Digital technology and literary reader training

creating a fanfiction through the Wattpad application

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-9288.2024.e99482

Keywords:

Literary reader formation, Mobile devices, Reading and writing, Learning

Abstract

This article qualitatively analyzes the use of a reading and writing application on a mobile device, especially smartphones, in the classroom context. Using the Wattpad application to create a fanfiction based on the work The Chronicles of Narnia, by C. S. Lewis, our analysis privileged technology in its pedagogical interactions, especially about contributions to the formation of the literary reader, as well as other aspects important aspects of this resource in education. We note that this reading and creative writing strategy offers alternatives for those involved to expand their imaginative capabilities, providing them with greater contact with the literary universe and, more intensely, with the world of creativity - such as the production of fanfic itself -, in addition to increase the chances of forming literary readers, as it brings participants closer to the habit of reading and writing. This debate, therefore, is the result of several social, educational, and technological factors and trends, ranging from the need for engagement and motivation to learning, with an emphasis on changes in behavior in the face of the need to act in an increasingly more technological and digital.

Author Biographies

Antonio Ismael Lopes de Sousa, Universidade Federal do Norte do Tocantins

Doutorando em Letras - Linguística e Literatura, pela Universidade Federal do Norte do Tocantins-UFNT. Mestre em Letras pela Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão - UEMASUL. Especialista em Gestão Pública pela Universidade Estadual do Maranhão - UEMA. Especialista em Literatura Brasileira pela Faculdade Focus-FF. Graduado em Letras (Português/Inglês e Literaturas) pela Universidade Estadual do Maranhão - UEMA.  Atualmente é Assistente em Administração na Universidade Federal do Maranhão (UFMA) / Centro de Ciências de Balsas-CCBL (MA).

 

Ana Carolina Alves de Lima Oliveira, Universidade Federal do Norte do Tocantins

 Docente da Secretaria da Educação do Estado do Tocantins (SEDUC/TO). Doutoranda em Letras - Linguística e Literatura, pela Universidade Federal do Norte do Tocantins-UFNT. Mestra em Ensino de Língua e Literatura pela Universidade Federal do Tocantins- UFT. Especialista em Língua Portuguesa e Literatura pela Faculdade de Tecnologia Equipe Darwin-Faceted e Orientação Educacional pela Faculdade Rio Sono. Licenciada em Letras - Língua Portuguesa e Língua Inglesa e Respectivas Literaturas pela Universidade Federal do Tocantins - UFT (2006) e Pedagogia pela Faculdade AD1 (2012).

Andrea Martins Lameirão Mateus, Universidade Federal do Norte do Tocantins

Professora Adjunta da Universidade Federal do Norte do Tocantins. Doutora em Estudos Linguísticos e Literários em Inglês pela Universidade de São Paulo - USP. Graduada em Estudos Linguísticos e Literários em Inglês, pela Universidade de São Paulo - USP.

References

AMORA, Antonio Soares. Introdução à Teoria da Literatura. São Paulo: Cultrix, 1992.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília: MEC/Secretaria da Educação Básica, 2018.

BUZATO, Marcelo El Khouri. O letramento eletrônico e o uso do computador no ensino de Língua Estrangeira: contribuições para a formação de professores. 2001. 189 f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) – Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2001. Disponível em: http://repositorio.unicamp.br/bitstream/REPOSIP/270554/1/Buzato_MarceloElKhouri_M.pdf, acesso: 9 jan. 2024.

CANDIDO, Antonio. O direito à literatura. In: _______. Vários Escritos. Ouro sobre Azul: Rio de Janeiro, 2011, p. 171-193.

CARVALHO, Gracinda Sousa de. Dissertação de mestrado: Histórias Digitais: Narrativas no século XXI. O Software Movie Maker como Recurso Procedimental para Construção de Narrações. São Paulo, 2008. Biblioteca digital Scribd. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-27082010-104511/publico/Gracinda_Souza_de_Carvalho.pdf, acesso em 11 fev. 2024.

CHARTIER, Roger. Os Desafios da Escrita. Tradução de Fúlvia M. L. Moretto. São Paulo: Editora UNESP, 2002.

COSCARELLI, Carla Viana (org.). Tecnologias para aprender. São Paulo: Parábola Editorial, 2016.

COSSON, Rildo. Letramento Literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2018.

DEMO, Pedro. Prefácio (1). In: LOPES, Cristiano Gomes. Aprendizagem histórica na palma da mão: os grupos de whatsapp como extensão da sala de aula. Curitiba: Appris, 2018.

D’ONOFRIO, Salvatore. Teoria do Texto 1: Prolegômenos e teoria da narrativa. São Paulo: Ática, 1995.

DUDENEY, Gavin; HOCKLY, Nicky; PEGRUM, Mark. Letramentos digitais. Tradução de Marcos Marcionilo. São Paulo: Parábola Editorial, 2016.

JAMISON, Anne. FIC: por que a fanfiction está dominando o mundo. Tradução de Marcelo Barbão. Rio de Janeiro: Anfiteatro, 2017.

LOPES, Cristiano Gomes. Aprendizagem histórica na palma da mão: os grupos de whatsapp como extensão da sala de aula. Curitiba: Appris, 2018.

MAIA, Junot de Oliveira. Novos e híbridos letramentos em contexto de periferia. In: ROJO, Roxane (Org.). Escol@ conectada: os multiletramentos e as TICs. São Paulo: Parábola, 2013.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Gêneros textuais: definição e funcionalidade. In: DIONÍSIO, A. P.; MACHADO, A. R.; BEZERRA, M. A. (Orgs.). Gêneros textuais e ensino. Rio de Janeiro: Editora Lucerna, 2007.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Produção Textual, Análise de Gêneros e Compreensão. São Paulo: Parábola, 2008.

MORAIS, Carlos Tadeu Queiroz de; LIMA, José Valdeni de; FRANCO, Sérgio Roberto K. Conceitos sobre Internet e Web. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2012.

PAULINO, Graça; COSSON, Rildo. Letramento literário: para viver a literatura dentro e fora da escola. In: ZILBERMAN, R.; RÖSING, T. (Orgs.). Escola e Leitura: Velha crise; novas alternativas. São Paulo: Global, 2009.

RIBEIRO, Ana Elisa. Novas tecnologias para ler e escrever: algumas ideias sobre ambientes e ferramentas digitais na sala de aula. Belo Horizonte: RHJ, 2012.

RIBEIRO, Ana Elisa. Anotações sobre literatura em novas mídias móveis. IPOTESI, Juiz de Fora, v. 14, n. 1, p. 107-114, 2010. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/ipotesi/article/view/19423, acesso em 2 fev. 2024.

RIBEIRO, Daniel. Wattpad oferece biblioteca e uma das maiores comunidades de leitores. Disponível em: https://www.techtudo.com.br/tudo-sobre/wattpad.html, acesso em 26 mai. 2020.

ZACHARIAS, Valéria Ribeiro de Castro. Letramento digital: desafios e possibilidades para o ensino. In: COSCARELLI, Carla Viana (org.). Tecnologias para aprender. São Paulo: Parábola Editorial, 2016.

VARGAS, Maria Lúcia Bandeira. O fenômeno fanfiction: novas leituras e escrituras em meio eletrônico. Passo Fundo: UPF, 2005.

Published

2024-09-03