Documentation of reading activities in distance education with the use of the eye tracking technique

Authors

  • Eduardo Santos Junqueira Universidade Federal do Ceará https://orcid.org/0000-0001-7961-5574
  • Elisangela Nogueira Teixeira Universidade Federal do Ceará
  • Espedito Roza Mesquita Universidade Federal do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-9288.2019v15n2p57

Abstract

The article presents the procedures and results of the use of the eye tracking technique in two studies conducted with college students in a test laboratory to map their navigation trajectories and online reading practices during their study activities. In Study 1, the technique was used to collect data while undergraduate students performed real course activities in the computer. In this case, the mapping covered the reading of texts in the learning management system and on the internet. Experimental Study 2 allowed documenting the navigation and reading processes of 30 undergraduate students when participating in virtual forums using three different interfaces. The collection, recording each participant's eye movement on the computer screen at intervals of 30 milliseconds on average, generated detailed accurate data. This allowed us to visualize and describe the movements and times of fixation and eye jumping through the use of specific data processing software. The results indicated that the participants practiced different ways of reading the texts and hypertexts according to their knowledge needs for the activities performed. In addition to the practice of linear reading of traditional texts, skimming and scanning actions were documented in the hypertexts and pages accessed, without registering undesirable negative effects to the objectives sought by the participants in most actions.

Author Biographies

Eduardo Santos Junqueira, Universidade Federal do Ceará

Doutor em Educação pela Michigan State University, Professor Associado do Instituto UFC Virtual e professor credenciado do Programa de Pós-Graduação em Educação Brasileira da Universidade Federal do Ceará. Tem experiência nas áreas de Educação e Comunicação Social, com ênfase em cibercultura, educação on-line/EaD, novos letramentos (new literacies, multiliteracies), pesquisa etnográfica. Possui diversas publicações no exterior e no Brasil. É líder do grupo de pesquisa Linguagens e Educação em Rede (LER).

Elisangela Nogueira Teixeira, Universidade Federal do Ceará

É professora adjunta do Departamento de Letras Vernáculas da Universidade Federal do Ceará. Possui graduação em Letras (Habilitação em Português e Francês) pela Universidade Federal do Ceará (2000), mestrado em Letras pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (2003) e doutorado em Lingüística pela Universidade Federal do Ceará (2013). Tem experiência na área de Lingüística, com ênfase em Psicolingüística, atuando principalmente nos seguintes temas: processamento da linguagem, resolução anafórica, movimentação ocular.

Espedito Roza Mesquita, Universidade Federal do Ceará

Graduando do curso de Sistemas e Mídias Digitais da Universidade Federal do Ceará (UFC).

References

DESTEFANO, D; LEFEVRE, J. Cognitive load in hypertext reading: a review. Computers in Human Behavior, v. 23, p. 1616–1641, 2007.

GOMES, L. F. Hipertextos multimodais. Leitura e escrita na era digital. Jundiaí: Paco Editorial, 2010.

HOLMQVIST, K.; NYSTRÖM, M.; ANDERSSON, R.; DEWHURST, R.; JARODZKA, H.; WEIJER, J. Eye tracking: A comprehensive guide to methods and measures. Londres: Oxford University Press, 2011.

JUNQUEIRA, E. Conteúdos hipermodais para fins de aprendizagem: usos em contexto pelos alunos. Educação em Revista, v. 26, p. 371-386, 2010.

JUST, M. A.; CARPENTER, P. A. A theory of reading: From eye fixations to comprehension. Psychological Review, v. 87, n. 4, 1980.

NIELSEN, J.; MOLICH, R. Heuristic evaluation of user interfaces. Proceedings ACM CHI’90 Conference, p. 249-256, 1990.

PADOVANI, S.; MOURA, D. Navegação em hipermídia. Uma abordagem centrada no usuário. Rio de Janeiro: Ciência Moderna, 2008.

RAYNER, K. Eye movements in reading and information processing: 20 years of research. Psychological Bulletin, v. 124, n. 3, p. 372-422, 1998.

RAYNER, K.; REICHLE, E.; POLLATSEK, A. Eye movement control in reading. An overview and model. In: UNDERWOOD. G. (ed.). Eye guidance in reading and scene perception. Londres: Elsevier, 1998.

RIBEIRO, A. E. Convergências e divergências em navegação e leitura. In: COSCARELLI, C. V. (org.). Hipertexto na teoria e na prática. Belo Horizonte: Autêntica, 2012.

TREIMAN, R. Reading. In ARONOFF, M.; REES-MILLER, J. (eds.). Blackwell handbook of linguistics. Oxford, England: Blackwell. 2001.

Published

2019-12-30

Issue

Section

Articles