The Portuguese language teacher’s reflection on her teaching of textual production
DOI:
https://doi.org/10.5007/1984-8420.2020v21n2p8Abstract
In this research, we investigated teacher’s reflection about her teaching of textual production. The subject was a professor at the College of Application at UFPE- CAp, who ruled, at the time, a 6th grade class. She developed a didactic sequence involving the news genre, containing activities of production, evaluation, review and rewriting. As data generation procedure, we used simple self-confrontation, as defined by Clot (2007; 2010), in which the teacher was invited to watch five of her video-recorded classes and to talk about them. Data analysis were based on the concept of “professional schemes”, delimited by Goigoux (2001; 2002; 2007) and Goigoux and Vergnaud (2005). According to the data analysis, we verified that the teacher verbally explained the schemes used during the didactic sequence to teach her students how to produce texts. Thus, she was able to properly and without difficulty clarify her didactic objectives, as well as the rules of action and the theorems in action mobilized in the classroom. We noticed a close articulation between her practice and the theoretical-methodological assumptions that constitute the perspective of sociointeractionist teaching. Finally, the research indicated that there may be gains in the use of procedures such as self-confrontation in research that deals with teaching activities.
References
BUNZEN, Clécio dos Santos. Da era da composição à era dos gêneros: o ensino de produção de texto no ensino médio. In: BUNZEN, Clecio;
MENDONÇA. Márcia. (orgs.) Português no Ensino Médio e Formação do Professor. São Paulo: Parábola Editorial, 2006, p. 139-162.
CLOT, Yves. A Função Psicológica do Trabalho. Petrópolis/RJ: Vozes, 2007.
CLOT, Yves. Trabalho e poder de agir. Belo Horizonte: Fabrefactum, 2010.
COSTA VAL, Maria da Graça; VIEIRA, Martha Lourenço. Produção de textos escritos: construção de espaços de interlocução. Belo Horizonte: Ceale/FaE/UFMG, 2005.
DOLZ, Joaquim et al. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: ROJO, Roxane; CORDEIRO, Glaís Sales (trad. e org.). Gêneros orais e escritos na escola. Campinas/SP: Mercado de Letras, 2004, p. 95-128.
DOLZ, Joaquim; SCHNEUWLY, Bernard. Os gêneros escolares – das práticas de linguagem aos objetos de ensino. In: ROJO, Roxane;
CORDEIRO, Glaís Sales (trad. e org.). Gêneros orais e escritos na escola. Campinas/SP: Mercado de Letras, 2004, p. 71-94.
GOIGOUX, Roland. Lector in didactica: Un cadre théorique pour l’étude de l’activité du maître de lecture. In: BERNIÉ, Jean-Paul (org.). Apprentissage, Développement et significations. Presses Universitaires de France, 2001, p. 129-153.
GOIGOUX, Roland. Analyser l’activité d’enseignement de la lecture: une monographie. Revue Française de Pédagogie, n. 138 – Janvier-Février-Mars, 2002, p. 125-134.
GOIGOUX, Roland. Un modèle d’analyse de l’activité des enseignants. Education & Didactique, 2007, vol 1, n. 3, p. 47-70.
GOIGOUX, Roland; VERGNAUD, Gérard. Schèmes professionnels. Revue de l’association internationale de recherches en didactique du français, AiRDF, 2005, 36, p. 7-10.
LEAL, Telma Ferraz; MELO, Kátia Leal Reis de. Produção de textos: introdução ao tema. In: LEAL, Telma Ferraz; BRANDÃO, Ana Carolina Perrusi (Orgs.) Produção de textos na escola: reflexões e práticas no Ensino Fundamental. Belo Horizonte: Autêntica, 2006, p. 11-28.
MENEGASSI, Renilson José; FUZA, Ângela Francine. Procedimentos de escrita em sala de aula do ensino fundamental. Revista Signótica, v. 20, n. 2, p. 471-495, jul./dez. 2008.
MOTTA-ROTH, Désirée. O ensino de produção textual com base em atividades sociais e gêneros textuais. Revista Linguagem em (Dis)curso - LemD, Tubarão, v. 6, n. 3, p. 495-517, set./dez. 2006.
OLIVEIRA, Maria Bernadete F. de. A produção do conhecimento no espaço escolar: considerações em torno da produção textual. Revista do GELNE, v. 2, n. 2, p. 1-3, 2000.
PIMENTA, Selma Garrido. Pesquisa-ação crítico-colaborativa: construindo seu significado a partir de experiências com a formação docente. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 521-539, set./dez. 2005.
SANTOS, Leonor Werneck; TEIXEIRA, Claudia de Souza. Correção e avaliação de textos. In: COELHO, Fábio André; PALOMANES, Roza. (orgs.) Ensino de produção textual. São Paulo: Contexto, 2016, p. 23-41.
VOLOSHINOV, Valentin. Língua, fala e enunciação. In: Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. 10. ed. São Paulo: Annablume, 2002, p. 90-109.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyrights belong to the authors, who allow the Working Papers em Linguística journal to publish their work. Total or partial reproduction requires the Editorial Board's authorization. Names and adresses in this website are exclusively used for the journal's purposes and are not available for other purposes and/or third parties.
This publication is licensed under Creative Commons - Attribution-NonCommercial - 4.0 International.