The woman in the calendar

stereotypes of the female figure in the transition from printing to digital of the Campari advertising campaigns

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-9288.2021.e81387

Abstract

We believe that multimodality research is gaining more and more space within linguistic studies as gradually images became essential aspects for the construction of meaning, gaining relevance as a semiotic element. In this article, we analyze the multimodal relationships involved in the constitution of the meanings conveyed by the construction and propagation of female stereotypes in  some editions of the Campari Calendar. For that, samples of images from the editions of the 2015, 2016 and 2017 calendars are analyzed. In the analyzes, we focus on multimodal relations using the precepts of Multimodality Theory (KRESS; VAN LEEUWEN, 2001; KRESS, 2010) as we explore the categories of the Grammar of Visual Design (KRESS; VAN LEEUWEN, 2006). The results revealed that multimodal relations carry an apparently less stereotyped female representation within the media, superficially creating the image that there is a disconnection from some hegemonic standards imposed on women. However, a deeper look revealed that women continue to be represented as something objectified and submitted both to the reader and to other participants represented in the image, revealing that profound changes in the stereotypes disseminated by the media and by the female calendar gender still need to be adopted so that images equality between the genders are really incorporated by advertising.

Author Biographies

Francisco Wellington Borges Gomes, UFPI/UESPI

Possui graduação em Licenciatura Plena Em Letras Inglês pela Universidade Estadual do Piauí (2001), Mestrado (Universidade Estadual do Ceará - 2006) e Doutorado (Universidade Federal de Minas Gerais - 2010) em Lingüística Aplicada. Tem experiência na área de Lingüística, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino de língua estrangeira, tradução audiovisual, metodologias de ensino de línguas, linguagem e tecnologia. Atualmente é professor adjunto da Universidade Federal do Piauí, atuando nas áreas de Linguística e Língua Inglesa.

Jaqueline Silva Santos, Universidade Estadual do Piauí

Jaqueline Silva Santos é Mestre em Letras pela Universidade Estadual do Piauí (UESPI), possui graduação em Letras- Língua Portuguesa e Literatura de língua portuguesa pela Universidade Federal do Piauí (UFPI) e Especialização em Linguística e Literatura pela FAEME. Participou de um Projeto de Iniciação Científica Voluntária (ICV) na área de Linguagem e Tecnologia, com fins específicos para o estudo da escrita colaborativa nos blogs e o uso dessa ferramenta como um recurso educacional, sobretudo na área de português. Possui conhecimento na área de linguística, com especificidade para a área de Letras português.

Caroline Bezerra Lima, Universidade Estadual do Piauí

Mestre em Letras da Universidade Estadual do Piauí na área de Linguística. Possui Especialização em Linguística, Literatura e Ensino pelo Instituto de Ensino Superior Múltiplo. Tem experiência na área de Letras, atuando na linha de pesquisa Estudos do texto: produção e recepção, em específico na área da Linguística textual. Graduada em Letras/ Português pela Universidade Estadual do Piauí ? UESPI. Nesta foi participante do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID) e do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação Científica (PIBIC). Foi integrante do grupo de estudos de "A Semântica das Línguas Naturais", na área de Semântica Formal.

References

BLUM, Sarahjane; MEISEL, Louis; HANSON, Dian. The art of pin-up. Taschen. 2014.

HALLIDAY, Michael Alexander Kirkwood; MATTHIESSEN, Christian Matthiessen Ingemar. An introduction to Functional Grammar. London: Hodder Education, 2004.

HUDSON, David; BERGMAN, Marvin; HORTON, Loren (orgs). The Biographical Dictionary of Iowa. University of Iowa Press. 2008. p. 380-381. Disponível em: http://uipress.lib.uiowa.edu/bdi/. Acesso em: 13 jul. 2020.

KRESS, Gunter. Multimodality: A Social Semiotics Approach to Contemporary Communication. New York: Routledge. 2010.

KRESS, Gunter; VAN LEEUWEN, Theo. Multimodal Discourse: the modes and media of contemporary communication. London: Theo Hodder Education, 2001.

KRESS, Gunter; VAN LEEUWEN, Theo. Reading Images: The Grammar of Visual Design. Routledge: London. 2006.

MEMÓRIA, Paula Roberta Fernandes. A imagem da mulher na moda: Uma análise das representações dos corpos femininos nas fotografias publicitárias da marca Dolce & Gabbana. Dissertação (Mestrado). Universidade Federal do Ceará. 2012.

MEYEROWITZ, Joanne. "Women, Cheesecake, and Borderline Material: Responses to Girlie Pictures in the Mid-Twentieth-Century U.S." Journal of Women's History, vol. 8 no. 3, p. 9-35. 1996. Disponível em: https://muse.jhu.edu/article/363799/pdf. Acesso em 13 jul. 2020.

MITCHELL, Victoria Coren. A ‘new’ Pirelli calendar? No, it’s just a retread. The Guardian. 2017. Disponível em: https://www.theguardian.com/commentisfree/2016/dec/04/new-pirelli-calendar-feminist-girls-tyre-company. Acesso em: 22 jul. 2020.

PITCHER, Eleonor. The Pirelli Calendar Today: Promiscuous or Political? The Cambridge Student. 2019. Disponível em: https://www.tcs.cam.ac.uk/the-pirelli-calendar-today-promiscuous-or-political/. Acesso em: 22 jul. 2020.

PIRELLI CALENDAR. The three eras of "The Cal™. 2019. Disponível em: http://pirellicalendar.pirelli.com/en/the-three-eras-of-the-cal. Acesso em: 24 dez. 2019.

PIRELLI. O Calendário Pirelli de Helmut Newton. 2016. Disponível em: https://www.pirelli.com/global/pt-br/life/o-calendario-pirelli-de-helmut-newton. Acesso em: 24 dez. 2019.

RIBEIRO, K. da R. Argumento e argumentação: interface entre a abordagem teórica dos conceitos na lógica e nos estudos linguísticos. Diálogo das Letras, Pau dos Ferros, v. 02, n. 01, p. 71 – 84, jan./jun. 2013.

SOARES, Camila Eloine da Silva. A representação da mulher através do olhar de Annie Leibovitz para o Calendário Pirelli 2016. Monografia. Bacharelado em Comunicação Social. Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. 2018. 103 p. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/190040/001090530.pdf?sequence=1. Acesso em: 20 jul. 2020.

SAGGESE, Antonio Jose. Imaginando a mulher pin-up, da chérette à playmate. Dissertação (Mestrado). Programa de Pós-graduação em Filosofia. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas. Universidade de São Paulo. 2008. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8133/tde-29012009-150456/publico/ANTONIO_JOSE_SAGGESE.pdf. Acesso em: 20 jul. 2020.

TWEEDALE, Sophie. Call the new Pirelli calendar whatever you like, but don't call it empowering for middle-aged women like me. Independent. 2017. Disponível em: https://www.independent.co.uk/voices/pirelli-calendar-2017-helen-mirren-robin-wright-julianne-moore-kate-winslet-feminist-empowering-a7447941.html. Acesso em: 22 jul. 2020.

Published

2021-11-10