Conceptions and teaching practices related grammar teaching in Portuguese language classes
DOI:
https://doi.org/10.5007/1984-8420.2020v21n2p85Abstract
The central theme of this article is the teaching conceptions regarding -the work with grammatical knowledge It aims to investigate how Portuguese Language Teachers understand the work with grammar knowledge in the classroom. The theoretical contribution is based on Antunes (2007, 2014), Mendonça (2006), PCN (BRASIL, 2000), Geraldi (1984), among others. The data were gathered through a semistructured interview following a qualitative approach. The results indicate that the teaching conceptions are still based on normative grammar, being linked to the initial formation and the lack of continuous education about this question.References
ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de; LÜDKE, Menga. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2. ed. Rio de Janeiro: E.P.U., 2013.
ANTUNES, Irandé. Muito além da gramática: por um ensino sem pedras no caminho. São Paulo: Parábola Editorial, 2007.
ANTUNES, Irandé. Gramática contextualizada: limpando o pó as ideias simples. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.
BRASIL, Parâmetros Curriculares Nacionais (Ensino Médio), Parte II Linguagens, códigos e suas tecnologias. 2000. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/14_24.pdf. Acesso em: 09 set. 2016.
BRITTO, Luiz Percival Leme. A sombra do caos: ensino de língua x tradição gramatical. Campinas, SP: Mercado de Letras, 1997.
CORREIA, Karoliny; GIACOMIN; Letícia Melo. Conteúdos curriculares e objetivos do ensino de Língua Portuguesa em livros didáticos de Faraco & Moura: um estudo das influências dos PCN. Working Papers em Linguística, Florianópolis, v. 13, n. 2, p. 83-121, jul./set. 2012. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5007/1984-8420.2012v13n2p83. Acesso em: 22 maio 2017.
GERALDI, João Wanderley. O texto na sala de aula. 2. ed. Cascavel: ASSOESTE, 1984.
GERALDI, João Wanderley. Portos de passagem. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
GIACOMIN. Letícia Melo. Conhecimentos gramaticais na escola: ‘regras’ de um ensino sem regras. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis, SC, 2013. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/123065/324718.pdf?sequence=1. Acesso em: 14 out. 2016.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
GUEDES, Paulo Coimbra. A formação do professor de português: que língua vamos ensinar? São Paulo: Parábola Editorial, 2006.
LAJOLO, Marisa. O texto não é pretexto. In: LAJOLO, Marisa; ZILBERMAN, Regina (Org.). Leitura em crise na escola: as alternativas do professor. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1982, p. 99-112.
MENDONÇA, Márcia. Análise linguística no ensino médio: um olhar, um outro objeto. In: BUNZEN, Clécio; MENDONÇA, Márcia (Orgs). Português no ensino médio e formação do professor. São Paulo: Parábola, 2006, p. 199-226.
MENDONÇA, Márcia. Análise linguística: refletindo sobre o que há de especial nos gêneros. In: SANTOS, Carmi Ferraz; MENDONÇA, Maria; CAVALCANTI, Marianne C. B. (Orgs.) Diversidade textual: os gêneros na sala de aula. Belo Horizonte: Autêntica, 2007. Disponível em: http://www.nigufpe.com.br/wp-content/uploads/2012/09/Diversidade_Livro.pdf. Acesso em: 14 out. 2016.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 21. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 14. ed. São Paulo: Hucitec, 2014.
POSSENTI, Sírio. Por que (não) ensinar gramática na escola. Campinas, SP: Mercado de Letras, 1996.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyrights belong to the authors, who allow the Working Papers em Linguística journal to publish their work. Total or partial reproduction requires the Editorial Board's authorization. Names and adresses in this website are exclusively used for the journal's purposes and are not available for other purposes and/or third parties.
This publication is licensed under Creative Commons - Attribution-NonCommercial - 4.0 International.