Poetic arrangements in the living language: a dialogical experience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8420.2021e71356

Abstract

This article deals with the social horizon expansion of basic education students in Portuguese classes from a practical experience having the language as a living element, in which the poetic arrangements are significant in the verbal interaction. We start from the principle that the interaction studies, specially the ones from the Dialogical Discourse Analysis, can enlighten the Applied Linguistic discussion in Portuguese teaching in Basic Education. The goal of this reflection is to establish the relations between practice and the social horizon concept, considering the expansion results from the meaningful experiences in/with the language. The methodology comprehends a research-action working with poetic language, which was developed in a first year high school class from a public school in Passo Fundo city, state of Rio Grande do Sul,. The work allowed us to conclude that the practice in Portuguese teaching does not only involve the discussion of language as subject of study, but mainly the language as a social phenomenon, marked by the ideological matter, by the subject related to life, in which the poetic arrangements are a way to live the social and cultural reality capable to establish meaning through their effects on people and on life in society.

Author Biographies

Marlete Sandra Diedrich, Universidade de Passo Fundo

Professora do Curso de Letras e do Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade de Passo Fundo

Edemilson Antônio Brambilla, Universidade de Passo Fundo

Acadêmico do Curso de Letras da Universidade de Passo Fundo, bolsista de Iniciação Científica do Cnpq, formado em Música.

Vinícius Franzen, Universidade de Passo Fundo

Acadêmico do Curso de Letras da Universidade de Passo Fundo, bolsista de Iniciação Científica da Universidade de Passo Fundo

References

BAKHTIN, Mikhail (Volochínov). Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico da linguagem. 14.ed. São Paulo: Hucitec, 2010. 203p.

BELCHIOR, Antonio Carlos. Sujeito de sorte. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=5MV_Fa3MQuA>. Acesso em: 05 de fevereiro de 2020.

BESSA, Bráulio. Medo. In: BESSA, Bráulio. Poesia que transforma. Rio de Janeiro: Sextante, 2018. p. 32.

CORAZZA, Maritana. As redes sociais digitais e a ampliação do horizonte valorativo. 2019. 94 f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, 2019.

EMICIDA. AmarElo. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=PTDgP3BDPIU>. Acesso em: 03 de fevereiro de 2020.

EMICIDA. As histórias por trás do clipe. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=w6A0ySjhaHA&t=213s>. Acesso em: 03 de fevereiro de 2020.

EVARISTO, Conceição. Maria. In: EVARISTO, Conceição. Olhos d’água. Rio de Janeiro: Pallas, 2014. p. 39-42.

EVARISTO, Conceição. Olhos d’água. In: EVARISTO, Conceição. Olhos d’água. Rio de Janeiro: Pallas, 2014. p. 15-20.

FARACO, Carlos. A. Linguagem & diálogo: as ideias linguísticas do Círculo de Bakhtin. 1.ed. São paulo: Parábola Editorial, 2009. 168 f.

FIORIN, J. L. O dialogismo. In: Introdução ao pensamento de Bakhtin. São Paulo: Contexto, 2016. p. 21-65.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

SOBRAL, Adail; GIACOMELLI, Karina. Observações didáticas sobre a Análise Dialógica do Discurso – ADD. Revista Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, vol. 10, n. 3, p. 1076 - 1094, jul./set. 2016.

TEIXEIRA, Marlene. O estudo dos pronomes em Benveniste e o projeto de uma ciência geral do homem. Revista Desenredo, Passo Fundo, vol. 8, n. 1, 2012. Disponível em: <http://seer.upf.br/index.php/rd/article/view/2639>. Acesso em: 03 de fevereiro de 2020.

VOLÓCHINOV, Valentin (Círculo de Bakhtin). A palavra na vida e a palavra na poesia. Organização, tradução, ensaio introdutório e notas de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo: Editora 34, 2019.

Published

2021-05-21