Teacher education in the language course Letras/UEPG: a look enlightened by dialogic and historic-cultural theories

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8420.2021e71023

Abstract

This paper aims to present a reflection on teacher education in the in Language Courses of Ponta Grossa State University (UEPG), whose focus is on an educational work, an activity in which “man transforms nature and himself ” (DUARTE, 1998, p. 104). In this dimension, the discussions now proposed corroborate the idea of school education as a promoter of human development, since this development is materialized in social interactions, which are always mediated by signs (ideological signs). The curriculum of these Courses considers that “actions with language manifest at each step of the pedagogical process” (BRITTO, 2007, p. 67), as this process is articulated in the communicative interaction among teacher, student and knowledge object(s). Considering this specific context of education, we established as a subsidy for the proposed reflections, the analysis of discipline plans, called in the referred institution as “Discipline Program”, understanding them as a “pre-ideation” movement that characterizes the natu e of work in Leontiev’s (1978) perspective. It was possible to notice that these plans are materialized in discourse genres, which are instruments that reveal a work proposal to be carried out among subjects historically situated. Therefore, assuming the teaching activity as a language-mediated educational work, as this process is articulated by ideological signs, wordtext, word-enunciation, the discussions and analyzes presented in this paper are anchored in the Dialogic and Historical-Cultural perspectives of language studies.

Author Biography

Eliane Santos Raupp, Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG

Professora na Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG/Paraná). Departamento de Estudos da Linguagem. Área: Linguística Aplicada. Mestre em Letras - UEM. Doutoranda em Linguística - UFSC.

References

ACOSTA-PEREIRA, R; RODRIGUES, R. H. Por uma análise dialógica do discurso: reflexões. In: ALVES, M. P. C.; VIAN JÚNIOR, O. (Org.). Práticas discursivas: olhares da Linguística Aplicada. Natal: EDUFRN, 2015. p. 61 - 84.

ACOSTA-PEREIRA, R. O gênero carta de conselhos em revistas online: na fronteira entre o entretenimento e a autoajuda. 2012, 261f. Tese (Doutorado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Comunicação e Expressão. Programa de Pós-Graduação em Linguística. Florianópolis: UFSC, 2012.

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Tradução do russo por Paulo Bezerra. 6. ed. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2011 [1979].

BAKHTIN, M. [VOLOCHÍNOV, V. N.]. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução do francês por Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira. 16.ed. São Paulo: Hucitec, 2014[1929].

BORGES, R. C. M. B. O professor reflexivo-crítico como mediador do processo da leitura – escritura. In: PIMENTA, S. G. ; GUEDIN, E. (Orgs.) Professor reflexivo no Brasil: gênese e

crítica de um conceito. 7 ed. São Paulo: Cortez, 2012.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais dos Cursos de Letras. MEC, 2015. Disponível em: < http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES0492.pdf>. Acesso em: 28 de Set, 2019.

BRASIL. Parecer CNE/CES nº492, de 3 de abril de 2001a. Estabelece as diretrizes Curriculares Nacionais dos cursos de Filosofia, História, Geografia, Serviço Social, Comunicação Social, Ciências Sociais, Letras, Biblioteconomia, Arquivologia e Museologia. Diário Oficial da União de 9/7/2001, Seção 1e, p. 50.

BRITTO, L, P. L. Inquietudes e desacordos: a leitura além do óbvio. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2012.

BRITTO, L. P. L. Ensino da leitura e da escrita numa perspectiva transdisciplinar. In CORREA, D. A; SALEH, P. B. O (orgs). Práticas de letramento no ensino: leitura, escrita e discurso. São Paulo: Parábola Editorial, 2007.

BRITTO, L. P. L. Ensino escolar da língua portuguesa como política linguística: ensino de escrita x ensino de norma. Revista Internacional Iberoamericana (RILI). V II, n. 1(3), 2004, p. 119-140.

BORTONI-RICARDO, S. M. O professor pesquisador: introdução à pesquisa qualitativa. São Paulo: Parábola Editorial. 2008.

COUTO, L. P. A pedagogia universitária nas propostas inovadoras de universidades brasileiras: por uma cultura da docência e construção da identidade docente. 2013, 188 f. Tese (Doutorado). Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, 2013.

COUTO, L. P. et al. Uma proposta de projeto político-pedagógico para as licenciaturas em Letras da Universidade Estadual de Ponta Grossa. 2012. DOI: 10.5212/MuitasVozes.v.2i1.0007

DUARTE, N. Relações entre ontologia e epistemologia e a reflexão filosófica entre o trabalho educativo. Perspectiva. Florianópolis, v 16, n. 29, p. 99-116, 1998.

DUARTE, N; MARTINS, L. M. As contribuições de Aleksei Nikolaevich Leontiev para o entendimento da relação entre educação e cultura em tempos de relativismo pós-moderno. In: Olga Maria dos Reis Ferro; Zaira de Andrade Lopes. (Org.). Educação e Cultura: lições históricas do universo pantaneiro. 1ed.Campo Grande: Editora da UFMS, 2013, v., p. 49-74.

LEONTIEV, A. N. Atividade, consciência y personalidad. Buenos Aires, Ciências Del Hombre, 1978.

MARTINS, L. M. O que ensinar? O patrimônio cultural humano como conteúdo de ensino e a formação da concepção de mundo no aluno. In PASQUALINI, J. C.; TEIXEIRA, L. A.; AGUDO, M. M. Pedagogia Histórico-Crítica: legado e perspectivas. Uberlândia. Navegando Publicações, 2018. p. 83-98.

MARTINS, L. M. A internalização de signos como intermediação entre a psicologia histórico cultural e a pedagogia histórico-crítica. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 7, n. 1, p. 44-57, jun. 2015.

MARSIGLIA, A. C. G. Relações entre o desenvolvimento infantil e o planejamento de ensino. In: MARTINS, L. M.; DUARTE, N. (orgs). Formação de professores: limites contemporâneos e alternativas necessárias. Apoio Técnico Ana Carolina Galvão Marsiglia, 2010. p. 99-120.

OLIVEIRA, A. Linguística aplicada, o círculo de Bakhtin e o ato de conhecer: afinidades eletivas são possíveis? In: RODRIGUES, R.; ACOSTA-PEREIRA, R. (Orgs.). Estudos dialógicos da linguagem e pesquisas em linguística Aplicada. São Carlos: Pedro & João, 2016, (p. 47 a 65).

SAVIANI, D. Pedagogia Histórico-Crítica: primeiras aproximações. 8. Ed. Campinas: Autores Associados, 2003.

Published

2021-05-21