Disinventing and (re)constituting languages

Authors

  • Sinfree Makoni Pennsylvania State University
  • Alastair Pennycook University of Technology Sydney
  • Tradução de Cristine Gorski Severo Universidade Federal de Santa Catarina http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?metodo=apresentar&id=K4749606T9

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8420.2015v16n2p9

Abstract

http://dx.doi.org/10.5007/1984-8420.2015v16n2p9

In this paper we argue that although the problematic nature of language con­struction has been acknowledged by a number of skeptical authors, including the recent claim in this journal (REAGAN, 2004) that there is no such thing as English or any other language, this critical approach to language still needs to develop a broader understand­ing of the processes of invention. A central part of our argument, therefore, is that it is not enough to acknowledge that languages have been invented, nor that linguistic meta­language constructs the world in particular ways; rather, we need to understand the in­terrelationships among metadiscursive regimes, language inventions, colonial history, language effects, alternative ways of understanding language, and strategies of disinven­tion and reconstitution. Any critical (applied) linguistic project that aims to deal with language in the contemporary world, however estimable its political intent may be, must also have ways of understanding the detrimental language effects it may engender unless it confronts the need for linguistic disinvention and reconstitution.

Author Biographies

Sinfree Makoni, Pennsylvania State University

Professor associado de linguística aplicada e estudos africanos da Pennsylvania State University.

Alastair Pennycook, University of Technology Sydney

Professor de estudos linguísticos da University of Technology Sydney.

Tradução de Cristine Gorski Severo, Universidade Federal de Santa Catarina http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?metodo=apresentar&id=K4749606T9

Tem graduação em Letras-Inglês/Literatura e em Psicologia pela Universidade Federal de Santa Catarina, mestrado e doutorado em Teoria e Análise Lingüística pela UFSC e pós-doutorado em Políticas Linguísticas pela Universidade da Pennsylvania. Tem interesse nas seguintes áreas: políticas linguísticas e estudos de variação e/ou mudança sob uma perspectiva discursiva. Tem pesquisado os temas: dimensões política e ética das políticas linguísticas em contextos coloniais e pós-coloniais de uso da língua portuguesa; Linguística colonial; o papel dos diálogos interculturais na (re)configuração dos sujeitos. Atualmente ocupa o cargo de professor adjunto III da Universidade Federal de Santa Catarina, é vinculada ao programa de pós-graduação da UFSC e atua como professora colaboradora no programa de pós graduação da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Integra o GT da ANPOLL de Sociolinguística. Participa, como pesquisadora, do Núcleo de Estudos de Identidades e Relações Interétnicas/NUER-UFSC e do Projeto Variação Linguística na Região Sul do Brasil/Varsul-UFSC. Lidera desde 2009 o grupo de pesquisa Línguas,Identidades e Política

Published

2015-12-21