The teaching of writing: an analysis of three textbooks from the 1940s

Authors

  • Aline Ferreira Lira Universidade Federal de Santa Catarina/ Universidade Federal do Amazonas
  • Hydelvídia Cavalcante Correa Universidade Federal de Santa Catarina / Universidade Federal do Amazonas

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8420.2012v13n2p1

Abstract

This article, based on three textbooks, belongs to the field of Applied Linguistics, and analyzes the teaching of written production in Brazil, in the 1940s. To support the analysis and to contribute for the understanding of practices of teaching writing which characterized this moment of the teaching process, we identified the concepts of language, subject, teacher and student. From the books studied, we could confirm that, in these books, language is considered as a representation of thought, justifying the logical model of teaching grammar.

 

Author Biographies

Aline Ferreira Lira, Universidade Federal de Santa Catarina/ Universidade Federal do Amazonas

Mestre em Ciências Ambientais pela Universidade Federal do Amazonas. Doutoranda em Linguística pela Universidade Federal de Santa Catarina. Professora de Relações Públicas da Universidade Federal do Amazonas.

Hydelvídia Cavalcante Correa, Universidade Federal de Santa Catarina / Universidade Federal do Amazonas

Mestre em Língua Portuguesa pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Doutoranda em Linguística pela Universidade Federal de Santa Catarina. Professora aposentada da Universidade Federal do Estado do Amazonas.

Published

2012-12-18

Issue

Section

Artigos