Digital technology and literary reader training
creating a fanfiction through the Wattpad application
DOI:
https://doi.org/10.5007/1807-9288.2024.e99482Keywords:
Literary reader formation, Mobile devices, Reading and writing, LearningAbstract
This article qualitatively analyzes the use of a reading and writing application on a mobile device, especially smartphones, in the classroom context. Using the Wattpad application to create a fanfiction based on the work The Chronicles of Narnia, by C. S. Lewis, our analysis privileged technology in its pedagogical interactions, especially about contributions to the formation of the literary reader, as well as other aspects important aspects of this resource in education. We note that this reading and creative writing strategy offers alternatives for those involved to expand their imaginative capabilities, providing them with greater contact with the literary universe and, more intensely, with the world of creativity - such as the production of fanfic itself -, in addition to increase the chances of forming literary readers, as it brings participants closer to the habit of reading and writing. This debate, therefore, is the result of several social, educational, and technological factors and trends, ranging from the need for engagement and motivation to learning, with an emphasis on changes in behavior in the face of the need to act in an increasingly more technological and digital.
References
AMORA, Antonio Soares. Introdução à Teoria da Literatura. São Paulo: Cultrix, 1992.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília: MEC/Secretaria da Educação Básica, 2018.
BUZATO, Marcelo El Khouri. O letramento eletrônico e o uso do computador no ensino de Língua Estrangeira: contribuições para a formação de professores. 2001. 189 f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) – Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2001. Disponível em: http://repositorio.unicamp.br/bitstream/REPOSIP/270554/1/Buzato_MarceloElKhouri_M.pdf, acesso: 9 jan. 2024.
CANDIDO, Antonio. O direito à literatura. In: _______. Vários Escritos. Ouro sobre Azul: Rio de Janeiro, 2011, p. 171-193.
CARVALHO, Gracinda Sousa de. Dissertação de mestrado: Histórias Digitais: Narrativas no século XXI. O Software Movie Maker como Recurso Procedimental para Construção de Narrações. São Paulo, 2008. Biblioteca digital Scribd. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-27082010-104511/publico/Gracinda_Souza_de_Carvalho.pdf, acesso em 11 fev. 2024.
CHARTIER, Roger. Os Desafios da Escrita. Tradução de Fúlvia M. L. Moretto. São Paulo: Editora UNESP, 2002.
COSCARELLI, Carla Viana (org.). Tecnologias para aprender. São Paulo: Parábola Editorial, 2016.
COSSON, Rildo. Letramento Literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2018.
DEMO, Pedro. Prefácio (1). In: LOPES, Cristiano Gomes. Aprendizagem histórica na palma da mão: os grupos de whatsapp como extensão da sala de aula. Curitiba: Appris, 2018.
D’ONOFRIO, Salvatore. Teoria do Texto 1: Prolegômenos e teoria da narrativa. São Paulo: Ática, 1995.
DUDENEY, Gavin; HOCKLY, Nicky; PEGRUM, Mark. Letramentos digitais. Tradução de Marcos Marcionilo. São Paulo: Parábola Editorial, 2016.
JAMISON, Anne. FIC: por que a fanfiction está dominando o mundo. Tradução de Marcelo Barbão. Rio de Janeiro: Anfiteatro, 2017.
LOPES, Cristiano Gomes. Aprendizagem histórica na palma da mão: os grupos de whatsapp como extensão da sala de aula. Curitiba: Appris, 2018.
MAIA, Junot de Oliveira. Novos e híbridos letramentos em contexto de periferia. In: ROJO, Roxane (Org.). Escol@ conectada: os multiletramentos e as TICs. São Paulo: Parábola, 2013.
MARCUSCHI, Luiz Antônio. Gêneros textuais: definição e funcionalidade. In: DIONÍSIO, A. P.; MACHADO, A. R.; BEZERRA, M. A. (Orgs.). Gêneros textuais e ensino. Rio de Janeiro: Editora Lucerna, 2007.
MARCUSCHI, Luiz Antônio. Produção Textual, Análise de Gêneros e Compreensão. São Paulo: Parábola, 2008.
MORAIS, Carlos Tadeu Queiroz de; LIMA, José Valdeni de; FRANCO, Sérgio Roberto K. Conceitos sobre Internet e Web. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2012.
PAULINO, Graça; COSSON, Rildo. Letramento literário: para viver a literatura dentro e fora da escola. In: ZILBERMAN, R.; RÖSING, T. (Orgs.). Escola e Leitura: Velha crise; novas alternativas. São Paulo: Global, 2009.
RIBEIRO, Ana Elisa. Novas tecnologias para ler e escrever: algumas ideias sobre ambientes e ferramentas digitais na sala de aula. Belo Horizonte: RHJ, 2012.
RIBEIRO, Ana Elisa. Anotações sobre literatura em novas mídias móveis. IPOTESI, Juiz de Fora, v. 14, n. 1, p. 107-114, 2010. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/ipotesi/article/view/19423, acesso em 2 fev. 2024.
RIBEIRO, Daniel. Wattpad oferece biblioteca e uma das maiores comunidades de leitores. Disponível em: https://www.techtudo.com.br/tudo-sobre/wattpad.html, acesso em 26 mai. 2020.
ZACHARIAS, Valéria Ribeiro de Castro. Letramento digital: desafios e possibilidades para o ensino. In: COSCARELLI, Carla Viana (org.). Tecnologias para aprender. São Paulo: Parábola Editorial, 2016.
VARGAS, Maria Lúcia Bandeira. O fenômeno fanfiction: novas leituras e escrituras em meio eletrônico. Passo Fundo: UPF, 2005.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Antonio Ismael Lopes de Sousa, Ana Carolina Alves de Lima Oliveira, Andrea Martins Lameirão Mateus

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who have their works published in Texto Digital agree that:
Copyrights remain with the authors, who grant the journal the right of first publishing their submitted manuscripts. All materials published by the journalare under an Attribution 4.0 International - Creative Commons License, which allows them to be shared since authorship and first publication credits are mentioned.
The Attribution 4.0 International - Creative Commons allows the copy and redistribution of the material in any medium or format, as well as its adaptation for any purpose, even commercially.
Authors can take additional contracts for non-exclusive distribution of the version of their works published by our journal separately (e.g. to publish it in an institutional repository or as a book chapter) with both expressed authorship acknowledgment and Texto Digital’s first publication credit.
