Sensitive and intelligible interactions in a digital learning platform: a semiotic approach

Authors

  • Alexandre Marcelo Bueno Universidade Presbiteriana Mackenzie
  • Alessandro Itokazu Vasconcellos Universidade de Franca

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-9288.2022.e84253

Keywords:

Educational Platform, Socio-semiotics, Interaction, Eric Landowski

Abstract

Educational teaching platforms provide access to formal knowledge and, at the same time, a diversification in the topics and ways of learning, since they use various mechanisms that consider relevant in a single digital space. This paper aims to examine the Me Salva! platform from the theoretical and methodological framework of French semiotics. In particular, this work uses the regime of interactions and meanings elaborated by Eric Landowski as a starting point for the analysis of the site in question, taking the student-subject as the point of view. We divided our analysis into two blocks: one referring to the intelligible dimension of signification and other referring to the sensitive dimension of meaning. It was found that, in the discourse of the platform, the realization of programmed interactions predominates, to the extent that there is a whole automation necessary for the subject-student to access the content of this website. However, there are also other interactional possibilities in the same platform, such as the manipulation that the brand performs to buy packages, as well as a relation of adjustment, in a more sensitive dimension of this relation study site and subject-student. We were able, in the same way, to observe how the subject-student, on the platform, has at least two major paths to tread in its relationship with the plane of expression of the page.  We hope that the most recent theoretical postulates of semiotics can contribute to the discussion about methodology and ways of interacting to optimize the students' performance.

Author Biographies

Alexandre Marcelo Bueno, Universidade Presbiteriana Mackenzie

Possui graduação em Linguística/Português pela Universidade de São Paulo (2002). É Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Semiótica e Linguística Geral pela FFLCH-USP, onde também fez seu Doutorado (2011). Realizou estágio de doutorado-sanduíche na Université Paris 8, sob supervisão do Prof. Dr. Denis Bertrand entre os anos de 2009-2010. Em 2012, foi professor visitante da Universidade Nacional de Timor-Leste. Fez estágio de pós-doutorado no Centro de Pesquisa Sociossemiótica (CPS) na Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) entre os anos de 2013-2016. Realizou pós-doutorado no Programa de Mestrado em Linguística da Unifran no ano de 2017. Foi professor do Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade de Franca (UNIFRAN) (2017-2019) e colaborador (2020). Atualmente, é professor do Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM). É coordenador do Grupo de Trabalho de Semiótica da ANPOLL (2022-2024). É coordenador da área de Semiótica da Abralin (desde 2021). Tem experiência na área de Linguística e de Comunicação, com ênfase em Teoria da Comunicação e Teoria e Análise Linguística, atuando principalmente nos seguintes temas: lusofonia, globalização, movimentos políticos e sociais, redes sociais, língua portuguesa em contexto multicultural, imigração, intolerância e preconceito linguísticos. Em termos teóricos, trabalha com a semiótica de linha francesa, em especial a sociossemiótica e a etnossemiótica.

Alessandro Itokazu Vasconcellos, Universidade de Franca

Inicialmente, ingressou na área jurídica, fazendo o curso de Direito pela pela Faculdade de Direito de Franca (FDF). Posteriormente, dedicou-se à área educacional, graduando-se em Letras-inglês pela Universidade Paulista (UNIP). Em seguida, terminou o curso de Pedagogia pela Universidade de Uberaba (UNIUBE), pós-graduando-se em Psicopedagogia pela rede de faculdades Futura (FAVENI) e recentemente finalizou o curso de Mestrado em Linguística pela Universidade de Franca (UNIFRAN). Obteve aprovação nos últimos concursos públicos do estado de São Paulo e Minas Gerais, sendo neste, classificando-se na primeira colocação, realizado em 2018, referente à Secretaria Estadual de Educação ( SEE/MG ), tendo como subsede a região de Uberaba-M.G. Almeja dar continuidade nos estudos pretendendo ingressar no curso de Doutorado no ano de 2019, assim como concursos públicos junto aos Institutos Federais e às Superintendências de Ensino.

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Published

2022-11-09