The rescue and resignification of the work through the screen in “Flores Incultas” by Luiza Amélia de Queiroz

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-9288.2023.e93831

Keywords:

Technology, podcast, Rescue, Reframing, Reading Strategy

Abstract

Revisiting a literary work always gives the possibility of re-signifying the text through a new vision launched under that work, In this perspective, the objective of this investigation is to carry out a survey of the work Flores Incultas (2015) by the author Luiza Amélia de Queiroz, re-signifying this poetic literary text through digital technologies by proposing the availability of the recitation of the poems through a Podcast, which will be released on Spotify and other streaming platforms such as Deezer. Furthermore, this research is traversed by a methodological path, relying on qualitative bibliographical research. For theoretical basis we support ourselves according to the conceptions of Jenkins (2009); Hayles (2009); Cupani (2016); Crestani et al (2019) among others. For this purpose, the object was selected by selecting eight poems as the first to be transformed into episodes and disseminated on the aforementioned digital platforms, such poems follow thematic lines, namely, the telluric feelings of the homeland, childhood, family , the struggle and reflection on the condition of women writers in the 19th century. Therefore, literary reading strategies in the digital medium will be applied to this range of poems, starting from the reflection that it is possible to propose relating the instrumentality of digital technologies through access to literary and historical information, sometimes lost or forgotten in space-time, for Therefore, the proposal is to take the text written in the 19th century by the nineteenth-century poet to an increasingly diverse range of readers in the 21st century, through the podcast.

Author Biographies

Josenildo Campos Brussio , Universidade Federal do Maranhão (UFMA)

Pós-Doutor em Turismo, pelo PPGTUR (Programa de Pós-graduação em Turismo) da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), sob a supervisão da professora titular Maria Lúcia Bastos Alves. Doutor em Psicologia Social pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2012), Mestre em Educação pela Universidade Federal do Maranhão (2008), Bacharel em Direito pela Universidade Federal do Maranhão (2012) e Licenciado em Letras Português/Inglês e respectivas Literaturas pela Universidade Estadual do Maranhão (1998). Professor Associado I do Curso de Licenciatura em Ciências Humanas/Sociologia do Centro de Ciências de São Bernardo, da Universidade Federal do Maranhão (UFMA). Professor colaborador do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE-UEMA), da Universidade Estadual do Maranhão. Professor colaborador do Programa de Pós-Graduação em Letras (PPGLetras-UEMA), da Universidade Estadual do Maranhão. Professor colaborador do Curso de Turismo do Centro de Ciências de São Bernardo, da Universidade Federal do Maranhão (UFMA).

EMANOEL CESAR PIRES DE ASSIS, Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)

Possui graduação em LETRAS PORTUGUÊS/ INGLÊS pelo CENTRO DE ESTUDOS SUPERIORES DE CAXIAS CESC/UEMA (2008). Mestre em Letras - Estudos Literários - pela Universidade Federal do Piauí- UFPI. Doutorado em Literatura pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Língua Inglês, Teoria Literária e Literatura em Meio Digital. Atualmente, interessa-se pelo estudo de narrativas digitais, literatura brasileira contemporânea, ferramentas digitais para o ensino/aprendizagem de literatura e Teoria Literária.

References

BAKHTIN, Mikhail. Estética da Criação Verbal.Trad. Maria Ermantina e Galvão G. Pereira. 3. ed. São Paulo: Martins fontes, 1997.

BARTHES, Roland. A morte do autor. O rumor da Língua. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

BRINA, Juliana. Podcast Clássicxs sem Classe. Belo Horizonte: Spotify, 2022. Disponível em > https://open.spotify.com/show/5QPuFuVSPdhnPzvudNVWlQ Acesso em 12 Abril 2023.

BOLTER, Jay David. Writting Space. The Computer, Hypertext, and the History of Writting. Hillsdate, N.J., Lawrence Erlbaum Associates. 1991.

BUENO, Francisco da Silveira. Dicionário escolar da língua portuguesa. 11° ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 1999.

CANDIDO, Antonio. Literatura e Sociedade. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 2006.

CRESTANI, Keila Cristina; LAY, Mikaele Christine; BOLFE, Juliana Simões. O uso de podcast como ferramenta de ensino/aprendizagem no aluno de licenciatura. Caderno PAIC, v. 20, n. 1, p. 499-514, 2019.

CIARLINI, Daniel Castelo Branco. Uma leitura em prelúdio das flores de Amélia. In: QUEIROZ, Luiza Amélia de. Flores Incultas. Teresina: Academia Piauiense de Letras; EDUFPI, 2015. p. 261-271 (Coleção centenário).

CUPANI, Alberto. Filosofia da tecnologia: um convite. Florianópolis: Editora UFSC, 2011.

FREIRE, Eugênio Paccelli Aguiar. Aprofundamento de uma estratégia de classificação para podcasts na educação. Revista Linhas. Florianópolis, v. 16, n. 32, p. 391 – 411, set./dez. 2015.

GENETTE, Gérard. Palimpsesto: A literatura de segunda mão. Belo Horizonte: Edições Viva Voz, 2010.

HAYLES, N. Katherine. Literatura eletrônica: novos horizontes para o literário. São Paulo: Global, 2009.

JENKINS, Henry. Cultura da Convergência. Tradução Suzana Alexandria.2ª ed. São Paulo: Aleph, 2009.

LUBRANO, Isabella. Podcast ler antes de morrer. Spotify. 2023. Disponível em> https://open.spotify.com/show/6vyMX7cs1qDmq0ZNovA2A2> Acesso em 12 Abril 2023.

MELO, Seane; ROSA, Estela; el al. Podcast Mulheres que escrevem. Spotify. 2023. Disponível em> https://open.spotify.com/show/4OuDUFi718AIknjXnDNmoF> Acesso em 12 Abril 2023.

QUEIROZ, Luiza Amélia. Flores Incultas. Teresina Queiroz (Org). Academia Piauiense de Letras: ADUFPI, 2015 (Coleção centenário).

RODRIGUES, Tadeu; FERREIRA, Lua. Podcast rabiscos. São Paulo: Spotify. 2023. Disponível em> https://open.spotify.com/show/2kGw280Oq6kM8fDnNLgpDF > Acesso em 12 de Abril 2023.

SANTOS, Alckmar Luiz dos. Leituras de nós: Ciberespaço e literatura. São Paulo: Itaú Cultural, 2003.

SANTAELLA, L. O que é semiótica. São Paulo: Brasiliense, 2012.

Published

2023-12-20

Issue

Section

Articles