The creative process of aesthetic representation in the metaverse

Authors

  • Paula Winter Lisot Universidade Feevale
  • Cristiano Max Pereira Pinheiro Universidade Feevale
  • Dusan Schreiber Universidade Feevale
  • Vanessa Amalia Dalpizol Valiati Universidade Feevale
  • Mauricio Barth Universidade Feevale

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-9288.2023.e90998

Keywords:

Creativity, Aesthetic representation, Creative process, Metaverse

Abstract

Creativity is considered an important pillar for society, as it influences the way people interact with the world and also drives evolution through innovations, new discoveries and experimentation. Globalization and the advent of new technologies such as virtual reality (VR) have enabled the development of digital environments that can stimulate the creativity of individuals through the expansion of experiences and sensations. With this scenario in effect, the present study aims to understand the choices of aesthetic representation in the metaverse created inspired by the fantasy theme, since the customization of avatars directly impacts the way the individual socializes in the virtual environment. To present an initial overview, a methodology based on applied research was chosen, where the objective of the study is descriptive and the method used is non-participant observation with a qualitative approach. The observation was carried out through the Decentraland platform and anchored in the divergent thinking meters developed by Torrance. As a result, the analytical panorama demonstrates that it is possible to understand the choices of aesthetic representation of an individual through the meters developed by Torrance and that each person manifests different levels in each of them, even placed under the same situation.

Author Biographies

Paula Winter Lisot, Universidade Feevale

Mestranda em Indústria Criativa pela Universidade Feevale (representante discente), possui graduação em Moda pela mesma instituição (2016). Tem experiência na área de Artes, com ênfase em Moda. Trabalha como Analista no Centro de Design da Universidade Feevale e participa do Núcleo de Estudos Interdisciplinar de Gênero e Diversidade da Universidade Feevale.

Cristiano Max Pereira Pinheiro, Universidade Feevale

Doutor e mestre em Ciências da Comunicação, bacharel em Publicidade e Propaganda. Coordenador e professor no Programa de Pós-Graduação em Indústria Criativa da Universidade Feevale (Novo Hamburgo/RS). E-mail: maxrs@feevale.br | Orcid: https://orcid.org/0000-0002-2038-8191 | Lattes: http://lattes.cnpq.br/6886286484926003

Dusan Schreiber, Universidade Feevale

Possui graduação em Administração de Empresas Habilitação em Comércio Exterior pela UNISNOS (1989), Especialização em Administração Financeira pela UNISINOS (1995) e Consultoria Empresarial pela USP (1996), Mestrado em Administração pela UNISINOS (2006) e Doutorado em Administração pela UFRGS (2009). Atualmente é professor titular e pesquisador da Universidade Feevale, das Faculdades EST e da Faculdade Novo Hamburgo. Coordenou o Mestrado Profissional em Indústria Criativa, da Universidade FEEVALE, no período de 2013 a 2018, Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Gestão de Operações e Administração da Produção, Sustentabilidade e Gestão Ambiental, Administração Financeira e Gestão de Custos, Empreendedorismo, Gestão da Inovação e da Ecoinovação, Estratégia Organizacional, Teorias Organizacionais e Gestão de Pessoas. É parecerista da periódicos científicos nacionais e internacionais, de alto fator de impacto e estratos Qualis, além de eventos científicos de destaque em gestão, como todos da ANPAD, SEMEAD e ENGEMA/USP, ENEGEP, SINGEP, Congresso Brasileiro de Custos, entre outros. Membro titular do Comitê de Assessoramento da FAPERGS no período de 2019 a 2022 e titular e vice-coordenador no período de 2022 a 2024. Pesquisador com projetos aprovados junto a CNPQ e FAPERGS. Bolsista Produtividade CNPQ Nível 2, no período de 2018 a 2021.

Vanessa Amalia Dalpizol Valiati, Universidade Feevale

Doutora em Comunicação e Informação (PPGCOM/UFRGS), mestre em Comunicação Social (PPGCOM/PUCRS), especialista em Economia da Cultura (PPGE/UFRGS) e bacharel em Comunicação Social com habilitação em Jornalismo (PUCRS). Atua como professora e pesquisadora no Mestrado Profissional em Indústria Criativa e nos cursos de graduação em Jornalismo e Produção Audiovisual da Universidade Feevale (Novo Hamburgo/RS), onde também atua como editora do periódico Brazilian Creative Industries Journal. É vice-líder do Laboratório de Interação Mediada por Computador (LIMC), vinculado ao Programa de Pós-Graduação em Comunicação Informacão da UFRGS e do Grupo de Pesquisa em Comunicação, Consumo e Cultura Digital (C3Dig) da Universidade Feevale. Atualmente pesquisa nas áreas relacionadas ao consumo digital, conteúdos criativos, streaming, indústrias criativas, plataformização da produção cultural e audiência.

Mauricio Barth, Universidade Feevale

Doutor em Diversidade Cultural e Inclusão Social, mestre em Indústria Criativa, especialista em Gestão de Marketing, bacharel em Publicidade e Propaganda. Professor na Universidade Feevale (Novo Hamburgo/RS). E-mail: mauricio@feevale.br | Orcid: https://orcid.org/0000-0001-9125-9832 | Lattes: http://lattes.cnpq.br/6385230216822855  

References

BALL, Matthew. Framework of the Metaverse. MATTHEWBALL.VC, 2021. Disponível em: https://www.matthewball.vc/all/forwardtothemetaverseprimer. Acesso em: 16 jul. 2022.

BÖFFEL, C. et al. Character Customization With Cosmetic Microtransactions in Games: Subjective Experience and Objective Performance. Frontiers in psychology, v. 12, 2021.

CHAPMAN, J. R.; WANG, J. C.; WIECHERT, K. Into the Spine Metaverse: Reflections on a future Metaspine (Uni-) verse. Global Spine Journal, v. 12, n. 4, p. 545-547, 2022.

DE SOUZA MINAYO, M.; DESLANDES, S.; GOMES, R. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 28. ed. Petrópolis: Editora Vozes, 2009.

DEMO, P. Avaliação qualitativa: Polêmicas do nosso tempo. 9. ed. Campinas: Autores Associados, 2008.

GADILLE, M. et al. Interdependent creativity for Learning in a Virtual World. Information and Learning sciences, v. 122, n. 9-10, 2021.

GIL, A. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Editora Atlas, 2008.

GLAVEANU, V. et al. Advancing creativity theory and research: a socio‐cultural manifesto. The Journal of Creative Behavior, v. 54, n. 3, p. 741-745, 2020.

GUILFORD, J. Creativity. American psychologist, v. 5, n. 9, p. 444, 1950.

GUILFORD, J. The nature of human intelligence. New York: McGraw-Hill, 1967.

HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade. 5. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.

HENNESSEY, B. A.; AMABILE, T. M. Creativity. 2009.

LUBART, T. I. Models of the creative process: Past, present and future. Creativity research journal, v. 13, n. 3-4, p. 295-308, 2001.

MAKRYNIOTIS, T. Fashion and costume design in electronic entertainment- bridging the gap between character and fashion design. Fashion Practice, v. 10, n. 1, p. 99-118, 2018.

MEIRA, S. Definindo “o” Metaverso. SILVIO MEIRA, 2022. Disponível em: https://silvio.meira.com/silvio/definindo-o-metaverso/. Acesso em: 16 jul. 2022.

MYSTAKIDIS, S. Metaverse. Encyclopedia, v. 2, n. 1, p. 486-497, 2022.

NEWZOO. Intro to the metaverse: Newzoo trend report 2021. Amsterdam, 2021. Disponível em: https://newzoo.com/insights/trend-reports/newzoo-intro-to-the-metaverse-report-2021-free-version. Acesso em: 01 jul. 2022.

PRODANOV, C.; FREITAS, E. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Editora Feevale, 2013.

RUNCO, M. A.; JAEGER, G. J. The standard definition of creativity. Creativity Research Journal, v. 24, n. 1, p. 92-96, 2012.

RUNCO, M. A. Divergent thinking, creativity, and ideation. 2010.

SCHLAGOWSKI, R. et al. Flow with the Beat! Human-Centered Design of Virtual Environments for Musical Creativity Support in VR. Creativity and Cognition, 2022. p. 428-442.

SEIGNEUR, J.; CHOUKOU, M. How should metaverse augment humans with disabilities? In: 13th Augmented Human International Conference Proceedings. ACM, 2022.

STERNBERG, R. J. Creativity from start to finish: A “Straight‐A” model of creative process and its relation to intelligence. The Journal of Creative Behavior, v. 54, n. 2, p. 229-241, 2020.

TAKANO, M.; TAKA, F. Fancy avatar identification and behaviors in the virtual world: Preceding avatar customization and succeeding communication. Computers in Human Behavior Reports, v. 6, 2022.

WARD, T. B.; KOLOMYTS, Y. Cognition and creativity. The Cambridge handbook of creativity, p. 93-112, 2010.

Published

2023-08-22