From vegetal to digital in Árvore, by Rui Torres

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-9288.2019v15n1p137

Abstract

Oppositely to the invisibility plants are usually relegated to in daily and literary discourses, Árvore, an electronic work of generative poetry, devised by Rui Torres (2008), gives prominence to endemic vegetal species from the north of Portugal. By rearranging excerpts from canonic twentieth-century Portuguese poems that talk about plants, this piece of software enacts an intertextual reticular structure to compose new verses where different poems and vegetal species are hybridized, approximating the semantic fields of Botany and writing. To analyze such piece of digital art, this paper addresses the rationale underneath how Árvore works and some of its possible poetic products; we herein adopt as analytical lenses some conceptual metaphors from the sphere of vegetality, such as ecosystem, vegetal memory, rhizome, grafting and plagiotropism. This investigation evidences the complex intertextual weaving inherent to the poetic generation processes of Árvore, which, in turn, posit reading procedures that must be rhizomatic too, somewhere between the botanic and the digital.

Author Biography

Vinícius Carvalho Pereira, Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)

Professor do Departamento de Letras e do Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem na UFMT. Doutor em Ciência da Literatura pela UFRJ.

 

References

ARISTÓTELES. De Anima. Apresentação, tradução e notas de Maria Cecília Gomes Reis. São Paulo: Editora 34, 2006.

BERGSON, Henri. Creative Evolution. New York: Dover Publications, 1998.

CAMPOS, Haroldo. Questões fáusticas: entrevista a J. Jota de Moraes. O arco-íris branco. Rio de Janeiro: Imago, 1997.

CASTRO, E. M. de Melo. Poética do Ciborgue. Rio de Janeiro: Confraria do Vento, 2014.

CRUZ, Gastão. Crateras. Lisboa, Assírio & Alvim, 2000.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs – capitalismo e esquizofrenia. vol 1. São Paulo: Editora 34, 1997.

DERRIDA, Jacques. Gramatologia. São Paulo: Perspectiva, 2008.

ECO, Umberto. A memória vegetal e outros escritos sobre bibliofilia. Rio de Janeiro: Record, 2014.

GOLDSMITH, Kenneth. Uncreative Writing. Nova York: Columbia University Press, 2011.

HATHERLY, Ana. A casa das musas. Lisboa: Estampa, 1995.

HAYLES, Katherine. Literatura eletrônica: novos horizontes para o literário. São Paulo: Global, 2009.

HELDER, Herberto. Húmus. Lisboa: Assírio & Alvim, 2004.

HERSHEY, David. Plant blindness: we have met the enemy and he is us. Plant Science Bulletin, v. 48, p. 78-84, 2002.

MANOVICH, Lev. The Language of New Media. Cambridge: MIT Press, 2001.

NOVALIS, Friedrich. Pólen. Fragmentos. Diálogos. Monólogo. São Paulo: Iluminuras, 2009.

RETTBERG, Scott. Electronic Literature. Cambridge: Polity, 2019.

RODRIGUES, Sérgio. Livro não nasce em árvore, mas seu nome nasceu. 2017. Disponível em: https://veja.abril.com.br/blog/sobre-palavras/livro-nao-nasce-em-arvore-mas-seu-nome-nasceu/. Acesso em: 01/06/2019.

RYAN, John Charles. Plants in Contemporary Poetry: Ecocriticism and the Botanical Imagination. New York: Routledge, 2018.

TAVARES, Otávio Guimarães. A interatividade na poesia digital. 2010. 120f. Dissertação (Mestrado em Literatura) – Universidade Federal de Santa Catarina – UFSC, Florianópolis, 2010.

TORRES, Rui. Árvore. Disponível em: https://telepoesis.net/arvore/arvore.html. Acesso em: 20/05/2019.

Published

2019-08-21

Issue

Section

Articles