Active responsive understanding and relative subject autonomy in the teaching and learning of writing: an interpretive analysis
DOI:
https://doi.org/10.5007/1984-8420.2020v21n2p30Abstract
Within the reflexive and transdisciplinar area of Applied Linguistics (LEFFA, 2001; MOITA LOPES, 2006), this paper proposes a reflection on active responsive understanding and autonomy of students inserted in a context of teaching and learning of writing in Portuguese from an interpretive perspective. To do so, the concepts of dialogism and active responsive understanding, formulated in the writings of the so-called Bakhtin Circle (VOLÓCHINOV, 2017 [1929]; BAKHTIN, 2006 [1979]) and underlying authors (SANTANA, 2019; SILVA JÚNIOR; CRUZ , 2019; ZOZZOLI, 2002, 2012), were taken into account, emphasizing the discursive interaction and social dialogue associated with the relations of self and other in social practices, and the notion of relative autonomy, proposed by Zozzoli (1999, 2006). In the qualitative research perspective (ROHLING, 2014; BORTONI-RICARDO, 2008), the data were collected in a public basic education institution located in the interior of the state of Alagoas during the first semester of 2018. The experiment was carried out from the reading of a basic text, collected on the internet, and the consequent moment of students’ written text production that dealt with the same theme. The analysis revealed that the students' levels of understanding are different, but some have demonstrated the passive understanding of the subject exposed to the basic text presented. Research indicates that the teacher’s dialogical approach favors the construction of reading skills and autonomy in the production of texts by students, which is demonstrated in the articulations that students perform in reading and discussions in the classroom with aspects of life in their own written texts.
References
ADAM, J-M. A lingüística textual: uma introdução à análise textual dos discursos. São Paulo: Cortez, 2008.
ARAÚJO, Antonio Cícero. A responsividade ativa de uma professora de Português do Ensino Fundamental: suas leituras, suas produções e sua prática. Tese (Doutorado em Linguística), Universidade Federal de Alagoas, 2011.
BAKHTIN, Mikhail. Para uma filosofia do Ato Responsável. Tradução de Valdemir Miotello & Carlos Alberto Faraco. 2. ed. São Carlos: Pedro e João, 2010 [1920-24]).
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal.6. ed. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2006 [1979].
BORTONI-RICARDO, Stella Maris. O professor pesquisador: introdução à pesquisa qualitativa. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.
FARACO, Carlos. Alberto. Criação ideológica e dialogismo. In: FARACO, Carlos Alberto. Linguagem e diálogo: as ideias linguísticas do círculo de Bakhtin. Curitiba: Criar, 2003, p. 45-85.
GRILLO, Sheila. Marxismo e Filosofia da linguagem: uma resposta à ciência da linguagem do século XIX e início do XX. Ensaio introdutório. In: VOLOCHÍNOV, V. N. (círculo de Bakhtin). Marxismo e filosofia da linguagem: Problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo – Ensaio introdutório de Sheila Grillo. São Paulo: Editora 34, 2017, p.7-79.
LEFFA, Vilson José. A linguística aplicada e seu compromisso com a sociedade. In: Congresso Brasileiro de Linguística Aplicada, v. 6, Belo Horizonte, 2001.
MEDVIÉDEV, Pável Nikoláievitch. O Método Formal nos estudos literários: introdução a uma poética sociológica. Tradutoras: Sheila Camargo Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo: Contexto, 2012 [1928].
MOITA LOPES, Luiz Paulo da. Linguística aplicada e vida contemporânea: problematização dos construtos que têm orientado a pesquisa. In: MOITA LOPES, Luiz Paulo da (Org.). Por uma Linguística Aplicada Indisciplinar. São Paulo: Parábola Editorial, 2006, p. 85-107.
ROHLING, Nívea. As bases epistêmicas da análise dialógica do discurso na pesquisa qualitativa em linguística aplicada. L&S Cadernos de Linguagem e Sociedade, v. 15, p. 44-60, 2014.
SANTANA, Wilder Kleber Fernandes de. Questões de linguagem: os gêneros do discurso em perspectiva dialógica. Revista de Divulgação Científica em Língua Portuguesa, Linguística e Literatur, ano 14, n. 23, p. 1-12, 2º semestre de 2018.
SANTANA, Wilder Kleber Fernandes de. As fronteiras como espaço sócio-axiológico. In: SANTANA, Wilder Kleber Fernandes de. Relações linguísticas e axio(dia)lógicas: sobre linguagem e enunciação. João Pessoa: Ideia, 2019, p. 76-83.
SANTANA, Wilder Kleber Fernandes de; LEAL, J. L. M. SILVEIRA, E. L. O enunciado concreto sob as vestes do dialogismo: contribuições teórico-analíticas do círculo de Bakhtin. RevLet – Revista Virtual de Letras, v. 11, n. 01, p. 267-278, 2019.
SILVA JÚNIOR, Silvio Nunes da; CRUZ, Antonia Maria Medeiros da. A compreensão responsiva ativa do aluno em uma prática de letramento literário no Ensino Médio. Revista Interfaces, v. 10, p. 53-65, 2019.
SILVA JÚNIOR, Silvio Nunes da; SANTANA, W. K. F. Abordagem dialógica no ensino de língua portuguesa: táticas para se “desviar” do método formal. Humanidades & Inovação, v. 7, p. 284-293, 2020.
VOLÓCHINOV, Valentin. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo: 34, 2017.
ZOZZOLI, Rita Maria Diniz. Produção e autonomia relativa na aprendizagem de línguas. In: LEFFA, V (Org.) Pesquisa em Linguística Aplicada: temas e métodos. Pelotas: EDUCAT, 2006, p. 105-143.
ZOZZOLI, Rita Maria Diniz. O processo de constituição de uma gramática do aluno leitor/produtor de textos: a busca de autonomia. Trabalhos em Linguística Aplicada, UNICAMP/Campinas, v. 33, p. 7-21, 1999.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyrights belong to the authors, who allow the Working Papers em Linguística journal to publish their work. Total or partial reproduction requires the Editorial Board's authorization. Names and adresses in this website are exclusively used for the journal's purposes and are not available for other purposes and/or third parties.
This publication is licensed under Creative Commons - Attribution-NonCommercial - 4.0 International.