The thematic-value horizon in online forums in Portuguese language teacher education: a dialogical analysis

Authors

  • Nívea Rohling Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR, Curitiba, Paraná
  • Inglyde Jeane da Silva Vieira UTFPR CT Curitiba

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8420.2021e71198

Abstract

This paper presents an analysis of interlocutive interactions in discussion forums, inserted in Portuguese Language teacher continued education environment in an Educational Portal. We sought to understand the meanings produced from the thematic-value horizon in these interlocutive interactions in an online continued teacher education in environment. The research was based on the Dialogical Perspective of Language as the theoretical-methodological assumptions elaborated by the Bakhtin Circle. Statements produced in three forums between May and September 2012 and on May 2013 were analyzed. The analysis points to  focurs on content  in educaation themes, as well as a more prominent valuation of available materials and official demands. in detriment of teachers' positions arising from their knowledge  in the educational practice.

Author Biographies

Nívea Rohling, Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR, Curitiba, Paraná

Graduada em Letras pela UNIVILLE, Mestre e Doutora em Linguística PPGl-UFSC

Docente do Programa de Pós-Graduação em Estudos de Linguagens da UTFPR CT Curitiba

Inglyde Jeane da Silva Vieira, UTFPR CT Curitiba

Graduada em Letras UFRN

Mestre em Estudos de Linguagens pela UTFPR

References

BAKHTIN, Mikhail M. Estética da criação verbal. Tradução do russo por Paulo Bezerra. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003 [1979].

BAKHTIN, Mikhail M. Problemas da poética de Dostoiévski. Tradução do russo, notas e prefácio de Paulo Bezerra. 4. ed. Revista e ampliada. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008 [1963].

BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. Organização e Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2016 [1953]),164 pp.

BAKHTIN, Mikhail; VOLOCHÍNOV, Valentin N. Marxismo e filosofia da linguagem. 12ª ed. Tradução de Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira. São Paulo: Editora Hucitec, 2006 [1929].

BARTON, D.; LEE, C. Linguagem online: textos e práticas digitais. Tradução: Milton Camargo Mota. 1. Ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2015.

FURTADO, I. P. D. Portal ou Porteira? Os Professores e uma experiência de integração da Internet no Ensino Fundamental por meio de um Portal Educativo. Dissertação (Mestrado). Universidade Federal do Ceará, 2004.

GATINHO, J. B. M. Sequências de atividades didáticas propostas por professores em formação continuada. In: SIGNORINI, I. (Org.). Gêneros catalisadores: letramento e formação do professor. São Paulo: parábola editorial, 2006.

GATTI, B. A. Análise das políticas públicas para a formação continuada no Brasil, na última década. Revista Brasileira de Educação. jan/abril. 2008, vol. 13, n. 37.

GONÇALVES, A. V. PETRONI, M. R. (Orgs) Formação inicial e continuada de professores: o múltiplo e o complexo das práticas educativas. Dourados: Ed. UFGD, 2012.

RODRIGUES, R. R. Os gêneros do discurso na perspectiva dialógica da linguagem: A abordagem de Bakhtin. In: MEURER, J. L; BONINI, A. & MOTTA-ROTH, D. Gêneros: teorias, métodos e debates. São Paulo: Parábola, 2005. p. 152-183.

ROHLING DA SILVA, N. A atuação do professor de língua portuguesa discursivizada por licenciandos na Educação a Distância: o embate entre o discurso da tradição e o discurso teórico. Tese (Doutorado). Universidade Federal de Santa Catarina, 2012.

ROHLING DA SILVA, N. O gênero entrevista pingue-pongue: reenunciação, Enquadramento e valoração do discurso do outro. Dissertação (mestrado). Universidade Federal de Santa Catarina, 2007.

ROJO, R. H. R. Escol@ Conectada: os multiletramentos e as TICs. São Paulo: Parábola, 2013.

TARDIF, L. M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.

VOLOCHÍNOV, V. N. A. construção da enunciação e outros ensaios. São Carlos: Pedro & João Editores, 2013.

Published

2021-05-21