Reading and education: aiming at evaluations that take (indeed) digital environments in consideration

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-9288.2019v15n2p101

Abstract

We discuss in this paper, different reading matrix of abilities used at large scale reading assessments, and how they incorporate aspects related to digital literacy. We analyze reading skills measured in Brazilian evaluations such as Saeb and Enem, as well as reading skills evaluated in international assessments such as Pisa, which incorporates online reading. In addition, we analyze the reading skills listed by ISTE, which understand the act of reading as part of process that involves research and problem solving. We also analyze the matrix of digital literacy developed by Dias and Novais and that has been taken as reference for many researches. We conclude this text showing that a set of literacy skills must be constructed, evaluated and reformulated by educators in order to meet the specific demands of each school and each school community.

Author Biographies

Carla Viana Coscarelli, Universidade Federal de Minas Gerais

Tem graduação em Letras pela Universidade Federal de Minas Gerais (1988), mestrado em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal de Minas Gerais (1993) e doutorado em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal de Minas Gerais (1999). Atualmente é professora Titular da Universidade Federal de Minas Gerais. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Língua Portuguesa, atuando principalmente nos seguintes temas: leitura, produção de textos, ensino, informática e língua portuguesa.

Ana Elisa Ribeiro, Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais

Ana Elisa Ribeiro é professora e pesquisadora do Departamento de Linguagem e Tecnologia do Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (CEFET-MG), onde atua no Programa de Pós-Graduação em Estudos de Linguagens (mestrado e doutorado), no bacharelado em Letras (Tecnologias da Edição), em cursos de especialização e na educação profissional técnica de nível médio, dando aulas de Redação. É doutora em Linguística Aplicada (Linguagem e tecnologia) e mestre em Estudos Linguísticos (Cognição, linguagem e cultura) pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), onde também se bacharelou e licenciou em Letras/Português. É pós-doutora em Comunicação (PUC-Minas - 2009-2010), em Linguística Aplicada (Instituto de Estudos de Linguagem da Unicamp - 2011-2013) e em Estudos Literários (2015-2016, Pós-Lit UFMG, com pesquisa no Acervo de Escritores Mineiros). É membro do Grupo de Pesquisa em Produção Editorial (GPPE) da Intercom desde 2007. Lidera os grupos de pesquisa (CNPq) Escritas Profissionais e Processos de Edição e Mulheres na Edição. Entre outros, é autora dos livros "Textos Multimodais" e "Escrever, hoje" (Parábola Editorial) e "Livro - Edição e tecnologias no séc. XXI" (Moinhos/Contafios). É escritora, autora de livros e publicações literárias individuais e coletivas, no Brasil e no exterior. Atualmente, lidera projeto de pesquisa sobre Mulheres Editoras no Brasil, com apoio da Fapemig. 

References

BARTLETT, Jamie; MILLER, Carl. Truth, lies and the Internet: a report into young people's digital fluency, 2011. Disponível em: http://www.fast-and-wide.com/images/stories/blog_pics/2011/truthlies.pdf. Acesso em: 08 nov. 2019.

BILAL, Dania. Children's use of the Yahooligans! Web search engine: I. Cognitive, physical, and affective behaviors on fact‐based search tasks. Journal of the American Society for information Science, v. 51, n. 7, p. 646-665, 2000.

BRASIL/INEP. Matriz de Referência do Enem. Brasília, Distrito Federal, s/d. Disponível em: http://download.inep.gov.br/download/enem/matriz_referencia.pdf. Acesso em: 08 nov. 2019.

COIRO, J.; DOBLER, E. Exploring the comprehension strategies used by sixth-grade skilled readers as they search for and locate information on the Internet. Reading Research Quarterly, 42, p. 214-257, 2007.

COIRO, Julie; COSCARELLI, Carla V.; MAYKEL, Cheryl; FORZANI, Elena. Investigating Criteria That Seventh Graders Use to Evaluate the Quality of Online Information. Journal of Adolescent & Adult Literacy, International Literacy Association, v. 59, n. 3, nov./dez. 2015.

COPE, Bill; KALANTZIS, Mary. “Multiliteracies”: New Literacies, New Learning Pedagogies: An International Journal, v. 4, n. 3, p. 164-195, 2009. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1080/15544800903076044. Acesso em: 08 nov. 2019.

COSCARELLI, Carla V.; RIBEIRO, Ana Elisa. (org.). Letramento digital – Aspectos sociais e possibilidades pedagógicas. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.

COSCARELLI, Carla V.; RIBEIRO, Ana Elisa; BONAMINO, Alícia. Alfabetismo e leitura no Pisa, no Enem e no Inaf: comparando concepções e alcances em matrizes de referência de avaliações de larga escala. In: RIBEIRO, Vera M.; LIMA, Ana Lúcia D.; BATISTA, Antonio Augusto G. (org.). Alfabetismo e letramento no Brasil: 10 anos do Inaf. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.

COSCARELLI, Carla Viana; NOVAIS, Ana Elisa. Leitura: um processo cada vez mais complexo. Letras de Hoje, v. 45, n. 3, 2010.

DIAS, Marcelo C.; NOVAIS, Ana Elisa. Por uma matriz de letramento digital. III ENCONTRO NACIONAL SOBRE HIPERTEXTO. Belo Horizonte, Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais. Anais... Belo Horizonte: CEFET-MG,p. 1-19, out. 2009.

GOLDMAN, S.R.; BRAASCH, J.L.G.; WILEY, J.; GRAESSER, A.C.; BRODOWINSKA, K. Comprehending and learning from Internet sources: Processing patterns of better and poorer learners. Reading Research Quarterly, v. 47, n. 4, p. 356-381, 2012.

ISTE Standards for Students. s/d. Disponível em: http://www.iste.org/standards/iste-standards/standards-for-students. Acesso em: 08 nov. 2019.

KRESS, Gunther, VAN LEEUWEN, Theo. Reading Images. The Grammar of Visual Design. London: Routledge, 1996.

LEU, Donald J., FORZANI, Elena, RHOADS, Chris, MAYKEL, Cheryl, KENNEDY, Clint, TIMBRELL, Nicole. The new literacies of online research and comprehension: Rethinking The Reading Achievement Gap. Project Report, University of Connecticut, 2014. Disponível em: http://newliteracies.uconn.edu/wp-content/uploads/sites/448/2014/07/Leu-Forzani-Rhoads-Maykey-Kennedy-Timbrell-2014.pdf. Acesso em: 14 mar. 2016.

OECD (2011). PISA 2009 Results: Students on Line: Digital Technologies and Performance (Volume VI). Disponível em: http://dx.doi.org/10.1787/9789264112995-en. Acesso em: 08 nov. 2019.

OECD, INEP. RELATÓRIO NACIONAL PISA 2012: RESULTADOS BRASILEIROS. 2014. Disponível em: http://download.inep.gov.br/acoes_internacionais/pisa/resultados/2014/relatorio_nacional_pisa_2012_resultados_brasileiros.pdf. Acesso em: 08 nov. 2019.

OECD. Brazil Country Note. Results from PISA 2012. Disponível em: http://download.inep.gov.br/acoes_internacionais/pisa/resultados/2013/country_note_brazil_pisa_2012.pdf. Acesso em: 08 nov. 2019.

OECD. Students online: Reading and using digital information. Paris, France, 2010.

PAIVA, Vera M., NASCIMENTO, Milton. Texto, hipertexto e a (re)configuração de (con)textos. In: LARA, G. M. P. Lingua(gem), texto, discurso: entre a reflexão e a prática. Belo Horizonte: Lucerna, 2006. p. 155-179.

RIBEIRO, Ana Elisa. Sem modo avião: jovens e leitura de livros, hoje. 28º ENCONTRO ANUAL DA COMPÓS (Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação). Anais... Porto Alegre, PUCRS, jun. 2019.

RIBEIRO, Vera Masagão; LIMA, Ana Lúcia D.; BATISTA, Antônio A. G. Alfabetismo e letramento no Brasil: 10 do Inaf. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.

ROJO, Roxane; MOURA, Eduardo (org.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.

WALRAVEN, Amber; BRAND-GRUWEL, Saskia; BOSHUIZEN, Henny PA. Information-problem solving: A review of problems students encounter and instructional solutions. Computers in Human Behavior, v. 24, n. 3, p. 623-648, 2008. Disponível em: http://hdl.handle.net/1820/1837. Acesso em: 08 nov. 2019.

Published

2019-12-30

Issue

Section

Articles