Galáxia, São Paulo, n. 24, p. 47-66, dez. 2012.

CRAMER, Florian. What is “Post-digital”? In: BERRY, David M.; DIETER, Michael (Eds.). Postdigital Aesthetics. London: Palgrave Macmillan UK, 2015. p. 12–26.

CRARY, Jonathan. Techniques of the observer: on vision and modernity in the nineteenth century. Cambridge: MIT Press, 1992.

FAROCKI, Harun. Phantom Images. Public, Toronto, n. 29, p. 13-22, 2004. Disponível em: <https://public.journals.yorku.ca/index.php/public/article/view/30354>. Acesso em: 3 jun. 2018.

FLORES, Luís Felipe Duarte. Reconhecer a imagem, perseguir a história: crítica da visibilidade técnica no cinema de Harun Farocki. In: XXV ENCONTRO ANUAL DA COMPÓS 2016, Goiânia. Anais... . Goiânia: Universidade Federal de Goiás / Compós, 2016.

FOSTER, Hal. Preface. In: FOSTER, Hal (Ed.). Vision and Visuality. Seattle: Bay Press, 1999. p. ix–xiv.

LE, Quoc V. et al. Building high-level features using large scale unsupervised learning. ArXiv:1112.6209 [cs], 2011. Disponível em: <http://arxiv.org/abs/1112.6209>. Acesso em: 9 jan. 2015.

LEVIN, Golan. Computer vision for artists and designers: pedagogic tools and techniques for novice programmers. AI & SOCIETY, London, v. 20, n. 4, p. 462–482, 2006. Disponível em: <https://link.springer.com/article/10.1007/s00146-006-0049-2>. Acesso em: 30 set. 2017.

MANOVICH, Lev. The engineering of vision from constructivism to computers. 1993. Tese (doutorado) - University of Rochester, 1993. Disponível em: <http://manovich.net/EV/EV.PDF>. Acesso em: 12 set. 2013.

MINTZ, André. Máquinas que veem: visão computacional e agenciamentos do visível. In: MENOTTI, Gabriel; BASTOS, Marcus; MORAN, Patrícia (Orgs.). Cinema Apesar da Imagem. São Paulo: Intermeios, 2016. p. 157–175.

PAGLEN, Trevor. Operational Images. e-flux Journal, n. 59, 2014. Disponível em: <http://www.e-flux.com/journal/59/61130/operational-images/>. Acesso em: 10 abr. 2017.

PAGLEN, Trevor. Invisible Images (Your Pictures Are Looking at You). The New Inquiry, New York, 2016. Disponível em: <https://thenewinquiry.com/invisible-images-your-pictures-are-looking-at-you/>. Acesso em: 30 maio. 2018.

PAUL, Christiane. Genealogies of the digital: a post-critique. In: ERTAN, Ekmel (Ed.). Dijital Sonrasi Tarihçeler / Histories of the post-digital. Istambul: Amber platform, Akbank Sanat, 2015. p. 121–130.

PAUL, Christiane; LEVY, Malcolm. Genealogies of the new aesthetic. In: BERRY, David M.; DIETER, Michael (Eds.). Postdigital Aesthetics. London: Palgrave Macmillan UK, 2015. p. 27–43.

SEKULA, Allan. The body and the archive. October, v. 39, p. 3–64, 1986.

VAN DIJCK, José. The Platform Society. Palestra conferida na abertura do encontro anual da Association of Internet Researchers de 2016. Berlin: Alexander von Humboldt Institut für Internet und Gesellschaft; Association of Internet Researchers. 2016. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=-ypiiSQTNqo>. Acesso em: 7 dez. 2017.

VIDAL JUNIOR, Ícaro Ferraz. Invisibilidade, superficialidade e plasticidade: três hipóteses sobre as câmeras inteligentes. Galáxia, São Paulo, n. 31, p. 156–167, 2016. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1982-25532016000100156&lng=en&nrm=iso&tlng=pt>. Acesso em: 3 jun. 2018.

VIRILIO, Paul. A máquina de visão. Rio de Janeiro: José Olympio, 1994.

WANG, Yilun; KOSINSKI, Michal. Deep neural networks are more accurate than humans at detecting sexual orientation from facial images. Journal of personality and social psychology, v. 114, n. 2, 2018.

Published

2018-08-01

Issue

Section

Articles