Technological appropriation in teacher formation: between learning and connecting

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-9288.2019v15n2p229

Abstract

This article aims to analyze the relationships that the students of a Licenciatura course in Pedagogy (beginners in 2015, distance modality - EaD) establish with the digital technologies and in what form this appropriation influences in their formation. This is a qualitative research and for data collection we used an online questionnaire, which was answered by 133 students of the course. The data revealed that the relations established with the technologies influenced in its formative process, since the EaD is a new culture and demands the establishment of relations with colleagues, contents, methodologies of teaching and evaluation, with specific changes in their contexts and processes, indicating new relationships mediated by digital technologies in teacher education. In addition, it was evidenced that public policies need to contemplate these new ways of building knowledge, of being in relation with the other and with the world, also offering conditions for technological appropriation.

Author Biographies

Maria Elizabete Souza Couto, Universidade Estadual de Santa Cruz

Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (2005). Professora Plena do Departamento de Ciências da Educação, na Universidade Estadual de Santa Cruz. Professora credenciada no Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática (PPGEM) e no Programa de Pós-Graduação em Formação de Professores da Educação Básica (PPGE).

Lívia Andrade Coelho, Universidade Estadual de Santa Cruz

Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação da Universidade Federal da Bahia. Professora Adjunta do Departamento de Ciências da Educação, na Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC) e Coordenadora Pedagógica do Curso de Pedagogia, ofertado na modalidade a distância. Professora credenciada no Programa de Pós-Graduação em Formação de Professores da Educação Básica (PPGE).  Integra o Centro de Estudos, Pesquisa e Extensão em Ciências Humanas (CEPECH/UESC) e o Grupo de Pesquisa Educação, Redes Sociotécnicas e Culturas Digitais (UFBA).

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Published

2019-12-30

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Section

Articles