Fernando Pessoa: the life as pretense, the word as performance
DOI:
https://doi.org/10.5007/1807-9288.2024.e102797Keywords:
Fernando Pessoa, Performance, Identities, HeteronymyAbstract
This essay takes as its premise, starting from Maurice Blanchot, the power of the literary word not merely as a means but as a reality founded in itself. In this sense, I bring together the notions of heteronymy and performance to propose a key for reading that interprets Pessoa's poetics as a precursor of a practice performatic in the field of poetry prior to its appearance in the theater, which goes beyond the theatricality existing in Portuguese lyric poetry since the Middle Ages. In Fernando Pessoa's poetics, one finds a "factory of writer's myths," myths that I understand here as realities created from the word and fiction. To this end, I propose a dialogue with four main names: Paul Zumthor, Josette Féral, Erika Fischer-Lichte, and Diana Klinger, authors who have delved into the concept of performance in different languages, but always considering this other world created in the instant of the different performative actions.
References
BLANCHOT, Maurice. O livro por vir. Trad. Leyla Perrone-Moisés. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
BLANCHOT, Maurice. A parte do fogo. Trad. Ana Maria Scherer. Rio de Janeiro: Rocco, 2011.
COETZEE, J. M. Elizabeth Costello: oito palestras. Trad. José Rubens Siqueira. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.
DOUBROVSKY, Serge. “Autobiographie/verité/psychanalyse”. In: Autobiographiques: de Corneille à Sarte. Paris: Puff, 1988.
FÉRAL, Josette. Além dos limites: teoria e prática do teatro. Trad. J. Guinsburg. São Paulo: Perspectiva, 2015.
FICHTER-LICHTE, Erika. Estética do performativo. Trad. Manuela Gomes. Lisboa: Orfeu Negro, 2019.
GIDE, André. Journal. Paris: Gallimard, 1951.
HUBIER, Sébastien. Littératures intimes: Les expressions du moi, de l´autobiographie à l´autofiction. Paris: Armand Colin, 2003.
KLINGER, Diana. Escrita de si como performance. Revista Brasileira de Literatura Comparada. São Paulo, n. 12, p. 11-30, 2008. Disponível em: http://www.abralic.org.br/downloads/revistas/1415542249.pdf. Acesso em: mar. 2023.
KLINGER, Diana. Escritas de si, escritas do outro: o retorno do autor e a virada etnográfica: Bernardo Carvalho, Fernando Vallejo, Washington Cucurto, João Gilberto Noll, César Aira, Silviano Santiago. Rio de Janeiro, 7Letras, 2012.
LACAN, Jacques. O Seminário – Livro 11: Os quatro conceitos fundamentais da psicanálise. Texto estabelecido por Jacques-Aiain Miller. Trad. M.D. Magno. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1988.
MCLUHAN, Herbert Marshal. Os meios de comunicação como extensões do homem. Rio de Janeiro: Cultrix, 1964.
PAVIS, Patrice. Dicionário da performance e do teatro contemporâneo. Trad. Jacó Guinsburg, Marcio Honório de Godoy, Adriano C. A. e Sousa. São Paulo: Perspectiva, 2017.
PAZ, Octavio. A busca do presente e outros ensaios. Org. Trad. Eduardo Jardim. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2017.
PERRONE-MOISÉS, Leyla. Fernando Pessoa, aquém do eu, além do outro. 3. ed. rev. e ampl. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
PESSOA, Fernando. Páginas Íntimas e de Auto-Interpretação. Lisboa: Ática, 1966.
PESSOA, Fernando. Carta a João Gaspar Simões. 11 dez. 1931. In: Textos de Crítica e de Intervenção. Lisboa: Ática, 1980.
PESSOA, Fernando. Poesias. 15ª ed. Lisboa: Ática, 1995.
PESSOA, Fernando. Livro do desassossego. Composto por Bernardo Soares. Barueri, SP: Novo Século, 2018a.
PESSOA, Fernando. Ficções do interlúdio. Barueri, SP: Novo Século, 2018b.
PESSOA, Fernando. Mensagem. Barueri, SP: Novo Século, 2018c.
PIRANDELLO, Luigi. Seis personagens à procura de um autor. Trad. Fernando Correa Fonseca. São Paulo: Nova Cultural, 2003.
ZUMTHOR, Paul. Performance, recepção, leitura. Trad. Jerusa Pires Ferreira e Suely Fenerich. São Paulo: Cosac Naify, 2014.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ricardo Augusto de Lima

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who have their works published in Texto Digital agree that:
Copyrights remain with the authors, who grant the journal the right of first publishing their submitted manuscripts. All materials published by the journalare under an Attribution 4.0 International - Creative Commons License, which allows them to be shared since authorship and first publication credits are mentioned.
The Attribution 4.0 International - Creative Commons allows the copy and redistribution of the material in any medium or format, as well as its adaptation for any purpose, even commercially.
Authors can take additional contracts for non-exclusive distribution of the version of their works published by our journal separately (e.g. to publish it in an institutional repository or as a book chapter) with both expressed authorship acknowledgment and Texto Digital’s first publication credit.
