Literacy in video games: digital games as a content of multiliteracies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-9288.2023.e95725

Keywords:

Digital games, Education, Learning, Game design, Multiliteracies

Abstract

This paper discusses the limits and possibilities of digital games literacy from the perspective of multiliteracies. It is a qualitative research that has as an investigation context an academic discipline focused on the educational dimensions of videogames and offered for undergraduate courses at a public university. The results were produced using data obtained from two different sources: 1) the assignments and other products generated by the course participants; and 2) a survey with questions related to different aspects of the training process. Finally, it points out challenges linked to the relationships between undergraduates and games and the transfer of knowledge from the discipline to the real world.

Author Biography

Gilson Cruz Junior, Universidade Federal do Oeste do Pará

Doutor em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (2016), possui licenciatura em Educação Física pela Universidade Federal do Espírito Santo (2009) e mestrado em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (2012). Atualmente é professor adjunto do Instituto de Ciências da Educação da Universidade Federal do Oeste do Pará (ICED/UFOPA). É membro do comitê científico do grupo de trabalho temático "Comunicação e Mídia" do Colégio Brasileiro de Ciências do Esporte (CBCE). Tem experiência nas áreas da Educação e Educação Física, com ênfase em Educação Física escolar, Formação Docente e Currículo, e Tecnologias Educacionais.Também atua com as seguintes temáticas: Formação profissional; Identidades e subjetividades docentes; Práticas de ensino; Interfaces entre Cultura Lúdica e Cultura Digital; Mídia-Educação (Física); Culturas Juvenis; Tecnologias de informação e comunicação em contextos educativos formais e não-formais. Foi bolsista do Programa de Doutorado Sanduíche no Exterior (PDSE/CAPES) com estágio de Doutoramento realizado na Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade de Coimbra - Portugal. Atualmente, é membro do corpo docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Oeste do Pará (PPGE/UFOPA, integrante do Laboratório e Observatório da Mídia Esportiva (LABOMIDIA/UFSC), do grupo de pesquisa EDUMIDIA/UFSC, além de líder do Laboratório Interdisciplinar de Estudos em Cultura, Comunicação e Educação (LINCCE/ICED/UFOPA)

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Published

2023-12-20

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Section

Articles